همدان- ملایر به دلیل برخورداری از طبیعت معتدل کوهستانی و باغ‌های حاصلخیز انگور با توجه به تولید مرغوب‌ترین کشمش به نامی آشنا در جهان تبدیل‌شده است.

کشمش ملایر در کشمکش مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان ملایر دارای ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انگور است که به دلیل فعالیت ۶۰ کارخانه فرآوری کشمش ۷۴ درصد این محصول به انواع کشمش شامل آفتابی تیزابی، آفتابی غیر تیزابی، آفتابی دانه‌دار و کشمش کالیفرنی تبدیل و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپایی صادر می‌شوند.

در حال حاضر از جمعیت ۳۰۰ هزارنفری ملایر، حدود ۳۳ درصد آن معادل ۱۱۶ هزار تن در حوزه انگور و کشمش فعال هستند و این شهرستان یکی از قطب‌های مهم تولید انگور و کشمش ایران و جهان با تولید سالانه ۲۴۰ هزار تن انگور و ۴۵ هزار تن کشمش به شمار می‌رود.

باوجوداین مزیت و نقش قابل‌توجهی که این ملایر می‌تواند در ایجاد اشتغال و همچنین تولید ثروت ملی ایفا کند اما طی امسال بنا بر آمار گمرک صادرات این محصول با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده است و ضعف در برخی از زیرساخت‌ها رقابت محصول ایرانی را با رقبای خارجی کاهش داده است.

موانع سد راه صادرات

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این رابطه آموزش کشاورزان و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی در راستای بسته‌بندی‌های مشتری‌پسند را بسیار تأثیرگذار و ضروری عنوان می‌کند.

دولت باید در راستای تولید و بازاریابی جهانی برای محصول انگور و کشمش اهتمام بیشتری داشته باشد و این موضوع را جدی بگیردحجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در این رابطه می‌گوید: امروز نجات کشور درگرو توجه به تولیدات روستایی است و لذا برای تحقق این هدف لازم است تا کشاورزی با شیوه‌ای مهندسی و مکانیزه انجام شود.

وی با اشاره به این موضوع که سالانه ۲۵۰ هزار تن انگور و به‌تبع آن ۵۰ تن کشمش در این استان تولید می‌شود ادامه می‌دهد: دولت باید در این راستا و برای بازاریابی جهانی اهتمام بیشتری داشته باشد و این موضوع را جدی بگیرد.

وی با انتقاد از نحوه فراوری انگورهای تولید عنوان می‌کند: در حال حاضر شیوه خشک‌کردن کشمش در ملایر غیراستاندارد و غیربهداشتی است و با ادامه این روند در حوزه صادرات در بازار جهانی قدرت رقابت وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود:  نحوه خشک‌کردن و فرآوری کشمش ملایر علمی نیست و این محصول راهبردی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و کشورهای هدف صادراتی تهیه نمی‌شود و لذا نمی‌توان بازار رقابتی ایجاد کرد.
کاهش تولید افزایش قیمت

سرمازدگی باغات انگور، موانع صادرات، فعالیت بی‌پایان دلالان و طرح‌هایی مانند اختصاص یارانه کشمش و کمبود نقدینگی ازجمله مشکلاتی است که بنا بر گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشمش ملایر تولیدکنندگان این شهرستان را با مشکلات جدی روبرو کرده و البته این مشکلات منجر به کاهش تولید نیز شده است.

منوچهر رضایی بابیان اینکه بسیاری از مشکلات مطرح‌شده منجر به تعطیلی برخی از کارگاه‌های کشمش پاک‌کنی شده است ادامه می‌دهد: امسال در سراسر کشور شاهد کاهش تولید کشمش بودیم که چنین کاهشی در طول چند سال اخیر بی‌سابقه بود.

وی اظهار می‌کند: تقریباً میزان تولید کشمش ۲۰ درصد نسبت به شاخص هرسال کاهش پیداکرده است.

وی می‌افزاید: متأسفانه کاهش انگور و کشمش باعث بروز دلال‌بازی شده و لذا واسطه به امید اینکه بتوانند از این بازار بهره ببرند به خرید این محصول روی آوردند تا پس از خرید و احتکار این محصول را گران‌تر بفروشند و همین موضوع موجب ایجاد بازار سیاه و افزایش دو برابری کشمش شده است.

صادرات نقش حیاتی دارد

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشمش ملایر صادرات کشمش را یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و راهکار اساسی برای زنده نگاه‌داشتن این صنعت عنوان می‌کند و می‌افزاید: دولت باید در این زمینه حمایت جدی داشته باشد.

رضایی بابیان این نکته که بازارهای مصرف محدود و زمان مصرف مشخصی نیز دارد اذعان می‌کند: ۴۰ درصد کشمش هرسال باید تا قبل از برپایی کریسمس صادر و به فروش برسد و ۴۰ درصد نیز تا بعد از ایام نوروز و ۲۰ درصد هم در بهار و تابستان بفروش برسد و لذا خارج از این برنامه به‌طور حتم تولیدکنندگان و فروشندگان با مشکل مواجه خواهند شد.

دخالت دولت و گرانی کشمش

وی با ابراز گلایه‌مندی از طرح تخصیص یارانه به این محصول اذعان می‌کند: یکی از تبعات تخصیص یارانه کشمش این بود که اجازه ندادند این محصول در زمان خود صادر شود.

وی یادآور می‌شود: سال گذشته در اوایل پاییز که قرار بود ۴۰ درصد کشمش فروش رود با طرح موضوع یارانه کشمش باعث اختلال در بازار فروش کشمش شدند و درواقع اجازه ندادند از آن زمان استفاده شود.

رضایی ادامه می‌دهد: این  دلایل باعث شد قیمت مواد اولیه کشمش که اوایل پاییز سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود و باید برای نرم سالانه برای نوروز و یا یک ماه بعد از نوروز به چهار هزار تومان می‌رسید به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز کاهش پیدا کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشمش ملایر اذعان می‌کند: در حال حاضر که در مقطعی قیمت خرید و صادرات باهم همخوانی ندارد باید دولت صادرکنندگان را تشویق کند زیرا این کار به‌مراتب بهتر و مؤثرتر از پرداخت یارانه کشمش خواهد بود.

وی تأکید می‌کند: دولت باید از دخالت در روال معمول بازار این محصول جلوگیری کرده و بحث فرآوری و صادرات را مورد سیاست‌های حمایتی خود  قرار دهد.

برچسب‌ها