این روزها ترامپ در چند جبهه مختلف داخلی و خارجی در حال جدال و لفاظی است.

تنش در دولت آمریکا به توهین رسید

این روزها ترامپ در چند جبهه مختلف داخلی و خارجی در حال جدال و لفاظی است. از طرفی یک تنه با صفحه توییتری خودش (با هدف دیپلماسی توییتری) جهان را متاثر میکند و برای هر نقطه از جهان موضع گیری و یا جمله قصاری ارائه میکند. از طرف دیگر هنوز موج نژادپرستان و مخالفین نژادپرستی بعد از حوادث چند ماهه اخیر ارام نشده است. حالا دیگر تیم های ملی مختلف آمریکا در اعتراض به سیاست های نژادپرستانه ترامپ همچنان در حالت زانو زده (اعتراض نمادین) هنگام پخش رود ملی این کشور هستند، اما این همه گرفتاری های ترامپ نیست. بعد از توییت عجیب وی در مورد اینکه تیلرسون با مذاکره با پیونگ یانگ وقتش را تلف میکند، تیلرسون عملا در مسیر استعفا قرار گرفته است. اما باز هم این همه گرفتاری های ترامپ نیست، «کروکر» رهبر جمهوری خواهان سنای آمریکا هم حالا به یکی از مشغله های داخلی آقای رئیس جمهور برای پاسخ دادن تبدیل شده است. به نظر می رسد تاریخ آمریکا تا کنون چنین سطحی از اشفتگی و ناپختگی را در کاخ سفید تجربه نکرده بود. حالا همه عقلای جامعه آمریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات رفته رفته یکپارچه شده اند و تقریبا به اشتباه تاریخی خود پی برده اند.  

حمایت رهبر جمهوریخواهان سنای آمریکا از «باب کورکر» در برابر ترامپ

رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا حمایت قاطع خود را از رئیس کمیته روابط خارجی سنا در برابر رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد. «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا، به دنبال حملات توئیتری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور به «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا، وی را «عضو با ارزش سنا» توصیف و از او حمایت کرد.

جدال لفظی میان کورکر و رئیس جمهوری آمریکا درپی توئیت ترامپ که گفته بود او «التماس کرده بود» وزیر خارجه شود و مقصر اصلی حصول برجام است، آغاز شد. ترامپ در توئیتر نوشت، کورکر همچنین می‌خواست وزیر خارجه شود، اما وی گفته است "نه، ممنون". حمایت میچ مک کانل از کورکر در حالی است که واکنش‌ها به تنش‌های اخیر بین ترامپ و رئیس کمیته روابط خارجی سنا همچنان ادامه دارد.  پیش از این برخی رسانه‌های آمریکایی هشدار دادند که حملات توئیتری ترامپ به کورکر، می‌تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد.

استراتژیست سابق کاخ سفید خواستار استعفای باب کورکر به دلیل توهین به ترامپ شد

«استفان بنن» استراتژیست ارشد سابق «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» خواستار استعفای سناتور «باب کورکر» از ایالت «تنسی» به دلیل مطرح کردن اظهارات ناامیدکننده درباره توانمندی مدیریت ترامپ شد.

وی در اینباره گفت: «اگر  باب کورکر عزت و شایستگی دارد، باید هرچه سریعتر استعفا کند».بنن تصریح کرد که کاملاً غیرقابل قبول است که کورکر بگوید که وقتی ارتش آمریکا در جنگ‌های خارج از کشور در حال مبارزه است، رئیس‌جمهور رفتار بچه‌گانه‌ای دارد.اظهارات استراتژیست سابق ترامپ بعد از آن مطرح شد که کورکر در یک پیام توییتری نوشت: «کاخ سفید به مرکز مراقبت روزانه بزرگسالان تبدیل شده است».

بنن در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»   گفت: «ترامپ می‌تواند آمریکا را در مسیر جنگ جهانی سوم قرار دهد».اظهارات کورکر بعد از آن مطرح شد که ترامپ یکشنبه صبح در یک پیام توییتری نوشت که رئیس کمیته روابط خارجی سنا به او التماس کرده است که وی را مورد تأیید قرار دهد و ادامه داد که کورکر تا حد زیادی مسئول توافق وحشتناک هسته‌ای ایران و ۱+۵ است.

ترامپ، تیلرسون را برای مقایسه ضریب هوشی به مبارزه طلبید

اما اختلافات ترامپ به همین موارد خلاصه نمی شود، بعد از انکه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا ترامپ را «کودن» نامیده، دیپلمات ارشد آمریکا را برای مقایسه ضریب هوشی‌اش به مبارزه طلبیدترامپ در مصاحبه با فوربس در جواب سوالی درباره این گزارش‌ها گفت که معتقد است که اینها  «خبرهای جعلی» هستند، اما در ادامه با لحنی مفتخرانه گفت که حاضر است تیلرسون را در آزمون سنجش ضرایب هوشی، شکست بدهد

پیش از این رسانه‌های آمریکا مدعی شده بودند تیلرسون چند ماه پیش در جمعی از لفظ «کودن» برای توصیف ترامپ استفاده کرده است. این گزارش‌ها همچنین حاکی هستند که تیلرسون تا آستانه استعفا پیش رفت اما با میانجی‌گری «مایک پنس»، معاون ترامپ تنش‌ها آرام گرفت.وی گفت: «من فکر می‌کنم اینها اخبار جعلی هستند، اما اگر او این را گفته، فکر می‌کنم مجبور باشیم نتایج آزمون‌های سنجش بهره هوشی را مقایسه کنیم. و معلوم است که چه کسی برنده می‌شود

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها