سنندج- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در شش ماهه نخست امسال ۷ هزار و ۹۴۵ کیلوگرم مواد غذایی فاسد از سطح کارخانجات مواد غذایی استان کشف و ضبط شد.

۷۹۴۵ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در کردستان کشف و ضبط شد

به گزارش قدس آنلاین، کامبیز حسن‌زاده عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با اشاره روز جهانی غذا که از ۱۳ تا ۲۴ اکتبر سازمان جهانی فائو به عنوان روز جهانی غذا معرفی می‌کند، اظهار داشت: هدف از نام‌گذاری این ایام کاهش فقر و سوء تغذیه، کمک به سیستم غذارسانی و کاهش محرومیت مردم از غذا به عنوان مهم‌ترین وجه و شاخصه در رابطه با بشر است.

وی گفت: در دنیا موضوع امنیت غذایی مطرح و به هر شکلی اولین دغدغه بشر بوده که بعدها متولیان سلامت تامین غذای سالم که نیازهای بدنی و کمترین آسیب را به سلامت انسان داشته باشد، در اولویت قرار دادند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، مکانیزه ماشینی شدن اهمیت تغذیه و آگاه‌سازی در خصوص مواد آسیب‌رسان که در این زمینه شاخص‌هایی به دنبال اصلاح الگوی مصرف و اصلاح فرمولاسیون مواد غذایی و با تغییر ذائقه  و مصرف این مواد آسیب‌رسان میزان بیماری‌ها افزایش یافت و میزان مصرف نمک در کشورمان بیش از دو برابر شده است.

وی بر اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد و گفت: مصرف روزانه قند اکنون که ۱۲ گرم است باید به ۵ تا ۶ گرم در روز کاهش یابد و اصلاح الگوی مصرف می‌تواند زیاد کمک کند.

حسن‌زاده با بیان اینکه مصرف روغن یکی دیگر از شاخص‌های مطرح در میزان سلامتی افراد است، افزود: عامل بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی که یکی از علل مرگ و میر در دنیا و حتی کشورمان است ناشی از مصرف زیاد روغن بوده به طوریکه مصرف روغن در کشورمان بیش از سه برابر دنیاست.

وی اظهار کرد: نظارت بر کارخانجات تولیدی، محصولات سطح عرضه به صورت بسته بندی، کنترل محصولات و مبارزه با محصولات قاچاق محور و آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی به مردم نظارت بر صادرات و واردات محصولات سلامت محور از مهم‌ترین وظایف معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است.

فعالیت ۵۶ کارخانه صنایع غذایی در کردستان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان به فعالیت ۵۶ کارخانه حوزه صنایع  غذایی، ۳۹ کارگاه با شرایط ویژه و ضوابط خاص، ۱۱ سیلو و سردخانه در سطح استان اشاره کرد و گفت: نظارت‌های انجام شده بر این کارخانجات و کارگاه‌های مواد غذایی مناسب است.

وی عنوان کرد: در شش ماهه نخست امسال در ۵۵۶ مورد بازرسی‌های انجام شده از سطح عرضه مواد غذایی و دارویی استان دو هزار و ۶۵۹ مورد بازرسی در سطح کارخانجات و ۴۲۵ مورد از ۸۱۳ فقره عرضه مواد آرایشی و بهداشتی بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطر نشان کرد: در حوزه آرد نیز در راستای غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک چون جامعه ما در معرض کم‌خونی قرار دارد آمار آزمایشات نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد آرد غنی‌سازی شده دارای استاندارد و مطابق با اسیدفولیک و آهن بوده است.

۳۲۷۶ قلم محصولات آرایشی و بهداشتی فاسد در کردستان کشف شد

وی با اشاره به اینکه نظارت معاونت دارو در سطح کارخانجات مواد غذایی که در استان فعالیت دارند وجود دارد، گفت: در زمینه محصولات خارجی یا قاچاق باید همه این محصولات برچسب اصالت داشته باشند و این برچسب این قابلیت را به مصرف‌کننده می‌دهد که این نوع محصول از کجا وارد شده است.

حسن‌زاده اضافه کرد: در شش ماهه نخست امسال در مجموع ۷ هزار و ۹۴۵ کیلوگرم انواع محصولات غذایی فاسد و فاقد اعتبار از سطح کارخانجات مواد غذایی استان کشف و ضبط شده و در همین مدت نیز سه هزار و ۲۷۶ قلم مواد آرایشی و بهداشتی فاسد و بدون استاندارد کشف و معدوم شده است.

محصولات لبنی سنتی در کردستان ساماندهی می‌شوند

وی تصریح کرد: در سال گذشته چندین مجوز به شیرینی فروشی‌های سنتی استان داده شد و برنامه داریم که محصولات لبنی سنتی در کردستان ساماندهی شوند چراکه مخاطبان آن زیاد است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها