زنجان- شرکت روغن نباتی جهان طی یک سال گذشته با فراز و نشیب های متعددی مواجه و هر بار منتهی به ایجاد مشکلات کارگری شده است تا آنجا که تاکنون کارگران این واحد صنعتی ۶ بار اقدام به تجمع در مقابل استانداری زنجان کرده اند.

نانی که دیگر در روغن نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: این کارخانه روغن نباتی یکی از برندهای شناخته شده کشور در حوزه تولید انواع روغن نباتی جهان است که واحد صنعتی آن در سه راهی طارم در شرق شهر زنجان قرار گرفته و اردیبهشت سال ۹۲ توسط هلدینگ «کف و داروگر» خریداری شد.

فعالیت این واحد تولید ی تاکنون با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده است و به دفعات مکرر تعطیل و دوباره از سر گرفته شده است و هر بار پس از تعطیلی و خاموشی خط تولید این اخبار با تکذیب مسئولان گوناگون روبرو شده است.

این کارخانه که روزی با ۶۰۰ کارگر چرخ تولید روغن نباتی را به گردش درمی‌آورد با تعطیلی و تعدیل نیروهای مکرر به کمتر از ۱۵۰ کارگر رسیده بود و با ظرفیتی محدود به تولید می‌پرداخت.

تعدادی از کارگران روغن نباتی جهان که در آذر ماه سال گذشته از کارخانه اخراج شده بودند برای گرفتن حق و حقوق خود از سنوات گرفته تا حق بیمه راه به‌سوی مراجع قضایی در پیش گرفتند و با اخذ حکم توقیف اموال، دست به خارج کردن مقادیری روغن از این کارخانه زدند.

مسئولان این کارخانه نیز با تعطیل کردن کارخانه باز هم کابوس بیکاری کارگران را به واقعیت تبدیل کردند تا اندک نیروهای باقی‌مانده نیز خانه‌نشین شوند.

روغن نباتی جهان

بنا بر گفته شاغلان در این کارخانه تعداد کارگران اخراجی از سال ۱۳۹۲ تا اخر سال ۱۳۹۵ نزدیک ۵۲۰ نفر بوده است.

شرکت روغن نباتی جهان طی یک سال گذشته با فراز و نشیب های متعددی مواجه و هر بار منتهی به ایجاد مشکلات کارگری شده استیکی از کارگران در این رابطه می گوید:  زمانی که کارخانه دولتی بود از بانک ها از بابت بدهی این شرکت به این مکان برای توقیف می آمدند در حالی که از سال ۱۳۹۲ به بعد کسی برای پیگیری حقوق خود نیامده است.

این کارگر در مورد نوع قرارداد کارگران اخراج شده، با بیان اینکه باید یک قرارداد دست ما و دیگری در دست کارفرما باشد، بیان می کند: از زمانی که شرکت خریده شده است قرارداد یک طرفه امضا شده و به ما و اداره کار قراردادی داده نشده است.

وی با بیان اینکه کارفرما حکم کارگزینی به ما نداده است، تصریح کرد: اداره کار در طول این مدت کاری نکرده است.

این شهروند با تاکید بر اینکه فقط یک قرارداد داشتیم و آن هم دست کارفرما بود، ادامه می دهد: مسئولان هم می دانستند که ما قرارداد نداریم.

وی ادامه می دهد: در این مدت چرا تامین اجتماعی پیگیری نکرده است که چرا شرکت لیست بیمه را پیگیری و واریز نکرده است؟

تعطیلی موقتی

خبر تعطیلی کارخانه تولید روغن نباتی جهان که تا پیش از این نیز با تکذیب متعدد مسئولان همراه بوده است این بار با واکنش

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری زنجان روبرو شده است.

امیرحسین اسکندری با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی جهان به طور موقت تعطیل است و کارگران اخراج با تعدیل نشده اند اظهار می کند: استاندار و به طور خاص کمیسیون کارگری زنجان، مجدانه پیگیر تمامی مسائل مربوط به وضعیت کارخانه و کارگران آن به طور همزمان هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که تعطیلی کارخانه روغن نباتی جهان موقتی است و کارگران آن اخراج نشده اند ادامه می دهد: سهامدار عمده شرکت روغن نباتی جهان برای اجرای احکام بابت مطالبات کارگران از این شرکت، به جهت عدم همکاری با دستگاه های قضایی در انجام تعهدات، مبادرت به اعطای مرخصی به کارگران کرده است.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری زنجان اذعان م یکند: مسئولان تهران نیز مسائل مربوط به این واحد صنعتی را بر اساس درخواست استاندار زنجان با هدف رفع مشکلات در دست بررسی دارند.

برچسب‌ها