زنجان- زنجان با قدمتی سه‌هزارساله، آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی را در خود جای‌داده است که هریک از آن‌ها در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و دارای ویژگی خاص معماری و ارزش‌های فرهنگی و هنری است و به لحاظ تعداد آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در منطقه شمال غرب کشور مقام نخست را دارد.

بهار گردشگری در روستاهای زنجان

قدس آنلاین-گروه استان ها: وجود جاذبه‌های مهم گردشگری که در کمتر نقطه‌ای از جهان می‌توان مشابه‌اش را دید در زنجان مشاهده می‌شود.

مجموعه تاریخی سلطانیه، غار کتله خور و تولیدات صنایع‌دستی بسیار زیبا که فقط مختص این استان است و جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی در طارم و ماه‌نشان چشم هر علاقه‌مندی را به خود معطوف می‌کند.

نبود زیرساخت‌های لازم از قبیل ایجاد واحدهای اقامتی پذیرایی و آموزش را از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در توسعه و رونق روستاهای هدف گردشگری در استان زنجان است.

بر اساس اعلام مسئولان زنجان، هم‌اکنون ۳۴۱ هزار نفر جمعیت روستایی در ۹۲۰ روستای استان ساکن هستند و باآنکه در سال‌های ۹۰ تا ۹۵، ۲۴ هزار نفر از جمعیت روستایی این استان کاسته شده اما ظرفیت های بی‌بدیل روستاهای هدف گردشگری نشان از توسعه این بخش داشته و در این میان وجود موانعی انجام اقدامات اساسی را قدری دشوار کرده است.

وضعیت موجود

وضعیت موجود گردشگری و کمبود امکانات فراهم‌شده در این استان را می‌توان از میان سخنان نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی استخراج کرد.

نبود زیرساخت های لازم از قبیل ایجاد واحدهای اقامتی پذیرایی و آموزش از مهمترین چالش های پیش رو در توسعه و رونق روستاهای هدف گردشگری استفریدون احمدی اظهار می‌کند: باوجود برخورداری استان زنجان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعدد و متنوع، زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر را ندارد چراکه نتوانسته سرمایه‌گذار جذب کند

وی با تأکید بر این موضوع که ظرفیت لازم برای جذب گردشگر در استان زنجان را نداریم  یادآور می‌شود: باید بخش خصوصی هم برای تحقق این مهم وارد عرصه شود.

وی عنوان می‌کند: دنیا ثابت کرده  که دولت‌ها تاجر و تولیدکننده خوبی نیستند و تنها می‌توانند سیاست‌گذار خوبی باشند لذا  باید به بخش خصوصی فرصت داده شود چراکه این بخش می‌تواند کار کند و توان و استعداد لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را دارد

وی جذب گردشگر را تنها منوط به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌داند.

شکوفایی پتانسیل‌های روستایی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با وعده اینکه زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری تقویت می‌شود بیان می‌کند: به‌طور مثال در«گلابر» که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است خانه گردشگری با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

یحیی رحمتی با اشاره به اینکه استفاده از فرآورده‌های محلی در حوزه کشاورزی و صنایع‌دستی نیز برای تقویت اشتغال در روستاهای هدف موردتوجه قرارگرفته ادامه می‌دهد: به‌طور مثال در روستای عند آباد با فعال کردن نزدیک ۳۱ کارگاه انفرادی تولید چاقو انجام می‌شود که هم‌اکنون به یکی از قطب‌های تولید این صنعت در استان تبدیل‌شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: راه‌اندازی واحدهای بوم گردی نیز زیرساخت‌های لازم خود را دارد که این کار در برخی روستاها انجام‌شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های متعدد در راستای رونق و تقویت گردشگری در منطقه ادامه می‌دهد: در روستای «درسجین» در همین راستا جشنواره انگور همه‌ساله برگزار می‌شود و لذا این اقدام موجب شده اولین مرکز پذیرایی و اولین خانه بوم گردی افتتاح شود.

تقویت زیرساخت‌ها

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان نیز نبود زیرساخت‌های لازم از قبیل ایجاد واحدهای اقامتی پذیرایی و آموزش را از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در توسعه و رونق روستاهای هدف گردشگری عنوان می‌کند.

علی محمودی می‌گوید: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین بنیاد مسکن و اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی ،گردشگری این استان وظایف هرکدام در ارتباط با روستاهای هدف گردشگری اعلام‌شده و درواقع نسبت به شناسایی و طرح‌ها اقدام می‌کنند.

وی می‌افزاید: به‌عنوان‌مثال روستای درسجین ابهر به‌عنوان روستای هدف گردشگری، دارای بافت باارزش بوده و عملیات بهسازی آن با توجه به حریم اعلام‌شده آن از سوی میراث فرهنگی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در سال گذشته به پایان رسید و تاکنون به جذب بیشتر گردشگران منجر شده است.

وی  ادامه می‌دهد: روستاهای بهستان در ماهنشان، روستاهای شیت و ولیدر در طارم، خوئین و گلابر در ایجرود، روستاهای درسجین و قروه در شهرستان ابهر، روستای ویر در سلطانیه و روستاهای هدف ماری، شیلان دره و قلعه نیر در شهر زنجان شناسایی‌شده که طرح‌های بهسازی آن‌ها با همکاری دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجراست.

محمودی اذعان می‌کند: درمجموع ۱۶ روستای هدف گردشگری در مناطق مختلف این استان شناسایی‌شده که هرکدام دارای شرایط خاص آب و هوایی بوده و از معماری بومی و محلی و حتی صنایع‌دستی خاصی برخوردار هستند.
وی اظهار می‌کند: ایجاد واحدهای بوم گردی ازجمله امکانات اساسی در جذب گردشگران روستاهایی هدف گردشگری به شمار می‌رود که این کار با ارائه تسهیلات لازم آغازشده است.


 

برچسب‌ها