مشهد- «باد پاییز به مردم بی خانمان حادثه دیده از زلزله نخواهد خورد». این تعبیری است که مسئولان بویژه مسئولان اجرایی استان خراسان رضوی بعد از بازدیدشان از مناطق زلزله زده ۱۶ فروردین گذشته!

پایان ساخت مسکن زلزله زدگان روی گسل بدقولی

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسائی فر:  بعد از حدود هفت ماه از آن روزها باد پاییزی که هیچ، نیمی از پاییز هم گذشت و وعده و وعیدهای بعدی مسئولان که تا نیمه پاییز به تعویق افتاده بود، انگار باز هم معوق خواهد شد! گرچه بسیاری از خسارت دیده‌های زلزله، خانه و کاشانه شان تا حدودی روبراه شده و اکنون سرپناهی برای فرار از سرما دارند، اما هنوز هم شمار قابل توجهی از زلزله زدگان هستند که با شرایط سخت باید سرمای شب را تحمل کنند و همچنان به امید آماده شدن خانه هایشان باشند.

روستای صالح خانی یکی از روستاهایی بود که کمتر از ۴۰ روز قبل استاندار خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسئولان افتتاح نمادین یک واحد مسکن زلزله زدگان را در آن داشتند. برای بررسی قولی که مسئولان اجرایی استان داده بودند و اواسط پاییز را زمان پایان ساخت و ساز مسکن زلزله زده‌ها تعیین کرده بودند، سری به این روستا و چند روستای دیگر از مجموع ۱۲ روستای زلزله زده بخش رضویه شهرستان مشهد زدیم.

کمتر از یک هفته تا میانه پاییزمانده و مردم روستای صالح خانی درگیر بنایی و آماده سازی خانه هایشان هستند.

مهری، عضو شورای روستا مدعی است که تمام خانه‌های در حال ساخت تا پایان آبان آماده می‌شود، اما شواهد و گفته‌های مردم چیز دیگری نشان می‌دهد. در این روستا همان چند نفری که مشغول کار ساختمانی هستند از باقی ماندن مبالغی از وام هایی که قرار بود در اختیارشان قرار داده شود، شاکی هستند. حرف آن‌ها این بود که از حرف تا عمل مسئولان خیلی راه است و فقط تا زمانی که در محل حاضر می‌شوند، قول می‌دهند و بعد خبری از کسی نیست! بعد ما می‌مانیم و کارهایی که تمامی ندارد و ناهماهنگی‌هایی که حتی برای آزاد سازی وام در نظر گرفته شده، کارمان را سخت‌تر می‌کند.

دو اتفاق خوب در صالح خانی

در روستای صالح خانی ۲۴ خانه بر اثر زلزله ویران شده که بعد از آن بایستی بازسازی می‌شد، از این تعداد بنا بر اظهارات مردم تاکنون حدود هفت واحد آماده شده و مابقی یا در حال تکمیل است و یا هنوز قسمتی از کار آن باقی مانده است.

در این روستا البته دو اتفاق خوب و قابل توجه نیز همان روزی که مسئولان در آن حاضر شدند، افتاده است. اجرای طرح هادی که هنوز تکمیل نشده و مدرسه روستا که پس از ۲۰ سال تعطیلی دوباره افتتاح شده است؛ بازگشایی که مردم روستا مدعی بودند بعد از چاپ گزارش روزنامه قدس از شرایط این مدرسه برایشان اتفاق افتاده است.

کلنگ زنی و دیگر هیچ

شرایط در روستای کلاته حاجی علی هم چیزی شبیه به روستای همسایه یعنی صالح خانی است. در این روستا نیز روزهای اول مهر همان جمع کثیر مسئولان حاضر شدند و پنج واحد مسکونی را همزمان و کنار هم افتتاح کردند، تکت هنوز مردم از نارسایی‌ها گلایه مندند. آن‌ها می‌گویند: قبل از اینکه استاندار به روستای ما بیاید، همین خانه هایی که می‌بینید، آماده بودند، اما تا الآن نه وام آن را کامل آزاد کرده‌اند و نه پایان کار به ما می‌دهند. چلمه سنگی، عضو شورای روستای کلاته حاجی علی به هفت یا هشت واحد مسکنی که آماده شده، اشاره می‌کند و روند آماده سازی بقیه را ادامه دار می‌داند و تعداد واحدی را که می‌بایست در این روستا ساخته شود ۴۰ واحد اعلام می‌کند.

مردم که از سرما بویژه در شب هنگام شاکی هستند، باد شدید چند روز قبل را عامل کنده شدن بخشی از چادرهای اقامتشان می‌دانند و یکی از آن‌ها که فرزندی کوچک دارد، می‌گوید: کدام یک از مسئولان حاضر است، فقط یک شب را اینجا بماند؟ ما با این بچه‌های کوچک باید با این شرایط سخت و سرما دست و پنجه نرم کنیم.

یکی دیگر از اهالی روستا مدعی می‌شود، بنیاد مسکن همان ابتدای کار هرچیزی که برایشان آورده است، پولش را از روی وامی که پرداخت شده برداشت کرده و حتی مبلغ پولی که قرار بوده برای سازه پرداخت شود، ابتدا چهار میلیون و ۹۰۰هزار تومان اعلام شده که بعد با هفت میلیون و ۵۰۰ هزارتومان با ماتسویه شد. ضمن اینکه هبلکس هایی که برای ساخت خانه‌ها به اینجا آورده شد، همان اول گفتند به صورت رایگان داده می‌شود، اما الآن متری ۲۳ هزار تومان از ما پول می‌خواهند!

اجرای طرح ساخت محل نگهداری دام روستاییان نیز همان روز بازدید استاندار کنگ زنی شد که گویا جز کلنگ زنی تا کنون هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است! مدرسه روستای کلاته حاج علی تنها مکانی است که همه روستاییان از روند آماده سازی آن رضایت دارند و البته ساخت آن را مدیون کمک‌های خیرین می‌دانند!

نظارت نیست

در روستای بوته گز هم ۳۵ واحد مسکونی‌ در جریان زلزله آسیب دید که در این روستا نیز شرایطی مشابه با دو روستای قبلی حاکم است. باوجود اعلام رضایت چوپانی، عضو شورای این روستا از شرایط ساخت و ساز مسکن مردم زلزله زده، اما وقتی پای درد دل مردم روستا نشستیم، آن‌ها نیز گلایه‌های زیادی داشتند و حتی از صرف نظرشان در خصوص ادامه ساخت با شرایط و سختی کار گفتند! جوانکی که به گفته خودش بچه چهار ماهه‌ای دارد، کار ساخت و ساز خانه‌های مردم را بسیار سخت و با مشکلات زیاد همراه می‌داند و از زندگی کردن در چادر با وجود داشتن نوزاد و سختی هایش می‌گوید. او همچنین هزینه‌های اضافی دریافت شده را از خرید آهن و سازه گرفته تا حمل سیمان به روستایشان دلیل سخت‌تر شدن روند ساخت و ساز عنوان می‌کند و از مسئولان درخواست می‌کند، نظارت حداقلی بر روند کار برخی از افراد سودجو داشته باشند.

پیمانکاری که گذاشت و رفت

در روستای بابانظر هم در نگاه اول ساخت خانه هایی که زلزله باعث خرابی‌شان شده بود، به طور کامل به پایان نرسیده بود و مردمش از شرایط نامساعد و مدیریت ضعیفی که خصوصاً بنیاد مسکن در این امر داشته، گلایه مند بودند.

یکی از اهالی این روستا مدعی بود، همان ابتدا شخصی که پیمانکار بود به ما معرفی شد برای ساخت خانه‌های ما که تا مرحله سفت کاری و در این مدت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از ما پول بگیرد، اما دو ماهی که بعد از این گذشت، پیمانکار فقط توانست، آرماتوربندی کند و بعد هم گذاشت و رفت. ما هم بعد از مدتی مجبور شدیم، قراردادمان را با او فسخ کنیم و با این حال ۸۵۰ هزار تومان از ما پول گرفت، بعد از آن نیز هیچ پیمانکاری سر کار ما نیامد و مجبور شدیم، خودمان کارهایمان را دنبال کنیم.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه اسکلت یک مسکن ۶۰ متری برای ما به گفته خود دوستان مسئول می‌بایست پنج میلیون و ۸۰۰ هزارتومان تمام می‌شد، این رقم برای تسویه ما ۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان تمام شد! چرا هیچ کس نظارت نمی‌کند و پاسخگو نیست؟

نظر نژاد، عضو شورای روستای بابانظر هم با اشاره به مشکلاتی که مردم برای بازسازی دارند، می‌گوید: اگر قسط وام مردم روستا زودتر آزاد شود، مردم می‌توانند تا قبل از اینکه سرمای هوا بیشتر از این اذیتشان نکرده خانه هایشان را آماده کنند. هنوز یکسری از مردم، بی خانمان هستند و داخل چادر زندگی می‌کنند که این کار را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است.

برچسب‌ها