بجنورد- رئیس کمیسیون عمران شهرسازی شورای شهر بجنورد با تخریب مسجد جامع مخالفت کرد.

مخالفت رئیس کمیسیون عمران شورای بجنورد با تخریب مسجد جامع

به گزارش قدس آنلاین،سید محسن موسوی اظهار کرد: مسجد جامع بجنورد اگر از لحاظ ظاهری متحول ‌شود در حقیقت دچار افول در هویت خود خواهد شد  و وقتی تصمیم بر آن است بنای قدیمی تغییر کند، معماری مسجد از حالت سنتی به حالتی بی‌هویت تغییر می‌یابد.

وی افزود: بنای بتنی و یا فلزی جدید با آجرهای کوره‌ای و سیمان پوشیده می‌شوند و مسجد با بنای جدید هویت خود را گم می‌کند و دیگر نشانی از معماری تاریخی نخواهدماند و بنای جدید شباهتی با نام مسجد جامع نخواهد داشت  و گویی آنکه آرزوهایی را دفن کرده باشند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بجنورد تصریح کرد :مسجد جامع بجنورد باید حفظ گردد و از زیر آوار بی‌هویتی خارج گردد و نگاه بتن و سیمان‌ بر آن خودنمایی و سایه نیندازد.

موسوی گفت: مسجد حیات جاودانه خود را در طول تاریخ پیدا کرده است و محملی برای علاقه مندان معماری اصیل بجنورد و محلی برای بازدید و آرامش روح و روان در فضای سنتی عبادت و بندگی است.

وی افزود: محراب تاریخی، ستون های چوبی، کاشیکاری و طاقچه‌های آجری مسجد معنا و هویت دارند و محراب مسجد بلندای خود را فریاد می‌زند؛ کاشی کاری، طاق‌ها و لعاب تاریخی مسجد، هویت گویای مسجد جامع بجنورد است.

موسوی بیان کرد : اهل محل با طرح سنتی مسجد تعلق یافته اند و نقش اولیه آن را ترجیح می دهند و مسئولان اگر غفلت کنند باید پاسخ گوی نسل آینده ای باشند که دنبال هویت دینی و معنوی شهرخواهند گشت.

وی مسجد جامع بجنورد  را گنجی دانست که نباید آن گنج را تخریب و دفن کرد.

منبع: برنا

برچسب‌ها