۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 571626

زمانی که دولت یازدهم مسکن مهر را طرحی ناکارآمد معرفی کرد و وزیر راه و شهرسازی آن را مزخرف عنوان نمود، دولتی های تازه نفس، وعده اجرای طرحی را دادند که قرار بود با حذف کاستی های مسکن مهر، اقشار کم درآمد جامعه را صاحب خانه کند و البته بار و مشکلی هم برای دولت ایجاد نکند.

مسکن اجتماعی زمین ماند

قدس آنلاین- زمانی که دولت یازدهم مسکن مهر را طرحی ناکارآمد معرفی کرد  و وزیر راه و شهرسازی آن را مزخرف  عنوان  نمود، دولتی های تازه نفس، وعده اجرای طرحی را دادند که قرار بود با حذف کاستی های مسکن مهر، اقشار کم درآمد جامعه را صاحب خانه کند و البته بار و مشکلی هم برای دولت ایجاد نکند. مسئولان در آن دوران با طرح ایجاد مسکن اجتماعی و جایگزینی  آن با مسکن مهر وعده نوسازی بافت های فرسوده را نیز مطرح کرده بودند؛ مسکن اجتماعی قرار بود جایگزین مناسبی برای مسکن مهر باشد و با همین رویکرد، کار ساخت و اتمام خانه های نیمه تمام مسکن مهر رو به کندی گذاشت و بسیاری از پروژه های نیمه تمام مسکن مهر با وجود تکمیل وجه توسط متقاضیان به صورت نیمه کاره به حال خود رها شد. در طول سالهای برنامه پنجم توسعه با توجه به تخصیص بخش اعظم منابع بخش مسکن به تکمیل طرح مسکن مهر و مواجهه سیاستگذاران این بخش با محدودیت منابع و یارانه های تخصیص یافته به بخش مسکن، قدرت عمل دولت یازدهم در برنامه‌های جدید کاهش یافت و اجرای برنامه‌های عملیاتی همچون مسکن اجتماعی به تعویق افتاد. ازطرفی هیات محترم وزیران در تاریخ۲/۱۲/۱۳۹۵، با هدف حمایت دولت از تامین مسکن گروه های کم -درآمد و در راستای اجرای سیاست های دولت یازدهم در بخش مسکن طی سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۶ برنامه ای در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را مصوب نمود.

*وعده ای که پیاده سازی نشد

اما چهار سال بعد از زیر سوال رفتن مسکن مهر و آوارگی متقاضیان آن،  خانه های نیمه تمام مسکن مهر که حالا به علت عدم رسیدگی و تامین زیرساخت ها و روساخت های لازم برای یک زندگی عادی، طالبی برای زندگی نداشتند، قرار شد  به عنوان مسکن اجتماعی تکمیل و در اختیار خانواده های کم درآمد قرار گیرند تا جائی که محسن نریمان مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در آغازین روزهای شروع به کار دولت دوازدهم از واگذاری واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر با شرایط ویژه و در قالب طرح مسکن اجتماعی خبر داد.

*تغییر رویه دولت

حال گویا دولتی ها از مواضع خصمانه خود نسبت به مسکن مهر کوتاه آمده اند و می خواهند خانه های نیمه کاره  مهر را به نام مسکن اجتماعی درکارنامه خود ثبت کنند. پروژه های مزخرفی که قرار است با تغییر نام به مشکلی برای رفع مشکل مسکن محرومان تبدیل شود و کارنامه دولت را در این زمینه به نمره قبولی برساند.

 در مقابل  حبیب الله طاهر خانی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید نیز با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری ۱۰۰هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن اجتماعی به افراد و خانواده های کم درآمد و نیازمند به خبرنگار مشرق  می گوید: بر اساس این مصوبه، بنیاد مسکن مکلف به تامین ۱۰۰هزار واحد مسکونی برای واگذاری به خانواده هایی شده است که صلاحیت آنها برای دریافت مسکن اجتماعی تایید شده است.

طاهر خانی واگذاری پروژه های فاقد متقاضی مسکن مهر به نیازمندان را فاز اول اجرای طرح مسکن اجتماعی می داند و می گوید: درحال حاضر ۶۳هزار واحد مسکونی خالی و فاقد متقاضی در قالب طرح مسکن مهر در شهرهای جدید احداث شده است که در مرحله اول بر اساس درخواست و نیاز هر منطقه تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

درواکنش به این موضوع یک کارشناس بخش مسکن نیز می گوید: اگر دولت طرح مسکن اجتماعی را مانند طرح مسکن مهر با محدودیت زمانی و قیمتی فشرده اجرا کند، سرانجام این طرح همانند طرح مسکن مهر خواهد شد، اما اگر دولت این طرح را به ‌مرورزمان و طی یک پروسه طولانی‌ و چندساله اجرا کند بدون تردید  آثار مطلوبی در بخش مسکن بر جای خواهد داشت.

علی اکبر نیازی در ادامه به قدس می افزاید: اجرای طرح مسکن اجتماعی به بسیج امکانات، نقدینگی و مصالح کافی نیازمند است و به همین دلیل بعید است که دولت در حال حاضر بتواند این امکانات را سامان دهد زیرا اجرای طرح مسکن اجتماعی نیاز به منابع مالی کلانی دارد که در حال حاضر توانایی مالی خوبی برای دولت وجود ندارد.

وی تصریح می کند: طرح مسکن اجتماعی نباید مانند طرح مسکن مهر کیسه دوزی های اولیه برای برخی کلاه‌برداران متقلب باشد زیرا طرح مسکن اجتماعی یک طرح درست و عادلانه‌ای در دنیا است، اما متاسفانه معضلی که وجود دارد، نحوه اجرای این طرح در کشور می باشد.

اظهارات این کارشناس درحالی است که پروژه مسکن اجتماعی درمرحله واگذاری زمین است وهمچنان منابع بودجه ای با ابهامات جدی مواجه است منابع مورد نیاز مسکن اجتماعی هم شامل ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، است که هنوز منابع مالی ان تامین نشده است.

*دولت گزارش نمی دهد

درهمین حال عضو کمیسیون عمران مجلس نیزمی گوید: در مسکن اجتماعی گزارش عملکردی به مجلس از سوی دولت داده نشده است.

علیم یارمحمدی  با بیان این نکته که کمیسیون عمران در این باره از دولت و وزیر راه و شهرسازی مطالبه جدی خواهد کرد ، در ادامه به قدس افزود: اگرچه تا این لحظه دولت  مقدمات اجرای این طرح را فراهم کرده است اما از اجرای آن خبری نیست و دولت انتظارات را در این حوزه برآورده نکرده و موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است ، به طوری که  رکود صنعت ساختمان تاییدی براین موضوع می باشد.

 وی تصریح کرد: دولت در این طرح باید  مشوق های خوبی را قرار بدهد و بانک ها را به سمت در اختیار دادن تسهیلات برای افرادی که تمایل دارند در این طرح مشارکت کنند قرار دهند و اجازه ندهد سرنوشت  مسکن مهر برای این طرح اتفاق بیفتد زیرا مسکن مهر بدون در نظر گرفتن پیوست های جامعه شناسی و شهری به صورت انبوه ساخته شد و لطمات زیادی را به کشور وارد کرد.

برچسب‌ها