کرمان- استاندار کرمان در جلسه شورای عالی معادن استان، گفت: شرکت های توسعه گرا باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، اما سوال اینجاست که معادن استان کرمان چه میزان در توسعه استان کرمان نقش داشته اند؟

معادن استان کرمان چه میزان در توسعه استان کرمان نقش داشته اند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا رزم حسینی شامگاه چهارشنبه در شورای عالی معادن استان با حضور سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: در بخش پهنه های جدید اکتشافی، اکتشافات خوبی در استان در حال انجام است، ضمن آنکه برخی از معادنی که مدتی غیر فعال بودند، فعال شدند.

وی با بیان این مطلب که در زنجیره ارزش فولاد اقدامات خوبی صورت گرفته و زنجیره فولاد در استان کرمان تکمیل شده است، یادآور شد: با افتتاح و کلنگ زنی چند طرح فولادی در آینده نزدیک، جایگاه استان کرمان در بخش تولید فولاد در مرتبه بالاتری قرار می گیرد.

رزم حسینی با اشاره به راه اندازی شورای عالی معادن استان ها، خاطر نشان کرد: انتظار می رود با راه اندازی شورای عالی معادن، اختیارات لازم به استان ها در این زمینه تفویض شود تا بتوانیم با همگرایی و هم افزایی دستگاه های مربوط، توسعه معادن را محقق و زیرساخت های معدنی لازم را فراهم کنیم.

استاندار کرمان با اشاره به نقشی که معادن می توانند در توسعه مناطق داشته باشند، تصریح کرد: شرکت های توسعه گرا باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، اما سوال اینجاست که معادن استان کرمان چه میزان در توسعه استان کرمان نقش داشته اند.

وی به گردش مالی شرکت های تولیدی استان اشاره کرد و افزود: گردش های مالی شرکت هایی که در استان فعال هستند باید در استان باشد و این موضوع که حساب های آنها در بانک های تهران سپرده باشد، توجیه ندارد.

تفویض ۶۰ درصد اختیارات شورای عالی معادن به استان ها

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز در این جلسه از تفویض ۶۰ درصد از اختیارات شورای عالی معادن به استان ها خبر داد.

جعفر سرقینی افزود: آذربایجان شرقی، کرمان و اصفهان سه استانی بودند که ایده شورای معادن را در وزارت کشور پیگیری می کردند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر که ۶۶ میلیون تن به ذخیره فولاد در دولت یازدهم تا امروز اضافه شده است، تصریح کرد: اکنون ذخیره فولاد کشور به ۱۸۹ میلیون تن رسیده است که شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و نورد می باشد.

وی با بیان این مطلب که توسعه بخش معدن استان کرمان مدیون گل‌گهر و میدکو است، تصریح کرد: زغالسنگ متولی دارد و طرح جامع زغالسنگ در حال بازنگری است.

قیمت گذاری صحیح در صنعت زغالسنگ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان این که باید از صنعت زغالسنگ کشور حمایت کنیم، گفت: مهم ترین تصمیمی که باید در صنعت زغالسنگ گرفته شود، قیمت گذاری صحیح است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: در مورد وضعیت معادن زغالسنگ باید کمکی به این حوزه شود، زیرا صنعت زغالسنگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی ندارد.

پورابراهیمی ادامه داد: در شهرستان راور پهنه‌های معدنی زیادی در حوزه زغالسنگ داریم، اما با وجود مشکلاتی که در این زمینه شاهد هستیم، ظرفیت تولید ما در کرمان به کمترین حد ممکن رسیده است.

وی با گلایه از بحث قیمت‌گذاری زغالسنگ در کشور گفت: در بحث قیمت‌گذاری زغالسنگ حریف ذوب‌آهن اصفهان نمی‌شویم، چرا قیمت جهانی زغال مبنای محاسبه فروش نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: با این وضعیت اسف‌باری که در معادن زغالسنگ شاهد هستیم و حقوق آنها سه یا چهار ماه یکبار پرداخت می‌شود و با وجود خطراتی که فعالیت در معدن دارد، باید این مسائل برطرف و ساماندهی شوند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار این است که برنامه جامع در این زمینه داشته باشیم و از صنعت زغالسنگ کشور حمایت کنیم، مهمترین تصمیمی که در صنعت زغالسنگ باید گرفته شود، قمیت‌گذاری صحیح است که امروز دارد به هزاران کارگر مظلوم این صنعت جفا می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وضعیت تولید مس در کرمان باید نسبت به سال‌های ۹۱ که در رکورد قرار داشت، اکنون به دو برابر می‌رسید، اما حدود ۳۰ درصد پایین‌تر است.

پورابراهیمی گفت: وضعیت شرکت‌های بزرگ اقتصادی در استان کرمان باید مشخص شود و گردش مالی آنها به استان وارد شود، دود و سم و هزار مشکل از صنایع بزرگ را در کرمان داریم، اما مانده حساب های رسوب شده در تهران است.

برچسب‌ها