قزوین- شهر قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های فرهنگی و تاریخی همیشه مورد توجه مسؤولان بوده است. این روزها ، این شهر دستخوش تغییرات مدیریتی در عرصه های شهری و استانی بوده است؛ تغییراتی که امید می رود به توسعه هرچه بهتر شهر و حل مشکلات مردم منجر شود. در این گزارش از اولویت های مهم مسؤولان و شهردار جدید قزوین از منظر مردم و کارشناسان خواهیم گفت.

حل مشکلات شهری با الگوی شهرسازی اسلامی

قدس آنلاین، گروه استان ها - رقیه کشاورز: استان قزوین با مساحتی معادل ۱۵ هزار و ۶۲۳ کیلومتر مربع در حوزه مرکزی ایران واقع شده که از سمت شمال به استان‌های گیلان و مازندران، از غرب به استان‌های زنجان و همدان، از سمت جنوب به استان مرکزی و از سمت شرق به استان تهران محدود است.

وجود ظرفیت های تاریخی و فرهنگی شهر قزوین و میزبانی مسؤولان شهری آن از برگزاری اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی در سال جاری، توجه صاحب نظران حوزه شهری را در سطح کشوری و بین المللی به خود جلب کرده است؛ به گونه ای که این شهر توانسته به عنوان شهری برای مقصد گردشگری مسافران و گردشگران نوروزی و ایام سال باشد.

شهر قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های یاد شده، همواره مورد توجه مسؤولان و دستخوش تغییرات مدیریتی در عرصه های شهری و استانی بوده است؛ به گونه ای که این تغییرات در حوزه شهری نیز جا خوش کرده است.

تغییرات مدیریتی در شهرداری قزوین که این روزها با بزرگ نمایی همراه شده از نظر کلی تری قابل بررسی است، چراکه به دنبال این تغییرات و رویکردها، انتظارات و نیازهای مردم شهر نیز متقاوت خواهد بود؛ تغییراتی که به دنبال آن، جدیت مسؤولان جدید را می طلبد تا این تغییرات در راستای تحقق نیازها و رفع مشکلات و دغدغه های شهر و مردم باشد.

با روی کار آمدن اعضای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از چند ماه گذشته سال جاری، تغییر و تحولات شهری قزوین به نقطه اوج خود رسید و بعد از گذشت چند ماه از آغاز فعالیت رسمی این اعضا، شهردار جدید قزوین معرفی شد.

در واپسین روزهای آذرماه سال جاری و در بیست و پنجمین روز از این ماه، علی صفری به عنوان شهردار جدید قزوین معرفی و مسعود نصرتی شهردار سابق نیز به عنوان شهردار رشت معرفی شد؛ مسلما چنین تغییراتی انتظاراتی را از مردم آن شهر به همراه دارد.

شهردار جدید قزوین در آیین معارفه خود به عنوان شهردار به اولویت های مهم فعالیت در حوزه شهری پرداخت و اظهار داشت: باید فرهنگ شهری گسترش یابد و استفاده از دوچرخه و اتوبوس عمومی جایگزین شود و در اولویت باشد.

علی صفری استفاده از دوچرخه و اتوبوس عمومی را راهکاری برای کاهش افسردگی یاد و اضافه کرد: قزوین با تأکید بر گردشگری و ظرفیت تاریخی با محور باغستان  جلو خواهد رفت و تلاش می کنیم با برنامه و توزیع خدمات مناسب در تمام نقاط شهری چشم انداز روشنی را در توسعه همه جانبه شهری محقق کنیم.

وی اضافه کرد: شهرداری یک نهاد فرهنگی است لذا فقط نباید دنبال طرح های عمرانی برویم و تلاش خواهیم کرد با کمک همه نهادها و شهروندان در مسیر توسعه گام برداریم.

شهردار جدید قزوین بیان کرد: با پاک دستی، مردم محوری و شایسته سالاری و استفاده از تمام ظرفیت ها و بانوان و جوانان در شهرداری برای عمران و آبادانی شهر حرکت خواهیم کرد.

* تحقق زیباسازی شهری با رعایت الگوی شهرسازی اسلامی

یکی از فعالان اجتماعی و رسانه ای شهر قزوین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به مهم ترین اولویت های فعالیت شهردار جدید قزوین برای رفع نیازهای این شهر اظهار داشت: مهم ترین اولویت در این زمینه در مرحله نخست، تبیین مفهوم توسعه پایدار متناسب با مؤلفه های بومی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است.

جابر خرم نیا افزود: متأسفانه آنچه شاهد آن هستیم بسیاری از مسؤولان شهری در ساخت و سازهای شهری، برداشت هایی مشابه شهرهای سواحل جنوبی خلیج فارس دارند که به رقابت در برج سازی و پاساژ سازی می پردازند و برداشت دیگری از مفهوم توسعه پایدار شهری ندارند؛ زمانی که یک الگوی مبتنی با شهرسازی اسلامی پیش روی شهردار باشد، هم پرداختن به حل مشکلات محله بر اساس مفهوم محله اسلامی، پرداختن به زیباسازی و منظر شهری و سایر مسائل آسان تر می شود و هم به عنوان یک نقشه راه پیش روی شهرداری قرار می گیرد.

* احیای باغستان های قزوین،تنفس دوباره شهر 

وی با اشاره به مهم ترین نیاز شهری، شهر قزوین گفت: گرچه این شهر نیازهای متعددی را به خود اختصاص می دهد که برای حل آن تشکیل هیئت های اندیشه ورز و ورود صاحبان اندیشه ضرورت دارد، اما فوریت حل مشکلات ساکنان شهید انصاری، هادی آباد و محله های مشابه بر کسی پوشیده نیست، چرا که زندگی مردم زیادی را تحت الشعاع قرار داده است.

این فعال اجتماعی و رسانه ای شهر قزوین خاطر نشان کرد: مردم این شهر به تشکیل یک سامانه جامع حمل و نقل نیاز دارند که باید در مورد آن برنامه ریزی شود و نیازمند ساماندهی مناظر تبلیغاتی هستند؛ امروز آشفته بازار بیلبوردها و تبلیغات بدون در نظر گرفتن ملاک های مشخص، وضعیت روانی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

خرم نیا بیان کرد: مردم قزوین نیاز به رسیدگی به احیای فضای باغستان دارند تا خودشان و شهرشان دوباره آزادانه نفس بکشد.

وی به ظرفیت های گردشگری، نقش شهردار در بهبود وضعیت اقتصادی شهر و نظارت مسؤولان بر حوزه های نظافت شهری پرداخت و گفت: شهردار محترم باید با صاحبان اندیشه و تألیف در حوزه شهرسازی و معماری اسلامی که تعداد آنها در استان قزوین کم نیست و با متخصصان حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی هیأت اندیشه ورز تشکیل دهد و در آن بارش فکری راه بیاندازد تا به بهترین تصمیم ها در مسیر حل مشکلات و نیازها برسد.

فعال اجتماعی و فرهنگی در استان قزوین خاطرنشان کرد: تعامل با همه سلایق و اندیشه ها و ارتباط مستمر با آن ها و نیز بها دادن به نقد رسانه ها در مسیر بهبود اوضاع شهرداری یک ضرورت است؛ پیشنهاد جدی دارم که شهردار محترم از پشت پنجره دفترشان به مردم ننگرند و همواره برنامه منظم و مستمر برای گردش در قزوین و بازدید از محله ها و دیدار با مردم در محل زندگی آن ها داشته باشند.

خرم نیا یادآور شد: حضور در قلب زندگی مردم و قدم زدن با آن ها و تعامل بی واسطه با مردم شهردار قزوین را نسبت به نیاز و نظر مردم آگاه تر می کند و مطمئنا او را موفق تر خواهد کرد.

 * تلاش برای حفظ  ظرفیت های تاریخی 

یکی از کارشناسان فعالان فرهنگی شهر قزوین نیز در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: باتوجه به تغییر و تحولات مدیریتی در حوزه شهری و استانی قزوین، انتظار می رود این تغییر وتحولات به دور از جریانات و مقوله های سیاسی و در راستای حل مشکلات شهر و آبادانی آن باشد.

محسن کلهر با اشاره به اینکه شهر قزوین با وجود ظرفیت های قابل توجه در حوزه های مختلف، مشکلات بسیاری را به خود اختصاص می دهد که برای حل این مشکلات توجه جدی مسؤولان را می طلبد، تصریح کرد: مناطق حاشیه نشین ومنفصل شهری به ویژه مناطق جنوبی شهر قزوین از توجه مسؤولان به دور مانده است و ساکنان این مناطق با مشکلات آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی اضافه کرد: با رشد و پیشرفت تکنولوژی و جایگزینی وسایل نقلیه شخصی به وسایل عمومی، گره ترافیکی را در بسیاری از خیابان های شهر قزوین به وجود آورده است که این ترافیک به عنوان یک معضل جدی در برخی از مناطق به شمار می رود.

کارشناس شهری و فعال فرهنگی شهر قزوین عنوان کرد: برای کاهش این ترافیک، ساخت و سازهایی توسط مسؤولان شهری انجام شده است اما این ساخت و سازها باید در جهتی باشد که به چهره تاریخی و فرهنگی شهر قزوین آسیبی وارد نکند.

کلهر خاطرنشان کرد: حل مشکلات را می توان در الگوگیری مسؤولان شهری و شهردار از یک الگوی مبتنی با شهرسازی اسلامی محقق ساخت.

وی یادآور شد: قزوین به دلیل دارا بودن ظرفیت های اصیل فرهنگی و تاریخی، توانسته گردشگران و علاقمندان بسیاری را در فصول مختلف سال به خود جذب کند و مسؤولان شهری باید در حفظ این ظرفیت ها اهتمام ورزند و تلاش جدید کنند.

کارشناس شهری و فعال فرهنگی شهر قزوین مطرح کرد: شهردار و مسؤولان جدید شهری باید با استفاده از کارشناسان توانمند و ومتخصص بتوانند در حوزه های دغدغه های مردم ورود پیدا کنند و برای حل این دغدغه ها و مشکلات آنها، از حداکثر ظرفیت نیروهای جوان استفاده کند بدون شک بهره گیری از تجربیات جوانان در حل مشکلات موثر خواهد بود.

کلهر عنوان کرد: سیاست های مسؤولان شهری باید در راستای رشد و توسعه شهر و بهره گرفته از الگوهایی متناسب با شأن شهر قزوین باشد؛ برای نمونه بسیاری از الگوهایی که برای این شهر استفاده می شود در جهت و نیاز شهر قزوین نیست.

وی مطرح کرد: معرفی شهر قزوین در عرصه های مختلف از جمله اجلاس های شهرهای اسلامی می تواند به اقتصاد آن رونق بخشد که این امر با اقدام جدی مسؤولان مرتبط محقق نیست.

بنا به این گزارش، تغییرات و تحولات شهری به عنوان یک نیاز محسوب می شود و مسؤولان این مهم را در نظر بگیرند که در قبال پذیرش مسؤولیت جدید، موظف به انجام وظیفه دینی و اسلامی خود هستند که تحقق این امر را به دور از قدرت نمایی به عنوان سرلوحه و الگوی فعالیت خود قرار دهند.

شهر قزوین به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک کشور، نیازمند توسعه و پایداری است که همراه با الگوهای اسلامی باشد و بدون شک عدم توجه به مهم، به بافت فرهنگی و تاریخی اصیل این شهر آسیب می زند.

امید می رود شاهد آبادانی و رشد هرچه بیشتر شهر قزوین با حضور مدیران شهری جدید باشیم.

 

برچسب‌ها