کرج- چهارمین نشست اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در حالی برگزار شد که از اتوبوس های درون شهری با سهم ۳۸ درصد به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوای کرج یاد شد.

سهم ۳۸ درصدی اتوبوس های شهری از آلودگی هوای کلانشهر کرج

به گزارش خبنگار قدس آنلاین، در این جلسه که عصر روز چهارشنبه برگزار شد نایب رییس کمیسیون محیط زیست با بیان اینکه آلودگی هوای کرج حاصل ریزگردها و ترافیک  است گفت: البته در یک سال گذشته سهم ریزگردها تا حدی کاهش یافته اما موضوع ترافیک همچنان به عنوان یک منبع اصلی آلودگی هوای کرج وجود دارد.

عباس زارع به برخی از منابع شاخص آلودگی هوای کرج اشاره کرد و گفت: نیروگاه منتظر قائم و اتوبان تهران به قزوین در محدوده شهر کرج به عنوان دو عامل می توان نام برد که می بایست در تعامل با متولیان آنها در جهت رفع و یا کاهش آلودگی گام برداشت.

نایب رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهرکرج با بیان اینکه فصل سرما در پیش است و موضوع وارونگی هوا را خواهیم داشت گفت:برای حل  معضل آلودگی هوا باید برنامه های مدت دار تدوین شود وبر اساس آن حرکت کرد.

عباس زارع در ادامه افزود: به نظرم بهتر است از اجرای پروژه های بزرگ صرفنظر کنیم و تمام همت خود را برای کاهش آلاینده های شهری صرف کنیم.

وی در ادامه افزود: سرویس های کارخانجات و ادارات که برای ۵۰ سال پیش است باید از رده خارج شوند و شهرداری با ارائه دستورالعملی به کلیه کارخانجات و ادارات که سرویس کارکنان دارند آنها را بر اساس استاندارد مناسب ملزم به  معاینه فنی کند.

زارع با اشاره به ابعاد فرهنگی موضوع آلودگی هوا گفت: در این خصوص یک بیلبورد هم در سطح شهر نصب نشده است تا مردم نیز در کاهش آن مشارکت داشته باشند.

رییس کمیسیون محیط زیست پارلمان شهری کرج نیز گفت: اکنون ۶۸ درصد منشاء آلودگی هوای کرج و استان البرز وسایل نقلیه هستند.

فاضل محمدی افزود: در مجموع ۲ عامل طبیعی و انسانی به عنوان آلاینده محیط زیست البرز و کرج شناخته شده اند که کانون ریزگردهای طبیعی در ۸ سال گذشته مشکلات زیادی برای استان به وجود آورده است.

آلودگی ریزگردها ۱۰ برابر شده است

وی تصریح کرد: طبق بررسی ها ، میزان آلودگی کانون های ریزگرد البرز طی ۸ سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

وی با تاکید بر اجرای برنامه های زیست محیطی برای مجهز کردن خودروهای عمومی به سیستم کاتالیز و فیلتر تاکید کرد و گفت: در بخش کنترل ریزگردها نیز باید فعالیت ها گسترش یابد.

رحیم خستو دیگر عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در این نشست با بیان اینکه اتوبوسرانی تنها ۴ درصد حمل و نقل این کلانشهر را برعهده دارد، گفت: این سهم اندک ازحمل ونقل عمومی در حالی رقم خورده است که  سهم اتوبوس ها در آلودگی هوای این کلانشهر ۳۸ درصد است.

یکی دیگر از اعضا شورا گفت:  اتوبوس ها یی که درحمل ونقل عمومی در سطح شهر هستند  از رده خارج شده اند و  نزدیک به ۸ سال است اتوبوسی وارد ناوگان حمل و نقل شهری کرج نشده است.

پیگیری جدی توسعه مترو و بی آر تی از سوی شهرداری

فرج الله ایلیات افزود: راه اندازی مترو و بی آرتی در کاهش آلودگی محیط زیست تاثیر بسزایی دارد که بخش عمده آن بر عهده شهرداری است و باید به طور جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به اولویت مهم شهرداری در ورود اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: شهرداری می بایست به فوریت لایحه ای را برای خرید اتوبوس های جدید تصویب کند و برای  تامین اعتبار وتصویب به صحن علنی شورا بیاورد.

در این جلسه و پس از بیان نقطه نظرات اعضای کمیسیون محیط زیست، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در پاسخ به موارد مطرح شده گفت:در جهت کاهش آلودگی هوا  نصب کاتالیست در تاکسی ها و اتوبوس ها الزامی است برای نصب کاتالیست در هر ۶ ماه یکبار ۱۵۰ هزار تومان هزینه برای تاکسی ها خواهد داشت که مرقون به صرفه نیست.

احمد افضلی افزود: ۱۷ میلیارد تومان اعتباربرای نصب کاتالیست بر روی خودروهای عمومی نیاز است که در شورای شهر چهارم با آن مخالفت شد.

به گزارش قدس آنلاین، در این نشست قرار بر این شد اقدامات لازم در کارگروه مصوبات پیگیری وبرای تصویب نهایی در صحن علنی شورا مطرح شود.

برچسب‌ها