«رواج و گسترش رفتارهای مجرمانه در این عرصه، اعتماد لازم را از بین می‌برد و تأثیر منفی بر تصویر و برند ایران در زمینه گردشگری خواهد داشت.»

گسترش رفتارهای مجرمانه سبب بی نظمی در گردشگری الکترونیک می‌شود

قدس آنلاین- «رواج و گسترش رفتارهای مجرمانه در این عرصه، اعتماد لازم را از بین می‌برد و تأثیر منفی بر تصویر و برند ایران در زمینه گردشگری خواهد داشت.»

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با بیان این مطلب می‌گوید: امروزه گردشگری الکترونیکی در دنیا از رشد و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کشورهای پیشرو و توسعه یافته توانسته‌اند، زیرساخت‌ها و ملزومات آن را فراهم کنند و با برنامه ریزی برای بهره گیری هر چه بیشتر از این امکان هم برای ارائه دهندگان خدمات و هم برای استفاده کنندگان بهترین شرایط ممکن را مهیا کنند. این در حالی است که ما در توسعه زیرساخت‌های الکترونیک و در مجموع تحقق دولت الکترونیک، از کشورهای پیشرفته دنیا عقب‌تر هستیم.

دکتر منوچهر جهانیان اضافه می‌کند: ما امروزه در کشورمان قابلیت این را داریم که از طریق اینترنت بلیت هواپیما و قطار و اتوبوس تهیه کنیم، اما در صورت استرداد و کنسل کردن بلیت، نمی‌توانیم از طریق اینترنت پول خود را دریافت کنیم و هنوز مجبوریم برای این منظور به دفاتر مراجعه کنیم.

وی ادامه می‌دهد: البته با مشکل کمرنگ شدن نقش دفاتر و حذف واسطه‌ها نیز روبه رو هستیم که چون هنوز به روش‌های جایگزین برای حذف شدن واسطه‌ها و هدایت فعالیت آن‌ها در کانال‌های جدید، دست نیافته‌ایم، بنابراین اینترنتی شدن تمام امور در این زمینه در حال حاضر مشکل و حتی ناممکن به نظر می‌رسد. البته بحث زیرساخت‌های الکترونیک نیز مهم است چنانکه برای نمونه بازگشت مبلغ به مشتری را ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو سازد. حال آنکه امروزه اینترنت و فضای مجازی به ابزارهای تبلیغاتی توانمندی تبدیل شده‌اند. چنانکه به دلیل هزینه کم و سرعت بالا بسیاری از مشتریان تمایل به دریافت اطلاعات پیرامون خدمات و محصولات و حتی سفارش از طریق شبکه‌های مجازی دارند.

جهانیان خاطر نشان می‌کند: در آینده، هیچ صنعتی نمی‌تواند بدون حضور در فضای مجازی و از طریق ابزارهای الکترونیکی به فعالیت خود ادامه دهد و گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست. بر این اساس کسب و کارهایی همچون گردشگری اگر بر بازاریابی الکترونیکی به عنوان جنبه‌ای از کسب وکار الکترونیکی توجه کنند در بلندمدت کارآتر می‌شوند و خدمات جذاب تری به مصرف کنندگان ارائه خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری الکترونیکی نیز همانند هر حرکت جدید دیگری، مشکلات و موانع مربوط به خود را دارد، می‌افزاید: کشور ما در آغاز راه رسیدن به دولت الکترونیک است، بنابراین هنوز زیرساخت‌های نرم افزاری آن گونه که باید و شاید شکل نگرفته است.

امروزه از آنجا که انجام فعالیت در فضای مجازی نیاز به هزینه و زمان کمتری دارد، بنابراین فعالان بسیاری از آژانس‌های بزرگ گرفته تا اشخاص حقیقی مانند راهنمایان فردی، از طریق فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند، بنابراین شناسایی و هماهنگ سازی در این زمینه گرچه کاری دشواری است، اما غیرممکن نیست. همچنین اعطای نماد اعتماد الکترونیکی در این زمینه و نظارت مستمر می‌تواند، مؤثر باشد.

وی با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع گردشگری الکترونیک ایران می‌گوید: از طریق سامانه‌ای جامع، ارائه خدمات گردشگری الکترونیکی از سوی افراد و ارائه دهندگان خدمات و مشتریان و مصرف کنندگان خدمات قابل شناسایی بوده و از طرف دیگر باید توسط متولیان امر مورد ارزیابی و شناسایی قرار گیرند تا اعمال مجرمانه به کمترین حد ممکن خود برسد چراکه رواج و گسترش رفتارهای مجرمانه در این عرصه، اعتماد لازم را از بین برده و تأثیر منفی بر تصویر و برند ایران در زمینه گردشگری خواهد داشت. همچنین شاهد نوعی بی نظمی در این بازار خواهیم بود که باید آیین نامه و ضوابط و مقررات مربوط به نحوه فعالیت در این حوزه از سوی نهادهای مسئول طراحی و تبیین شود تا افراد آگاه و متخصص و با تجربه که از دانش وآگاهی لازم برای حضور در این عرصه برخوردارند به فعالیت قانونی و ارائه خدمات متناسب با نیاز مخاطبان و گردشگران بپردازند.

وی ادامه می‌دهد: این در شرایطی است که گرچه نظارت هایی صورت می‌گیرد و با متخلفان نیز برخورد می‌شود، ولی به دلیل تعدد فعالان در فضای مجازی، گاه ممکن است که فاصله بین وقوع جرایم و تخلفات اینترنتی در حوزه گردشگری و اطلاع از این تخلفات، زیاد شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها