شهرکرد- شهر سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد قرار دارد و با وجود نزدیکی با مرکز استان چهار محال و بختیاری اما دانش آموزان آن از امکانات قابل توجهی برخوردار نبوده و بنا بر گفته مسئولان نیمی از مدارس این شهرستان فرسوده و نیازمند نوسازی و بازسازی هستند.

بی سامانی مدارس  شهرستان سامان

قدس انلاین-گروه استان ها:  بسیاری از مدارس این شهرستان که در ابتدای انقلاب بنا شده حال با گذشت ۴۰ سال آثار فرسودگی بر چهره آن ها مشهود است و ریختگی و آوار برخی از دیوار ها و ترک هایی که در سازه های این مدارس ایجاد شده خود گواه نیاز تعمیرات اساسی و توجه جدی به ین موضوع است.

کمبود اعتبارات

معاون توسعه نیروی انسانی و پشتیبانی آموزش پرورش در این رابطه می گوید: سرانه فضای فیزیکی و نرم دانش آموزی با توجه به میانگین سرانه مدارس شهرستان سامان دارای میانگینی بالاتر از میانگین سرانه کشوری است .

مجید احمدپور اظهار می کند: به دلیل اینکه اعتباری برای احداث سازه های جدید وجود ندارد لذا هر روز شاهد فرسودگی بیشتر بناهای قدیمی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۶۳ درصد مدارس شهرستان سامان فرسوده هستند بیان می کند: ۱۵ مدرسه در این شهرستان قدمت بالای سی سال ساخت را دارند و این یک مشکل مهم در راستای توسعه آموزشی شهرستان سامان است.
وی می گوید: اغلب مدارس روستایی ازقبیل روستای «چم نار» با پنج دانش آموز، «چم خرم» پنج دانش آموز،«محمد آباد» چهار دانش آموز، «قراقوش» ۱۰ دانش آموز، راهنمایی «گرمدره» ۲۰ دانش آموز زیر شاخص لازم هستند و به ناگریز مدارس با یکدیگر ادغام شده که مشکلات را برای دانش آموزان به همراه دارد.

تعداد ۱۹۵۰ ساختمان آموزشی در سطح استان وجود دارد که افزون بر نیمی این فضاهای آموزشی غیرایمن هستندوی بیان می کند: البته در شهر وضعیت عکس این موضوع بوده و در شهر کلاس های با جمیعت ۳۵ نفر با توجه به جمعیت بیشتر دانش آموزان فعال هستند.
احمدپور بیان می کند: بیشتر مدارس روستایی با کمبود جمعیت مواجه هستند که در مدارس یک معلم یا مدیر همه کاره مدرسه است ولی در شهر به دلیل جمعیت زیاد با کمبود نیروی انسانی روبه رو هستیم.

افت تحصیلی دانش آموزان

وی با بیان اینکه تمامی این عوامل دست به دست هم می دهد و موجب می شود که افت شدید تحصیلی را هم در مدارس شهر سامان و هم در مدرسه روستا ها را شاهد باشیم، بیان می کند: عواملی از قبیل تراکم بالا دانش آموزان در مدارس شهر، چند بسته بودن معلمین و مدیران مدارس روستا ها و... از عوامل افت تحصیلی داشن آموزان است.

احمدپور با بیان اینکه ادغام مدارس و جمع‌آوری بعضی از مدارس در روستاها با نورم کم به علت مشکلات اجتماعی و مخالف خانواده ها با مشکل روبه رو می شود، بیان داشت: مهاجرت خانواده ها از روستا به شهر موجب کم شدن جمعیت دانش آموز روستایی و بالا رفتن آمار دانش آموزان کلاس های شهر و این عوامل موجب افت تحصیلی دانش آموزان روستایی و شهری می شود.

وی بیان می کند: نبود دانش آموز و تراکم دانش آموزان در مدارس سامان مشکلاتی را برای آموزش و پرورش و خانواده ها به همراه دارد و باید در این زمینه فرهنگ سازی در جامعه صورت گیرد.

نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این استان تعداد ۷۰۰ ساختمان و فضای آموزشی غیر ایمن وجود دارد به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: از این تعداد ۸۰ موردتخریبی و خطر آفرین است.

بیژن حیدری اظهارمی کند: تخریب و نوسازی و تجهیز این مدارس بیش ازپنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با تاکید بر این موضوع که بدون مشارکت خیران امکان تامین فضاهای آموزشی میسر نیست ادامه می دهد: تعداد ۱۹۵۰ ساختمان آموزشی در سطح وجود دارد که افزون بر نیمی این فضاهای آموزشی غیرایمن هستند.

وی اضافه می کند: این مدارس غیر ایمن شامل مدارس غیر مقاوم، مدارس تخریبی خطرآفرین و مدارسی که تاسیساتی آن‌ها به نوسازی نیاز دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به ۱۰۰ مدرسه جدید نیاز دارد می افزاید: تعداد ۱۰۰ مدرسه تخریبی خطرآفرین در استان وجود دارد که لازم است از وجود دانش‌آموزان تخلیه شودو به منظور نوسازی آن‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

برچسب‌ها