مشهد- درد دل‌های یکی از قاریان بین المللی مشهد آن قدر شنیدنی است که تنها پایان یافتن زمان مصاحبه تو را به خود می‌آورد دردهایی که جز شرمندگی نمی‌توان برای درمانش نسخه‌ای پیچید.

انتقاد قاری بین المللی از افول برخی برنامه های قرآنی

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته نیا: استاد «جواد پناهی» که هفته پیش میهمان روزنامه قدس بود در گفت و گویی صمیمانه با خبرنگار ما از دغدغه هایی سخن گفت که می‌خواهد همه ما برای رفع آن‌ها آستین همت بالا بزنیم.
البته او حرف‌های امیدوارکننده زیادی هم دارد که باید به خودمان ببالیم.

وقتی او از مشهد به عنوان اولین جایگاه قرآنی کشور سخن می‌گوید، مطمئن هستیم که این جایگاه را مدیون برکت بارگاه مطهر ولینعمتمان علی بن موسی الرضا(ع) هستیم.
او با بیان اینکه هیچ شهر و استانی به اندازه خراسان رضوی و مشهد قاری و حافظ قرآن کریم ندارد که در مسابقات مقام آورده باشند، می‌گوید: اگر اشتباه نکنم تنها مشهد بیش از ۳۰ قاری ممتاز بین المللی دارد که دارای رتبه نیز هستند.
این قاری بین المللی با اشاره به اینکه در هیچ جای کشور به اندازه مشهد جلسات قرآنی برگزار نمی‌شود، می‌افزاید: داشتن صدای خوش را مدیون فضای معنوی بارگاه منور رضوی هستیم.
به گفته وی طبق آمارهای غیررسمی، هر هفته حداقل ۳۰۰ جلسه قرآنی سنتی و غیرسنتی در مشهد برپاست در حالی که در برخی شهرهای بزرگ هر هفته به شمار انگشتان دست جلسه قرآنی داریم.
وی با بیان اینکه این نعمتی است که سبب شده تا مشهد پرورش دهنده شمار زیادی قاری باشد، اظهار می‌دارد: به همین دلیل سطح مسابقات قرآنی استانی بمراتب سخت‌تر از مسابقات کشوری و حتی بین المللی است.
به گفته وی کسی که در مشهد بتواند، مقام بیاورد، یعنی کسب مقام اول مسابقات بین المللی برای او تضمین شده است.

انتظار غیرمنطقی

استاد جواد پناهی درباره نکته‌ای که شاید درد دل او و خیلی از قاریان استان است، می‌گوید: این انتقاد که تنها مشهد به کانون فعالیت‌های قرآنی استان تبدیل شده، واقعیت است، اما آیا وظیفه ما قرآنی‌ها چیست؟ آیا ما باید همیشه لبیک بگوییم! این در حالی است که مطمئنم در خصوص اعزام استادان، مفسران و حافظان قرآنی، هیچ قاری، حافظ و استادی تاکنون «نه» نگفته است.
وی ادامه می‌دهد: پس بخشی از این مشکل به عملکرد مسوولان برمی گردد و بخشی هم به خود مردم شهرستان‌های استان که تاکنون درخواست نکرده‌اند.
این قاری بین المللی زکات علم را نشر آن عنوان می‌کند و می‌افزاید: اما باید قبول کرد که دین حضرت محمد(ص) با ثروت حضرت خدیجه(س) رشد کرد.
به گفته وی قاری جوانی که برای تدریس قرآن می‌خواهد به روستا برود و برگردد، باید هزینه‌هایش را از کجا تأمین کند؟
وی با گلایه از اینکه وقتی اعتبارات بخش قرآن معاونت وزارت ارشاد در سال ۹۵ فقط ۱۶ میلیارد تومان است، چه انتظاری باقی می‌ماند، می‌گوید: این موضوع، رعایت عدل و انصاف نیست.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در مساجد را بسته‌اند، اما همین بودجه‌های اندک هم صرف تجهیز و اجاره مکان می‌شود.
او که تاکنون کارنامه درخشانی در تربیت نسل قرآنی خراسان رضوی داشته است، می‌افزاید: اکنون آقای «مهدی حسنی» یکی از نخبگان قرآنی استان و حافظ کل قرآن است. او برای تدریس هر روز از ساعت پنج صبح با اتوبوس راهی تربت می‌شود و از آنجا با تاکسی خطی خودش را به خواف می‌رساند و دوباره باید شب همه این مسیر را با همین شکل برگردد.  
او با بیان اینکه این قاری جوان در کنار اینکه ورزشکار و هنرمند است، قرآن را به ۱۴ روایت حفظ است و مثل او در کشور نداریم، اظهار می‌دارد: آیا چنین فردی نباید به طور جدی حمایت شود و او باید بیشتر از این زکات علم خودش را بدهد؟

متولیان بیگانه با قرآن

این قاری بین المللی که فرصت را مغتنم می‌داند، گلایه‌ای از متولیان دولتی بخش قرآنی کشور می‌کند و می‌گوید: ما به سایر ارگان‌ها و سازمان هایی که می‌توانند به بخش قرآن کمک کنند، اما غفلت می‌کنند، کاری نداریم، اما الحق و الانصاف سه ارگانی که مستقیماً با امور قرآنی مرتبط هستند برای قرآن چه کار می‌کنند؟
وی با بیان اینکه شأن قاریان قرآن بالاتر از مسائل مادی است، می‌افزاید: از یک قاری مگر چند مرتبه می‌توان درخواست کرد که رایگان قرآن بخواند؟ مگر قاریان قرآن در این جامعه زندگی نمی‌کنند و دغدغه‌های زندگی مانند سایر مردم ندارند؟
پناهی با بیان اینکه من حقوق بازنشستگی دارم، می‌گوید: اما جوان تازه دامادی که زندگی‌اش را باید با همین امور قرآنی بگذراند، به نظر شما چند تا نیم روز می‌تواند، وقت بگذارد و رایگان قرآن بخواند؟
آیا وقتی کسی قاری قرآن شد، باید دیدگاه اجتماع، نسبت به درآمد اندک او در مقابل درآمد سرشار یک مداح متفاوت باشد؟
او می‌گوید: بسیاری از صاحبان مجالس حاضرند، شبی تا ۶ میلیون تومان به یک مداح پول بدهند، اما پرداخت ۵۰ هزار تومان برای قاری را زیاد می‌دانند!

این استاد قرآن می‌افزاید: اعتقاد عموم بر این است که قاری همیشه باید برای رضای خدا بخواند.

جای خالی کرسی تلاوت در هیئت‌های مذهبی

استاد پناهی در ادامه از وضعیت فعلی هیئت‌های مذهبی نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: به وضعیت مجالس عروسی که کاری نداریم، اما برخی از همین هیئت‌های مذهبی هم احترام قرآن را نگه نمی‌دارند به طوری که حاضرند تا صبح در قالب عزاداری سینه زنی کنند، اما دقایقی به تلاوت قرآن گوش نکنند.
به گفته وی اکنون رویه به گونه‌ای شده که در زمانبندی برنامه هیئت‌های مذهبی هم یا قرآن را ابتدای مراسم می‌گذارند که کسی نیست یا اینکه زمان قرائت قرآن را زنگ تفریح عزاداران هیئت حساب می‌کنند.
این قاری بین المللی با انتقاد از اینکه هنوز هیچ گامی برای ترویج نذور قرآنی صورت نگرفته، اظهار می‌دارد: این درحالی است که شاید نذور در سایر بخش‌ها اشباع شده باشد.
وی با بیان اینکه چرا باید جای کرسی تلاوت قرآن در این گونه مراسم مذهبی خالی باشد، می‌افزاید: متأسفانه اعضای هیئت امنای مساجد نیز هزینه‌های کلانی را برای مداحی مناسبت‌ها درنظر می‌گیرند، اما برای قرآن کمترین کار را هم انجام نمی‌دهند.
جواد پناهی با اشاره به جای خالی جذب استادان قرآن آموزی در مساجد، می‌گوید: این موضوع سبب شده تا بچه من که پدرش قاری قرآن است، اسم ۱۰ قاری بین المللی شهر را نداند، اما مثلاً اسامی همه بازیکنان تیم اسپانیا را بداند هرچند که رفع این ایرادات بزرگ برعهده ما و شماست.
به گفته وی برخی کم لطفی‌ها نیز سبب شده تا در حال حاضر درآمد یک بازیکن تیم‌های دسته چندم فوتبال کشور سبب ایجاد انگیزه فرزندان ما به آن سمت شود، اما درآمد یک قاری جای انگیزه نداشته باشد.

ماه رمضان بهار قرآن و ۱۱ ماه خزان

این قاری بین المللی یکی دیگر از تعلل‌های مورد انتقاد نسبت به قرآن را خلاصه کردن این مهم به ماه مبارک رمضان عنوان می‌کند و می‌گوید: باعث تأسف است که تمام شبکه‌های صدا و سیما برنامه‌های خودشان را در ماه رمضان به مسائل قرآنی و قرائت ترتیل اختصاص می‌دهند، اما در ۱۱ ماه دیگر نسبت به قرآن بی توجهند و همه چیز تا ماه رمضان سال بعد تمام می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر هر رسانه‌ای روزی دو صفحه قرآن بگذارد، در سال یک ختم قرآن می‌شود، می‌افزاید: تا چند سال پیش تمام سمینارها و جلسات، خود را موظف می‌دیدند برای شروع مراسم، قاری دعوت کنند، اما الآن به خاطر اینکه یک رقم ناچیزی به قاری ندهند با یک تیزر قرآنی، جلسه را شروع می‌کنند.
جواد پناهی همچنین از نادیده گرفته شدن برنامه‌های قرآنی در مشهد به ۲۰۱۷  گلایه می‌کند و می‌گوید: سهم برنامه‌های قرآنی این رویداد مهم بین المللی اصلاً زیبنده پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیست.  

افول برخی برنامه‌های قرآنی

پناهی همچنین به کم شدن استقبال از برخی محافل قرآنی اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی برای برگزاری محافل قرآنی به دلیل استقبال غیر منتظره مردم می‌بایست از فضای بیرونی مساجد نیز استفاده می‌کردیم، اما اکنون با اینکه سرویس ایاب وذهاب می‌گذاریم، پذیرایی می‌کنیم، قرعه کشی سالانه داریم، میزان استقبال اصلاً با  آنچه انتظار می‌رود، همخوانی ندارد.

وی همچنین به خلأ سهمیه قاریان در استخدام‌های دولتی اشاره می‌کند و می‌گوید: یک زمانی برای استخدام قاریان سر ودست می‌شکستند، اما اکنون حتی از جذب قاری خودداری می‌کنند.

استاد پناهی را بیشتر بشناسیم

استاد جواد پناهی متولد ۱۳۴۴ مشهد است. او از هفت سالگی شروع به تلاوت قرآن کرده و از سن ۱۱ سالگی رسماً مدیریت برخی از جلسات آموزش قرآن را به عهده داشته است.

او از هفت سالگی با تشویق پدر و مادر خود بویژه پدرش حجت الاسلام نصرالله پناهی، قرائت قرآن کریم را با تقلید از نوارهای قاریان مصری شروع کرد و سپس با گوش سپردن به تلاوت‌های مصری به خواندن در جلسات پرداخت.

وی در مسابقات بین‌المللی ایران به مقام اول دست یافت و در مسابقات بین‌المللی سوریه نیز مقام اول خود را تکرار کرد.

مقام‌های داخلی و بین المللی او نیز کسب مقام‌های نخست در مسابقات دانش آموزی و دانشجویی در سال ۱۳۵۷، مسابقات مقطع چهارم دبیرستان‌های کشور در سال ۱۳۶۲، مسابقات جوانان هلال احمر در سال ۱۳۶۳، مسابقات بسیج و نیروهای نظامی در سال ۱۳۶۳، مسابقات کشوری اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۶۸، مسابقات بین المللی تهران در سال ۱۳۶۸، مسابقات جهانی سوریه در سال ۱۳۶۹ و دومین جشنواره کشوری دعا، ابتهال و تواشیح در سال ۱۳۸۱ بوده است.

وی با هدف انجام مأموریت‌های قرآنی تاکنون به کشورهای عربستان، سوریه، لبنان، کویت، ترکیه، پاکستان، آلمان، بنگلادش، چین، امارات عربی متحده، بحرین، قزاقستان، قبرس، انگلستان، آفریقای جنوبی، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و هلند نیز سفر کرده است.

برچسب‌ها