کرج- ورزشکاران کم بینا ونابینای البرزی در حالی برای نخستین بار در تاریخ این استان موفق به کسب مدال آسیایی شدند که از کمترین امکانات لازم برخوردارند وبا محرومیت های زیادی دست وپنجه نرم می کنند.

تاریخ سازی ورزشکاران روشندل البرزی در اوج محرومیت ها

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: اولین دوره مسابقات پاراآسیایی جوانان در حالی اواخر هفته گذشته در کشور امارات به پایان رسید که کاروان ورزش کشورمان موفق به کسب چندین مدال رنگارنگ شد وسهم ورزشکاران البرزی نیز در این مسابقات چشمگیر بود.

در این میان ۲ شناگر روشندل البرزی نیز توانستند به مدال ارزشمند طلا و برنز برسند و برای نخستین بار البرز را در بخش نابینایان صاحب مدال برون مرزی کنند.

پیش از این جامعه نابینایان البرز تنها در رشته ورزشی گلبال وبا حضور یک ورزشکار خود موفق به کسب یک مدال بین المللی شده بود.

کسب این مدال های ارزشمند در حالی رقم خورده است که طیف ورزشکاران کم بینا ونابینای البرز از کمترین امکانات لازم برخوردارند و حمایت های دولتی از فعالیت آنها در حداقل ممکن به سر می برد.

رییس هیئت ورزش های نابینایان وکم بینایان استان البرز در این ارتباط گفت: مسابقات پاراآسیایی جوانان فرصت ومجال بسیار خوبی بود تا ظرفیت و توان ورزشکاران نابینا وکم بینا به منصه ظهور برسد.

روزبه زورقی افزود: کسب ۲ مدال برای شناگران ما این پیام را داشت که باید نگاه و توجه به این قشر بیشتر شود و حداقل امکانات برای آنها مهیا شود.

وی با گلایه از عدم استقبال لازم از نفرات اعزامی به مسابقات امارات گفت: متاسفانه در زمان برگشت تیم هیچ مسئولی از استان برای استقبال از ورزشکاران البرزی حضور نداشت و این مساله به نوعی ذوق ورزشکاران ما را کور کرد.

فعالیت نابینایان در ۹ رشته ورزشی

رییس هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان البرز با اشاره به فعالیت ۹ رشته ورزشی ویژه ورزشکاران نابینا وکم بینا گفت: در رشته شنا ما به لطف یک بهره بردار خصوصی و کمک وی برای در اختیار گذاشتن استخر وآموزش رایگان یک مربی توانسته ایم این ورزش را فعال کنیم  وبه مدال برسیم وبه نوعی سهم حمایت های دولتی در آن صفر بوده است.

وی ادامه داد: در سایر رشته ها نیز با حداقل ها فعالیت می کنیم به نوعی که یک نگهبانی در درب ورودی مجموعه ورزشی انقلاب کرج را برای تمرینات شطرنج وکارهای اداری هیئت تبدیل به دفترکرده ایم.

زورقی با اشاره به امکانات دیگر استان ها گفت: در شهری به مانند مشهد یک مجموعه اختصاصی برای ورزشکاران نابینا و کم بینا وجود دارد اما ما از حداقل ها محرومیم.

وی به احداث زمین چمن فوتبال ویژه نابینایان در مجموعه ورزشی انقلاب اشاره کرد و گفت: درزمان حضور دکترگودرزی وزیر وقت ورزش دستور احداث این زمین را گرفتیم و با تلاش فراوان این فضای ورزشی را به مراحل پایانی احداث رسانده ایم وامیدوارم با حمایت مسئولان اداره کل ورزش وجوانان البرز  و تکمیل وبهره برداری آن بستر مناسبی برای توسعه فوتبال نابینایان و کم بینایان فراهم شود.

زورقی مشکل ایاب وذهاب ورزشکاران روشندل را یکی از دغدغه های این هیئت ورزشی برشمرد و گفت: متاسفانه این معضل سبب خانه نشینی خیلی از جوانان مستعد شده و اگر بتوانیم این گره را باز کنیم می توان جامعه ۱۵۰ نفری فعلی ورزشکاران کم بینا ونابینا را به ۲ تا ۳ برابر افزایش داد.

وی تصریح کرد:هیئت استان تهران برای ایاب وذهاب ورزشکاران خود مبلغی را اختصاص داده وسبب شده حجم ورزشکاران رشته های مختلف به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

متولی ورزش نابینایان و کم بینایان البرز در جمع بندی صحبت های خود گفت: توقع وانتظار ما از مسئولان استان و دیگر نهادها حمایت  از قشر توانیاب جامعه به خصوص نابینایان است و کمک کنند تا حداقل ها برای این قشر مستعد مهیا شود.

ورزش مانع افسردگی روشندلان می شود

سید عباس موسوی از فعالان ورزش گلبال نیز با تاکید براینکه بزرگترین  مشکل ورزشکاران نابینا وکم بینا سرویس ایاب وذهاب است گفت: اگر وسیله نقلیه مناسب برای حضور ورزشکاران کم بینا ونابینا فراهم شود می توانیم بسیاری افراد در خانه نشسته را به میدان ورزش بیاوریم و نشاط وشادابی را به آنها هدیه کنیم.

وی ادامه داد: ورزش می تواند مانع انباشتگی وافسردگی روانی روشندلان شود اما به واقع تسهیلاتی برای تسهیل حضور ورزشکاران ما در فضاهای ورزشی مهیا نیست و هیئت هم به تنهایی توان تامین امکانات مورد نیاز را ندارد.

موسوی که خود در گذشته در چندین نوبت مسئولیت اداره هیئت شهرستان کرج در سال های قبل را برعهده داشته تصریح کرد: کمک نهادهاو ارگان های مختلف به خصوص شهرداری می تواند گره گشای مشکلات ما باشد.

وی با تاکید براینکه مشکل مربی داریم گفت: شهرداری می تواند در تامین مربی به ما یاری بدهد وبرخی از مربیان پارکی خود را برای ارائه خدمات به ما اختصاص دهد.

برایند صحبت های رییس هیئت و یکی ازفعالان ورزش های نابیانیان وکم بینایان البرز بی مهری و بی توجهی فزاینده به این قشر در سال های اخیر بوده است.

روشندلان علاقمند به ورزش با ۲ مانع بزرگ نبود وسیله ایاب وذهاب و امکانات سخت افزاری روبرو هستند وحال در این اوضاع نابسامان موفق به کسب مدال های بین المللی برای کشور هم می شوند.

توقع وانتظار می رود مسئولان استانداری البرز و نهادهای مرتبط همچون بهزیستی برای حل مشکل حمل ونقل وجابجایی توانیابان به خصوص نابینایان به فضاهای ورزشی فکری کنند و با کمک وتوجه خود بخش زیادی از آنها را از فضای انزوای کنونی رها کنند.

برچسب‌ها