سرپرست سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در یادداشتی درباره تبعات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام هشدار داد و نوشت این اقدام افزایش نفوذ ایران، روسیه و چین را در پی خواهد داشت.

ترامپ با لغو برجام نفوذ ایران، روسیه و چین را افزایش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین،   وندی شرمن، قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در یادداشتی درباره تبعات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) هشدار داد.  

شرمن در یادداشتی در نیویورک‌تایمز، اقدام احتمالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران را «اشتباهی عظیم» توصیف کرده و نوشته است: «عدم تمایل رئیس‌جمهور برای پذیرش واقعیت درباره توافق ایران ــ که از حیث جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کارساز بوده ــ تبعاتی فراگیر در پی خواهد داشت».

او نوشته این تصمیم ترامپ، اعتماد شریکان آمریکا به این کشور را از بین خواهد برد و واشنگتن را منزوی خواهد کرد. شرمن یادآوری کرده که تمامی طرف‌های برجام، خواستار حفظ آن هستند.

قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا همچنین نوشته تضعیف توافق هسته‌ای، پیامدهایی «فاجعه‌بار» برای سیاست خارجی آمریکا در پی خواهد داشت: «این اقدام، باعث ایجاد شکاف میان آمریکا و اروپا خواهد شد و با تضعیف رابطه فراسوی آتلانتیک به افزایش نفوذ ایران، روسیه و چین منجر خواهد شد».

دولت آمریکا به‌موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر ۹۰ روز یک بار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای تأییدیه مربوط به این توافق هسته‌ای را صادر کرده است. موعد گزارش بعدی دولت آمریکا ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه) است.

رسانه‌های آمریکا بعد از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران گزارش دادند دونالد ترامپ، نزدیک به یک ساعت با «تیلرسون» درباره آن مجادله کرد و برای عدم صدور این تأییدیه تلاش کرد.

گزارش‌ها در روزهای گذشته حاکی از آن است که ترامپ قصد دارد بعد از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، با کنگره این کشور برای عدم بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده به‌موجب توافق هسته‌ای، رایزنی کند.

ترامپ، علاوه بر این اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به‌موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها