بجنورد-یکی از بزرگترین معضلات کنونی کلان‌شهرها، نداشتن هوای پاک و تنفس‌گاه کافی در شهر است، ارتفاعات و کوه‌های اطراف شهر به منزله تنفس‌گاه آن محسوب می‌شود که امروز متاسفانه شاهد نابودی این محیط‌ها و جایگزینی ساخت و سازها، جاده‌ها و معادن به جای فضای سبز و کوه‌ها هستیم.

کوه های بجنورد آب می شود

قدس آنلاین، گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: ارتفاعات شهرها جزء منابع طبیعی و فضای عمومی آزاد برای گذران اوقات فراغت مردم محسوب می‌شوند و نباید کاربری دیگری داشته باشند.

هم اکنون شاهد آن هستیم  که متاسفانه در کیلومتر٢جاده بجنورد به مشهد، بخش خصوصی با اخذ مجوز از سازمان های مربوطه، حجم عظیمی از کوه را تخریب کرده و در تلاش برای ایجاد رستوران و هتل در این حل است.

 که مسئولان متولی محیط زیست با توجیهات نادرست؛ این اقدام مجرمانه را نادیده گرفته و به بهانه تصمیم جمعی مدیران استان؛ به تقویت این اقدام مجرمانه کمک می کنند.

این پدیده کوه خواری در حالی اتفاق می افتد که در نزدیکی این مکان،هتل ۴ ستاره ی وجود دارد که به نظر ساخت این رستوران و هتل آن هم در نزدیکی این هتل ۴ ستاره دلیلی ندارد.

علاوه بر این در نزدیکی این مکان زمین های مناسب دیگری برای واگذاری وجود دارد و دلیلی این اقدام مجرمانه نیست.

اینکه چرا با وجود زمین های مناسب در ابتدای مسیر جاده بجنورد به شیروان، آنهم برای ساخت رستوران و هتلی توسط بخش خصوصی، حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه حاکمیتی ازسوی برخی از مسئولان زیربط نادیده گرفته شده و زمینه تخریب محیط زیست و اقدامات مجرمانه در این زمینه فراهم می شود؛ برای مردم و اهالی این استان جای سوال است!

این اتفاق در حالی انجام می شود که مقام معظم رهبری در مورد موضوع حفاظت از محیط زیست پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانسته و تأکید کرده اند که باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

چرا برخورد نمی شود؟

یکی از شهروندان در این زمینه می گوید:اکنون یک ماه بیشتر است که تعدادی ماشین سنگین جلو چشم مردم اقدام به تخریب کوه می کنند و کسی چیزی نمی گوید/

یزدانی اظهار می کند: چطور می شود که اگر فردی در یک جای خشت روی خشت می گذارد، سریعا همه باخبر می شوند و از ساخت و ساز جلوگیری می کنند، اما اکنون در این مکان شخصی  با تمام ابزار آلات سنگین اقدام به تخریب کوه می کند و کسی هیچ اقدامی نمی کند.

وی می افزاید: اکنون در این راستا چندین هتل وجود دارد که دلیلی برای ساخت این هتل در این مکان وجود ندارد .

وی ادامه می دهد: علاوه بر این برای ساخت این هتب زمین های خوبی در شهر وجود دارد چرا باید کوه به این بزرگی را تخریب کنند.

یزدانی می افزاید: اکنون مکانی که برای ساخت این هتل در نظر گرفته شده مکانی خوبی نیست چون در سر پیچ قرار گرفته و هیچ دیدی در مسیر جاده ندارد و می تواند محل وقوع تصادفات شدیدی در آینده باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز می گوید: در جلسه کارگروه امورزیر بنایی که با ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در دوم اسفند ماه سال گذشته برگزار شد همه اعضاء با ساخت این هتل و رستوران در این منطقه موافقت کردند.

مصطفی زاده می افزاید:اعضای این کارگروه امور زیر بنایی ۲۰ نفر ثابت و تعدادی نیز متغیر هستند که  تصمیم در این مورد با حضور ١٧ تن از مدیران دستگاههای اجرایی اتخاذ شده است.

وی می گوید: اعضای این کار گروه را دستگاه های اجرایی استان تشکیل می دهند.

به طبیعت احترام بگذارید

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: طبیعت ناب و با زیبای هایی خدادادی یکی از نعمت هایی ست که خدا به ما انسان ها اعطا کرده مانند کوه دشت جنگل دریا و همه به جای خود زیبا هستند .

آیت الله ابوالقاسم یعقوبی اظهار می کند: هر چیزی که خدا افریده زیبا آفریده، لذا تصرف در عالم و جابه جایی در عالم خلقت تغییر دادن انچه خدا آفریده ظلم به طبیعت و در حقیقت ظلم به انسان هاست .

وی می افزاید: هر تصرفی که ما انسانها در طبیعت بکنیم یعنی در تنظیم افرینش دخالت کرده ایم .

یعقوبی ادامه می دهد: خدا نعمت هایی که برای ما خلق کرده هر کدام بخشی از زندگی ما را تنطیم می کند اگر به هم بخورد گویی زندگی ما نامنطم می شود.

امام جمعه بجنورد می گوید: از سویی دیگر پیامبر اکرم فرموده اند زمین مادر شماست طبیعت به منزله مادرشماست همانگونه که به مادر خود احترام میگذارید به طبیعت نیز احترام بگذاری و همانطور که رابطه عاطفی با مادر خود دارید با طبیعت هم همینطور، همانگونه که به مادر خود  پرخاشگری نمیکنید  و احترام قائل هستید برای طبعیت نابی که خدا آفریده ارزش قایل باشید اگر کسی به مادرشما تعرض کند دفاع میکنید و در مقابلش می ایستید با طبعیت هم همانگونه باشید و ایتها درس هایی است که اسلام به ما داده است.

یعقوبی می افزاید:  پدیده ای که در شهرهای کلان و اکنون  در شهر های کوچک مشاهده می شود پدیده کوه خواری است که در دو کیلومتری بجنورد نیز کوهی را برای ساخت یک رستوران می شکافند که به مسیولین عرض می کنیم در فضای زیادی که در ورودی و خروجی شهر است ایا عقلانی است کوهی که سال های سال از عمر ان می گذرد و محکم و استوار است متلاشی کنیم؟

نماینده ولی فقیه در استان می گوید: با متلاشی کردن این کوه بقیه کوه نیز سست خواهد شد و به تدریج مقاومت خود را از دست می دهد به مسیولین هشدار می دهیم وقتی طرحی می خواهید اجرا کنید و مجوز صادر کنید تمام جوانب را بسنجید و تمام موضوع را بررسی کنید و یک بعدی هیچ وقت تصمیم نگیرید و از کانالها و زاویه های گوناگون مسیله را بررسی کنیم یک بعدی نباشد درست است ساخت رستوران یک مزیت دارد ولی نباید برای زیبایی مصنوعی و کاذب به طبیعت صدمه بزنیم.

یعقوبی می گوید:  به مسئولین توصیه می کنیم عجولانه تصمیم نگیرند و واسطه و دوست بازی و قوم خویش بازی و جناح بازی نکنند و به طبیعت بی تفاوت نباشند و با نهاد ها و کارشناسان گوناگون مشورت کنند و آنهایی که طرفدار طبیعت هستند نگذارند، هوشیار باشند نگدارند طبیعت ناب با کلنگ خشن ما، دستگاه های برش و وسیله های انفحار خدشه دار شود کوهی که خداوند با ان عظمت افریده تا میخ زمین باشد واین افراد میخ زمین را متزلزل می کند.

وی ادامه داد:  امیدواریم مسئولان ارشد جلوی این کار خلاف را بگیرند و اجازه ندهند  عده ای که از این کار  بهره می برند و یا منفعت شخصیشان تامین شود خدشه به طبیعت استان جنگل کوه استان وارد کنند.

چراغ سبز مسئولان

وی در پایان می گوید: اگر اینطور پیش برود طبیعت زیبا را از دست خواهیم داد و تنطیم زندگی ما را نیز بر هم می زند.

مدیر عامل جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین نیزدر خصوص پدیده کوه خواری در دو کیلومتری جاده بجنورد به مشهد می گوید: برای اظهار نظر در هر زمینه ای باید ملاک هایی مورد عنایت قرار بگیرد در این رابطه معیارهای قانونی و استناد است، حاکی از آن است که متاسفانه این کار خلاف صورت گرفته و نظر کارشناسان و فعالان و دلسوزان نیز موید این قضیه تلخ است.

کشمیری در پاسخ به سوال اینکه چرا این کار غیر قانونی و جرم مسلم صورت گرفته است می افزاید: قطعا این مجوز با چراغ سبز و همراهی برخی از مسئولان و به بهانه های حمایت از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال انجام شده است اما نکته ی مهم و کلیدی این است که هیچ فرد با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مخالف نیست اما چرا مجوز این پروژه برای احداث در زمین های مسیر بجنورد به باباامان که توجیه اقتصادی و گردشگری نیز دارد صادر نشده است و به راحتی نابودی یک کوه در دستور کار قرار گرفته است از طرف دیگر احداث هتل و رستوران در این مسیر، توجیه اقتصادی ندارد و هتل داران و رستوران داران بجنورد را دچار ضرر و زیان نیز خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: از طرف دیگر بخاطر ارتکاب این جرم بزرگ، دو جرم دیگر مانند تخریب زمین های پیرامون این کوه بخاطر ریختن نخاله ها و سنگ های ناشی از تخریب و نابودی کوه و از بین بردن جلوه های زیبایی طبیعی محیط پیرامون کوه نیز اتفاق افتاده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال اینکه به نظر شما چرا مسئولان در مقابل این پدیده مجرمانه سکوت اختیار کرده اند و دیده شده که برخی از آنان اصرار بر ادامه ی این پروژه مخرب دارند نیز می گوید: این نوع نگرش از یک سو قابل تامل است و از سوی دیگر ثابت می کند مسئولانی که از روی غفلت و نا آگاهی و یا عمدی مجوز این کار غیر قانونی را صادر کرده اند نه تنها اهل عذر خواهی از ولی نعمتان خودشان یعنی مردم را ندارند بلکه بدنبال توجیه این خلاف هستند و بر ادامه ای این رویای مجرمانه اصرار می ورزند.

کشمیری ادامه می دهد:  لذا انتظار افکار عمومی بویژه دلسوزان و فعالان این حوزه این است که با استناد به قوانین موضوعه به ویژه سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و بیانات حکیمانه و دلسوزانه ای ایشان در مقاطع مختلف زمانی در رابطه با حفظ و پایدار محیط زیست و منابع طبیعی دادستان محترم استان قاطعانه بدون اغماض این عمل مجرمانه ی چند وجهی را پی گیری نمایند تا هم مرتکبین این عمل غیر قانونی به مجازات برسند و هم بار دیگر شاهد بروز و رخدادهای مجرمانه ی دیگر حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی استان خراسان شمالی بنا کشیم

مدیر عامل سازمان مردم نهاد دوستداران طبیعت سبز کره زمین می افزاید: فراموش نکنیم که سرمایه های طبیعی ملی تنها متعلق به این نسل نیست و فرزندمانمان و نسل های آینده نیز بایستی با بهره مندی از آنها بتوانند زندگی سالم و پایدار خودشان را اداره کنند.

کشمیری ادامه می دهد: یادمان باشد در کشورهای پیشرفته و پایدار، طبیعت را لازمه ای پایداری انسان می دانند برای اجرای پروژه ها حتی یک درخت را قطع نمی کنند زیرامی دانند نابودی طبیعت نابودی انسان است

کوه خواری مشهود

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد  نیز واگذاری جنگل، کوه تحت هر عنوان، نمونه عینی جنگل خواری و کوه خواری و تصرف انفال محسوب شده را امری غیرقانونی عنوان می کند و می گوید:این جرم ها در برخی مواقع توسط زمین خواران و منفعت طلبان تصرف می شود.

علیرضا باغچقی اظهار می کند:  در حالی‌که بسیاری از روستائیان و حتی شهرنشینان از آثار سوء این تصرف ها و واگذاری ها اطلاعی ندارند و همین امر و سکوت آنها در مقابل این تصرف ها، منافع متصرفین این انفال را تامین می کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این نوع تصرفات کاملا غیرقانونی، گاها در چارچوب هایی با ظاهر قانون با همراهی بعضی از مسئولان شکل می گیرد می افزاید:  مسئولانی که یا از غیر قانونی بودن آن بی اطلاع هستند، یا اهمال می کنند و یا با علم به غیرقانونی بودن آن، در مقابل این اعمال سکوت می کنند.

وی می گوید: بحرانهای زیست محیطی در یک شب بوجود نمی آید و قطعا قبل از آن یک سری از اعمال در مسیری اشتباه ورود پیدا کرده و باعث می شوند که بحران های زیست محیطی به وقوع به پیوندند.
عضو شورای شهر بجنورد تصریح می کند: بدون شک زمانی که این اشتباهات بروز پیدا می کند، راهکارهای مقابله با آن طولانی و زمان بر و خسارات آن به حدی است که هرگز قابل جبران نیست.

باغچقی به تخریب و تصرف غیر قانونی کوه‌ها اشاره می کند و می گوید: با تخریب و تصرفی که در کوه ها به ویژه در محدوده و حریم شهرها صورت می گیرد؛ این امر باعث محرومیت و عدم دسترسی رایگان شهروندان به فواید عام و ظرفیت های انفال شده و علاوه بر آن، آلایندگی های ناشی از بحران ها مستقیما سلامت عمومی را به مخاطره می اندازد.

وی تاکید می کند: با نگاه کارشناسی اقتصادی به این تصرفات متوجه ارزش ریالی عجیب آن نیز خواهید شد و همین امر سبب ترغیب منفعت طلبان به تصرف این املاک می شود.

وی با اشاره به عدم نگاه بلندمدت مسئولان به این مسئله می گوید: گاها هدف، نتیجه گرفتن سریع و راه اندازی چند طرح و یا ارائه آمارهاست، غافل از اینکه این روال موجب می شود که سرمایه های ملی به همین راحتی به یک سری افراد خاص داده می شود که صرفا منفعت خاص آن نیز به این افراد تعلق می گیرد.

باغچقی با اشاره به هزینه تخریب طبیعت و محیط زیست تصریح می کند: بر روی بعضی از تخریب ها اصلا نمی توان قیمت گذاشت زیرا موضوع سلامت جامعه مطرح است و باید قطعا تاثیر تخریب طبیعت بر روی تغییر اکوسیستم محلی و گاها فراتر از آن، مورد بررسی قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد می گوید: خسارات و میزان هزینه های این تخریب ها، بسته به نقطه تخریب ومیزان تغییر محیط زیست، مستلزم نظریه کارشناسان زیربط است.

وی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی و جامع شهر بجنورد کاربری گردشگری در جاده بجنورد به باباامان در سمت راست جاده در نظر گرفته شده است، می افزاید: با وجود این ظرفیت و برای اجرای این طرح، دلیلی بر واگذاری کوه ها که سرمایه های مردم این شهر است، وجود نداشته است.

این مسئول می گوید: چرا با وجود این قابلیت و کاربری گردشگری پیش بینی شده، پروژه ای با تخریب کوه عملیاتی شود؛ و چرا ظرفیتی را که مردم باید در حال حاضر ودر آینده از آن بهرمند شوند، به همین راحتی از مردم گرفت

وی خاطر نشان می کند: همه مراتع ارزشمند هستند؛ مراتع چرخه اقتصادی بسیار مهمی از قبیل برداشت گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل و طبیعت گردی دارند، که اگر شخص و یا اشخاصی قصد فعالیت اقتصادی هم داشته باشند، می‌توانند از این قبیل طرح ها که کوچکترین تهدیدی برای سلامت عموم ندارند، بهره ببرند؛ اما اگر بحث ظرفیت گردشگری مطرح است، چرا نباید به جای استفاده افراد خاص، این مناطق به پارک های طبیعی و عمومی برای استفاده همه شهروندان تبدیل شود؟

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع کوه‌خواری و نحوه ورود شورای شهر برای جلوگیری از این اتفاق نیز می گوید: متاسفانه در قانون نقشی در واگذاری و یا عدم واگذاری انفال به شوراهای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان مردم، داده نشده و شورا از نهادهایی نیست که بتواند مستقیما در امر واگذاری و یا جلوگیری از آن نقشی ایفا کند؛ اما به طور جدی این مطالبه عمومی را به گوش مسئولان می رسانیم.

وی اضافه می کند: این دغدغه و این سئوال در ذهن مردم شهر وجود دارد که چطور چنین مجوزی به این راحتی به بخش خصوصی داده شده است؟ آیا بخش خصوصی توان خرید املاک مقابل همین ملک واگذار شده در آن سوی جاده را ندارد!؟

وی اظهار می کند: در سنوات گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان محیط زیست با منویات و توصیه های خود، ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از کوه‌ها و جلوگیری از پدیده کوه خواری، با ابراز نگرانی فرمودند که یکسری افراد این مناطق را تصرف می کنند و دیگر آن املاک از حالت عمومی خارج شده و در برنامه های آتی مشکل ایجاد می کند.

باغچقی می افزاید: مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در این دیدار فرمودند که اگر فضایی برای گردشگری عامه مردم در نظر گرفته می شود، قطعا باید به ظرفیت های خود شهر و آثارشان نیز توجه شود.
وی می گوید: معظم له ضمن ابراز نگرانی شدید از پدیده زمین خواری و به ویژه کوه‌خواری؛ مسئولین را از واگذاری انفال به بهانه های واهی نهی فرموده و تاکید کرده اند که حتی برای ساخت حوزه علمیه نیز نباید کوه‌ها واگذارشود.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب می گوید: مقام عظمای ولایت در مورد تخریب محیط زیست فرمودند:« بایستی تخریب محیط زیست جرم محسوب بشود؛ به‌عنوان جرم بایستی تعقیب بشود؛ پالایش و بازنگری قوانین موجود، تقویت نظارتهای بی‌اغماض - نظارت انجام بگیرد، هیچ گونه اغماضی هم در این نظارتها صورت نگیرد و رؤسای دستگاه‌ها شخصاً نظارت کنند - و شاید از جهتی از همه مهم‌تر، فرهنگ‌سازی است؛ فرهنگ‌سازی؛ مردم بدانند که اهمّیّت حفظ محیط زیست چقدر است».

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با تاکید بر اینکه این دغدغه مقام عظمای ولایت، حجت را بر همه ما تمام کرده است، اظهار می کند: باید مسئولینی که پای این واگذاری ها را امضاء کرده اند، پاسخ و توضیح روشنی به مردم ارائه کنند؛ هر چند که بنده به عنوان نماینده مردم این شهر، امیدی به پذیرش خطا و اشتباه توسط مسئولان استان و جبران آن را ندارم.

برچسب‌ها