اصفهان- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۱۴۰۰، عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان به پنج سال کاهش پیدا می‌کند.

اصفهان ۱۴۰۰ با اتوبوس های ۵ساله

علیرضا صلواتی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان گفت: متأسفانه طی سال های اخیر در مجموعه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان با زیرساخت های خوبی مواجه نبوده‌ایم، بعد از سال ۸۹ که کمک های دولتی به شهرداریها قطع شد، آرام آرام وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها رو به فرسودگی رفت و هر سال سن آنها افزایش پیدا کرد تا اینکه در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان به حدود ۹ سال و تاکسی ها به هفت و نیم سال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ اتوبوس فرسوده بالای ۱۰ سال در شهر اصفهان تردد می کنند که باید از مدار حرکت خارج شوند، اظهارکرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۱۴۰۰، عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان به پنج سال کاهش پیدا می‌کند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان یادآور شد: به تازگی قرارداد خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کردیم که در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه آن وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان شده‌ است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا ۲۰ روز آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان خواهد شد، ادامه داد: مابقی اتوبوس‌ها به مرور وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان می‌شود و کمک می کند نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان نوسازی شود، البته شهرداری پیگیر ورود اتوبوس های گاز سوز به شهر نیز هست.

وی یادآور شد: در حال حاضر سهم سفرهای شهری اصفهان با اتوبوس حدود ۱۶ درصد است؛ از این رو باید در برنامه زمانبندی اتوبوس ها و کیفیت ارایه خدمات تلاش بیشتری انجام شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به راه اندازی سه خط سامانه اتوبوس های تندرو در شهر اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: توسعه خطوط سامانه تندرو در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته تا به ۱۲ خط سامانه که در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ پیش بینی شده، برسیم و بتوانیم ۴۰ درصد سهم سفرهای شهری را با اتوبوس انجام دهیم بر این اساس عملیات اجرایی دو خط دیگر آغاز شده و یکی از خطوط امسال به بهره برداری می رسد، همچنین طراحی سه خط دیگر سامانه تندرو تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر استفاده از فناوریهای هوشمند در ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی اظهارکرد: استفاده از فناوری های هوشمند را در دستور کار داریم تا ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در بخش تاکسیرانی به دنبال استفاده از فناوری های روز هستیم تا تاکسی ها به جایگاه واقعی خود باز گردند، عنوان کرد: در حال حاضر سیستم های ارتباطی پیشرفت کرده اند و ما شاهد فعالیت تاکسی های اینترنتی در سطح شهر هستیم اما تاکسی های اینترنتی باید ساماندهی شوند تا فضایی بُرد -بُرد را برای شهروندان، شرکت های تاکسیرانی و تاکسیرانان ایجاد کنیم.

صلواتی در خصوص خروج تاکسی های پیکان از شهر گفت: اگر دولت به تعهدات خود عمل کند، می توانیم امسال خودرو پیکان را از سطح شهر حذف کنیم، شهرداری درصدد است کیفیت ارایه خدمات تاکسیرانی اصفهان را ارتقاء و میزان رضایتمندی مسافران را افزایش دهد.

خوشبینی معاون شهردار به ورود تراموا

وی در ادامه گریزی به راه اندازی تراموا در شهر اصفهان زد و گفت: برای راه اندازی تراموا به دنبال جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خارجی هستیم،   تاکنون پنج مشارکت کننده و سرمایه گذار طرح های فنی و اقتصادی خود را ارایه داده اند که با تشکیل سازمان سرمایه گذاری شهرداری این روند با جدیت دنبال خواهد شد، به طور حتم با استقرار تیم جدید در مدیریت سرمایه گذاری این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می شود چرا شهرداری در تلاش است تا تراموای شهر اصفهان را طی سه سال به نتیجه برساند.

صلواتی اعلام کرد: مقدمات و زیرساخت های ایجاد تراموا در خیابان امام خمینی(ره) در حال احداث است تا پس از آن به مرحله ریل گذاری برویم،   اجرای سه خط تراموا در شهر اصفهان به طول ۱۶ کیلومتر پیش بینی شده که می تواند همپوشانی مناسبی برای سیستم قطار شهری به شمار رود.

وی که به ورود تراموا به شهر اصفهان خوشبین است، گفت: تراموا مجموعه ای بسیار ایده آل برای سیستم حمل و نقل عمومی اصفهان که شهری تاریخی و میراثی است، خواهد بود و معتقدم این وسیله می تواند پاسخگوی مناسبی برای تردد آسان مردم در کنار گزینه های قطار شهری و اتوبوس باشد.

معاون شهردار سیاست اصلی حمل و نقل و ترافیک را یکپارچگی سیستم های حمل و نقل اعم از مترو، تراموا، BRT، اتوبوس، تاکسی و دوچرخه خواند و تصریح کرد: بی شک اقدامات جزیره ای پاسخگوی نیازهای مردم نخواهند بود بنابراین قرار است سیستم های مختلف حمل و نقل همدیگر را تقویت و تکمیل کنند.

برچسب‌ها