ساری- با سفر به سرزمین علویان، در شهرها، روستاها و ییلاقات، امامزاده های بسیاری با معماری چشم نواز می بینید که دلِ ارادتمندان اهل بیت را به خود گره می زند.

چند جرعه زیارت در سرزمین علویان

قدس آنلاین- گروه استانها- حسین احمدی: اگر مسافرِ مشهد مقدس اید و می خواهید از مازندران عبور کنید، باید از شرقی ترین نقطه ساری خارج شوید که حتماً در مسیرتان - امامزاده عباس(ع) - نگین این شهر، چشم تان را خیره خواهد کرد... زیارتگاهی در بلوار امام رضا (ع) و منطقه آزادگله.

امامزاده‌ای که پناه حاجتمندان بسیاری بوده و حکایت های زیادی از حاجت گرفتن متوسلین به این بارگاه روایت شده است. زیارتگاهی که بزرگترین بنای آرامگاهی کشور به حساب می آید.

حتماً آرامش را در امامزادگان دیگری تجربه کرده اید اما اینجا، جنسِ شیدایی اش فرق می کند و فضای روحانی اطراف امامزاده، شما را برای یک زیارت ناب آماده می سازد.

از قلّه ملخور آغاز شدم

در یک روز پاییزی، میهمان امامزاده عباس(ع) می شویم. «سید»، متولی قدیمی آستان به استقبالمان می آید و گفتگوی عاشقانه آغاز می شود.

سید مجتبی حسینی که بیش از دو دهه از عمرش را وقف خادمی امامزاده کرده و همسایه این بارگاه است، به زندگی اش در این محله می بالد.

ایشان در اولین جملاتش، خود را نجات یافته کرامات آقا می داند و می گوید: در سال ۶۱ که جوانی هیجده ساله بودم، بعنوان بسیجی در جبهه های جنگ حضور داشتم و روزی در قله ملخور مریوان به پایین کوه پرتاب شدم. به گفته همرزمانم - هنگام سقوط - بارها نام «امامزاده عباس» را برزبان آوردم.

آنروز با اینکه سه ساعت طول کشید مرا از پایین درّه به بالای کوه بیاورند - در کمال تعجب و ناباوری - حتی یک خراش هم برنداشته بودم.

دل سوخته تر از همه سوختگانم

آقای حسینی از معجزات بسیار امامزاده عباس می گوید و توضیح می دهد: در سال ۱۳۷۸ در حیاط امامزاده در تردد بودم که خانومی را اشک ریزان دیدم. علت بی تابی اش را جویا شدم.

ایشان مادر کودک ۱۱ ماهه ای بود که از رشت برای درمان به بیمارستان سوختگی شهید زارع ساری مراجعه و چند روزی مهمان امامزاده بودند. میهمانی که پزشکان گیلانی جواب شان کرده بودند و گفتند فرزندتان زنده نمی ماند.

از مادر کودک خواستم متوسل به امامزاده عباس شود و از ایشان طلب حاجت کند.

مادر دردمند، تا سپیده در امامزاده مناجات کرد و بعد راهی بیمارستان شد. آنجا، پزشکان و پرستاران را که دید بر بالین کودکش حاضرند، به تصور اینکه طفلش از دست رفته، بیهوش شد.

بعد از به هوش آمدن، پزشکان ماجرا را به او گفتند. اینکه دیگر هیچ اثری از سوختگی بر روی بدن فرزندش نیست. انگار از ابتدا جراحتی نداشته!!

والدین این کودک همانجا سجده شکر بجا آورند و با زبانی قاصر، این شفا را از کرامت امامزاده عباس دانستند.

مرمت شدم

«سید» با اشتیاق فراوان، برایمان از یکی یکی معجزات می گوید و ادامه می دهد: در سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتیم خزه ها و علف های رشد کرده روی بنای آجری امامزاده، تمیز و بندکشی شود.

دراین رابطه مقرر شد هزینه داربست بعهده هیئت امناء آستانه باشد و با شخصی قرارداد بستیم و ایشان قبول کردند داربست را با مبلغ دو میلیون تومان نصب و تحویل دهند.

اما دو روز از کار نگذشته بود که استاد ادامه نصب داربست ها را تعطیل کردند.

وقتی علت را جویا شدیم، ایشان توضیح داد: همسرم تاکنون چهار فرزند بدنیا آورده امّا تا ۵ روز بیشتر زنده نماندند. الان هم پنجمین کودک مان متولد شده و دوباره پزشکان او را تحت مراقبت های ویژه دارند و می گویند زیاد امیدوار نباشیم.

به ایشان گفتیم به امامزاده عباس متوسل و به کارش ادامه دهد. ان شاالله آقا دستگیرشان شود.

استادکار پذیرفت و ۱۷ روز طول کشید تا داربست ها بسته شد. در این مدت فرزندش همچنان زیر نظر پزشکان، تحت مراقبت های ویژه بود.

روز آخر کار، از بیمارستان تماس گرفتند و گفتند انگار معجزه ای رخ داده و کودک شما سالم و تندرست است. باید برای ترخیص به بیمارستان بیایید.

استادکار با شوق فراوان از امامزاده راهی بیمارستان شد و کودکش را مرخص کرد و قبل از اینکه به خانه برود، به بارگاه ملکوتی امامزاده عباس (ع) آمد و پس از زیارت، همه دستمزدش را هدیه کرد و فرزندشان هم اکنون ۱۶ ساله است.

معماری امامزاده عباس، شاهکار قرن نهم

از متولی و مدیر آستان مقدس امام زاده عباس (ع) ساری می خواهیم توضیحات بیشتری در اختیارمان قرار دهد که می گوید: در این بارگاه چهار نفر مدفون می باشند که شخصیت اصلی امامزاده عباس (ع) است و سه تن دیگر فرزندان آن حضرت به نام های عبدالله، محمد و حسن هستند.

شجره این امامزاده بزرگوار با سه واسطه به حضرت امام موسی کاظم (ع) می رسد، یعنی بدین گونه است:«عباس بن محمد الاعرابی بن قاسم بن حمزه بن الامام موسی الکاظم (ع)»

امامزاده عباس (ع) در زمان امام هادی (ع) به دنیا آمد و در عصر غیبت صغری حضرت امام زمان (عج)، نشو و نمو یافت.

ایشان راوی حدیث و مفسر قرآن بود و احتمالا در همان سالها هم به شهادت رسیده است.

حسینی ادامه می دهد: با توجه به کتیبه های موجود، در زمان حکومت سیّد امیر بن شرف الدین حسینی در پنج شنبه اول ماه مبارک رمضان سال ۸۲۷ ه.ق  قبر امامزاده عباس(ع) آشکارگردید و در سال ۸۹۷ ه. ق بر روی این قبور صندوق چوبی نصب گردید که بر اساس کتیبه موجود توسط شمس الدین احمد نجار ساروی ساخته شده است.

درسال ۹۳۷ ه.ق  یعنی چهل سال پس از استقرار صندوق امامزاده در زمان آقامحمد ملقب به روزافزون فرزند رستم که خاندانی در دستگاه حکومت مرعشیان بودند، شخصی بنام آقاحسین کهف الانام این گنبد آجری را ساخته و در کنار آن مسجد و حوض و عمارت هم ساخته بود که اکنون از مسجد و حوض و عمارت اثری نیست.

رستم روزافزون پس از برداشتن تمام موانع و از بین بردن حکومت ضعیف شده مرعشیان در سال ۹۳۴ ه.ق به تمام مازندران دست یافت و حاکم مطلق تبرستان شد و فرزندش آقامحمد در سال ۹۳۷ ه.ق بقعه امامزاده عبّاس (ع) را بنا کرد که نسبت به مزارات شبیه خود که حدود ۹ بنا در ساری و اطراف است، این بنا از همه باشکوه تر و بلندتر می باشد.

بنای امامزاده عباس یکی از شاهکارهای معماری قرن نهم هجری معروف به سبک سلجوقی است و بدنه اصلی بنا هشت ضلعی و بر بالای اضلاع، قرنیس های سینه کفتری و بالای آن کمربندی هشت ضلعی و بالاتر، گنبد هرمی هشت ضلعی و برنوک این بنا یک قندیل طلاکاری شده واقع شده که ارتفاع آن ۳۰ متر است.

پیشرفت ۴۰ درصدی شبستان

دوسالی است که پروژه توسعه شبستان امامزاده عباس آغاز شده که باتفاق آقای حسینی از ساختمان در دست احداث، دیدن می کنیم.

مدیر آستان امامزاده عباس (ع) ساری از پیشرفت ۴۰ درصدی ساخت شبستان امامزاده بعنوان بزرگترین بنای آرامگاهی کشور خبر می دهد و می گوید: تاکنون یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

سید مجتبی حسینی مساحت این پروژه را ۲ هزار مترمربع و اعتبار مورد نیاز برای آن را ۷ میلیارد تومان اعلام و می افزاید: برای تکمیل این شبستان باشکوه، نیازمند حمایت خیرین و مسولین هستیم.

طرح شبستان امامزاده به سبک سنتی بوده و برگرفته از معماری اسلامی است. که بنای شبستان تازه، هشت ضلعی بوده و شش متر فاصله با بنای اصلی داشته تا هیچگونه آسیبی به بنای فعلی وارد نشود.

وی از تشکیل کمیته حمایت از توسعه شبستان امامزاده عباس ساری توسط فرماندار خبر می دهد و یادآور می شود: این کمیته با حضور خیرین و مدیران شهری، روند ساخت شبستان را پیگیری خواهد کرد. متاسفانه هنوز خیرین بصوت جدی وارد روند اجرایی نشدند.

مدیر آستان با اشاره به اینکه با حمایت خیرین می توانیم در کمتر از دوسال، پروژه را به پایان برسانیم، اضافه می کند: کلیه مساحت شبستان، کاملاً سنتی و آجرنما کار خواهد شد تا فضای قدیمی آن حفظ شود.

حسینی از شهرداری ساری بابت تعریض خیابان منتهی به امامزاده عباس قدردانی و می گوید: آرزوی ۵۰ ساله اهالی منطقه و زائرین برآورده و هم اکنون دسترسی به امامزاده آسان تر شده است.

وی از شهردار می خواهد مسیر سه کیلومتری کمربندی ساری تا امامزاده را احداث تا زائرین سهل تر بتوانند به امامزاده عباس بیایند.

پایلوت فرهنگی و قرآنی مازندران

مدیر آستان مقدس امامزاده عباس (ع) ساری از اجرای برنامه های قرآنی و فرهنگی در تمام روزهای سال خبر می دهد و می افزاید: بعد از نماز مغرب و عشا، برنامه هایی از قبیل سخنرانی، حلقه معرفت، زیارت عاشورا، دعای توسل، محفل انس با قرآن، دعای کمیل و دعای ندبه برگزار می شود.

این امامزاده پایلوت فرهنگی و قرآنی مازندران بوده و کلاس های حفظ قرآن با حضور ۳۰۰ نفر از علاقمندان بصورت دائم برگزار می گردد.

حسینی همچنین به ویزیت رایگان زائران اشاره و یادآور می شود: خیمه های معرفت و غرفه های پرسش و پاسخ بصورت دائمی در امامزاده برپا و درکنارشان محصولات فرهنگی و قرانی نیز ارائه می شود.

وی  با اشاره به اینکه ۱۲۰ خادم افتخاری در امامزاده فعال هستند، ادامه می دهد: آستانه دارای ۵۰ باب زائرسرا و ۲۰ باب مهمانسرا بوده و ۴ هزار مترمربع پارکینگ برای تردد زائران درنظر گرفته شده است.

به جز این سَرا، سَر آیم

با آقای حسینی خداحافظی و راهی زیارت می شوم. زائران نماز ظهر می خوانند و ضریح مطهر را زیارت می کنند.

کنارم، زائر میانسالی هدیه ای را در ضریح می اندازد و شفای همه بیماران را طلب می کند. اینجا زائران خواسته هایی مشابه دارند... خواسته هایی از جنس شفا...

از آستان مقدس خارج می شوم و به جاده منتهی به آن نگاه می کنند. همسایه ها با عقب کشیدن خانه هایشان، به تعریض خیایان کمک کرده اند و برخی با بنا کردن خانه ای تازه، نمی خواهند انگار از این همسایگی فاصله بگیرند. همسایگی با امامزاده عباس(ع).

برچسب‌ها