قزوین_ مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: در هشت ماه گذشته سالجاری، مسمومیت با گاز مونواکسید در قزوین با کاهش 30 درصدی همراه است.

مسمومیت با گاز مونوکسید در قزوین با کاهش 30 درصدی همراه است

بهزاد ولی زاده در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: در هشت ماهه نخست سال جاری، ۷ نفر  بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده که از این میزان ۳نفر مرد و ۴ نفر زن بوده است.

وی با بیان اینکه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۰% درصدکاهش  داشته است، افزود: آمار چندان رضایت بخشی نیست چرا که میزن مرگ و میر در سال گذشته نسبت به سال ۹۴، رشد بی سابقه نزدیک به 6 برابر داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین عنوان کرد: این استان، با ثبت ۲۷ مورد گازگرفتگی و مرگ ناشی از آن، رشد کم سابقه ۵۷۵ درصدی را در مقایسه با سال ۹۴ داشته است  و با  ثبت ۲.۱ مرگ به ازای هر صد هزار نفر در آمار مقایسه  ای استانها جایگاه دوم را به خود اختصاص می دهد.

ولی زاده یادآور شد: این در حالیست که میانگین کشوری مرگ و میر ناشی از مسمومیت با CO یک نفر به ازای هر صد هزار نفر می باشد. 

وی گفت: شهروندان ضمن رعایت نکات ایمنی از بخاری‌های بدون دودکش استفاده نکنند و از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون نشتی بودن آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین بیان کرد: نیمه دوم هر سال با افزایش تلفات مسمومیت با گاز منواکسید کربن همراه است به نحوی که بر اساس آمارها بیش از 70 درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم آن است و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در  استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می کند.

ولی زاده تصریح کرد: از مردم درخواست داریم تا ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن  از دودکش این وسایل توجه کنند.

وی اضافه کرد: در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آن ها را از محیط خارج کنید و بعد از خارج کردن مصدوم از محیط آلوده فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

برچسب‌ها