«عمانی» در اکتبر سال ۲۰۱۶ با نارسایی جدی قلبی مادرزادی متولد شد! پزشکان «بیمارستان کودکان بوستامانت» در جامائیکا که در سه روزگی موفق به تشخیص این عارضه شده بودند، برای درمان این نوزاد تلاش‌های خود را آغاز کردند

جراحی قلب کودکان محروم؛ از اندونزی تا جامائیکا

قدس آنلاین- «عمانی» در اکتبر سال ۲۰۱۶ با نارسایی جدی قلبی مادرزادی متولد شد! پزشکان «بیمارستان کودکان بوستامانت» در جامائیکا که در سه روزگی موفق به تشخیص این عارضه شده بودند، برای درمان این نوزاد تلاش‌های خود را آغاز کردند. از این رو «عمانی» با بررسی‌های تیم تخصصی قلب برای درمان توسط بنیاد «Chain of Hope» به انگلستان اعزام شد و سپس با گذراندن پنج هفته اقامت برای درمان در این کشور، به زادگاهش بازگشت. او این روزها با سلامت، نخستین سالگرد تولدش را پشت سر گذاشته است. «عمانی» یکی از صدها کودکی است که توسط بنیاد نیکوکاری زنجیره امید درمان شده است.

* زنجیره امیدواران برای مداوای قلب‌های کوچک

بیش از ۲۰ سال از تشکیل «بنیاد نیکوکاری زنجیره امید» (Chain of Hope) می‌گذرد. مجموعه‌ای که نخستین بار فعالیت خود را در کشور جامائیکا با شعار «مداوای قلب‌های کوچک» آغاز کرد. گرچه مقر این بنیاد در انگلستان قراردارد اما از سال ۲۰۱۵ این مجموعه با گسترش حوزه مأموریت خود، مرکزی را در کشور اردن برای درمان بیماران خردسال پناهنده عراقی، سوری و فلسطینی ایجاد کرده است، به این ترتیب هرسال بیش از ۵۰۰ کودک مبتلا به ناهنجاری‌های قلبی و عروقی مادرزادی توسط این نهاد خیریه در کشورهای جنگ زده و فقیر جراحی و درمان می‌شوند. داوطلبان برای مشارکت در برنامه‌های انسان دوستانه می‌توانند علاوه بر همکاری برای اسکان خانواده بیماران با تأمین نیازهای مادی این گروه، عضوی از مجموعه زنجیره امید باشند؛ البته میزان هزینه‌های همیاری با تشکل یادشده از ۱۰ پوند آغاز می‌شود که قراراست برای تسکین دردهای بعد از جراحی این اطفال صرف شود؛ همچنین بیشترین هزینه با پرداخت ۵۰۰ پوند به هزینه سفر این اطفال برای درمان اختصاص پیدا می‌کند.

* هنوزهم بسیاری از اطفال در جهان امکان مداوا ندارند

طی روزهای گذشته شاهد برگزاری «کنگره بین المللی کاسپین» با موضوع بیماری‌های مادرزادی قلب اطفال بودیم که به میزبانی بیمارستان رضوی در مشهد انجام شد. یکی از میهمانان نام آشنای این کنگره پروفسور «شکیل قریشی» رئیس هیئت پزشکان «بنیاد زنجیره امید» (Chain of Hope) بود. این پزشک برجسته پاکستانی در حاشیه کنگره کاسپین و در گفت و گو با «قدس» با اشاره به نحوه خدمت رسانی در این بنیاد، گفت: بیش از ۲۰ سال است که درقالب فعالیت‌های خیرخواهانه علاوه بر جراحی اطفال بیمار به آموزش پرستاران و پزشکان متخصص برای درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی وعروقی در کشورهای محروم و جنگ زده فعالیت دارم؛ همچنین از این طریق مراکز درمانی خیریه‌ای در مناطق مختلف جهان راه اندازی شده است، چراکه بسیاری از کشورها به لحاظ خدمات پزشکی بویژه در زمینه درمان بیماری‌های قلبی اطفال دچار محرومیت‌های جدی هستند که می‌توان به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و حتی کشورهایی در آسیا همانند اندونزی اشاره کرد.

* از اندونزی و کشمیر تا موزامبیک و اوگاندا

وی که تجربه مأموریت‌های خیریه پزشکی متعددی را پس از وقوع حوادثی همانند زلزله کشمیر و اندونزی دارد، اضافه کرد: همچنان خودم برای درمان بیماریهای مربوط به نقص مادرزادی قلب وعروق اطفال به کشورهای مختلف سفر و جراحی کرده‌ام، چنانکه طی دوران ایجاد این بنیاد بیشترین جراحی‌های قلب کودکان در کشورهای آفریقایی همانند موزامبیک و اتیوپی انجام شده که محروم‌ترین کشور که بیشترین میزان جراحی‌ها را به خود اختصاص داده کشور اوگانداست؛ از همین رو هر ساله چهار تا پنج بار برای مداوای این اطفال به این کشورهای آفریقایی سفر می‌کنم؛ همچنین مراکزی در این کشورها ایجاد شده که به طور مستقیم خدمات درمانی را در اختیار بیماران قرارمی دهد.

پروفسور قریشی با تأکید بر تربیت و تعامل با گروه‌های متعدد پرستاران و پزشکان توسط این بنیاد در سراسر جهان گفت: هنوز هیچ پزشک ایرانی در بنیاد ما فعالیت ندارد، چراکه مقر این مرکز خیریه‌ای در لندن قرار دارد. از این رو متخصصان علاقه‌مند به خدمات داوطلبانه باید ابتدا عضو این بنیاد شده و از طریق این مرکز به کشورهای محروم سفر ‌کنند.

* ریشه خدمات انسان‌دوستانه

این متخصص جراحی قلب کودکان که در سال ۲۰۰۴ از سوی دولت پاکستان موفق به دریافت جایزه «سیتارا ایمتیاز» از بالاترین جوایز انسان دوستانه این کشور شده، با اشاره به اینکه ریشه خدمات انسان دوستانه، انگیزه‌های شخصی است و نمی‌توان انتظار داشت همه افراد در این زمینه‌ها فعالیت کنند، ادامه داد: با همین انگیزه فردی در حوزه پزشکی این بنیاد، فعالیتم را آغاز کردم، چرا که من متولد پاکستان هستم و برای ادامه تحصیل به انگلستان رفتم؛ سپس توانستم در رشته قلب اطفال تخصص بگیرم. به این ترتیب بعد از بازگشت به پاکستان برای اولین بار مرکز درمانی بیماری‌های قلبی کودکان را در کشورم ایجاد کردم که طی فعالیت در همین مرکز به آموزش پزشکان و پرستاران نیز پرداختم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها