سنندج- کامیاران از شهرستان‌های استان کردستان است که دارای جاذبه‌های گردشگری متعدد طبیعی، مذهبی و تاریخی و فرهنگی متعدد و مختلفی از دوران های مختلف تاریخ است که در این میان یکی از زیبایی‌های آن قطعا روستای «کومایین» بوده که مزین به مقبره «شیخ عباس کومایین» است، همین مهم از ویژگی‌های اصلی این روستا در جذب سالانه هزاران مسافر بومی و غیربومی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج کشور است.

کومایین زیارتگاه مذهبی-گردشگری هزاران زائر

به گزارش قدس آنلاین، کامیاران از شهرستان‌های استان کردستان است که دارای جاذبه‌های گردشگری متعدد طبیعی، مذهبی و تاریخی و فرهنگی متعدد و مختلفی از دوران های مختلف تاریخ است که در این میان یکی از زیبایی‌های آن قطعا روستای «کومایین» بوده که مزین به مقبره «شیخ عباس کومایین» است، همین مهم از ویژگی‌های اصلی این روستا در جذب سالانه هزاران مسافر بومی و غیربومی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج کشور است.

وجود مقره این زاهد پارسا در کومایین سبب شده که این روستا به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری-مذهبی کردستان به حساب آید و توسعه گردشگری مذهبی در این منطقه مورد توجه مسئولان بخصوص نهاد اوقاف قرار گیرد.

ویژگی‌های اعتقادی

شیخ عباس کومایین از شیوخ اهل طریقت و عارف چله‌نشین  بوده که در حدود یک قرن و اندی پیش در این روستا زندگی می‌کرده و ضمن ارشاد و راهنمایی مردم این دیار به راه راستین و حقیقت دین، کارهای خارق العاده‌ای را نیز انجام داده، به گونه‌ای که براساس گفته‌های مردمان منطقه این شیخ توانسته با سلوک و چله‌نشینی به قدرتی دست یابد که نه تنها ۷۲ بیماری را شفا می دهد بلکه زمام امور مارها را به دست گرفته و بر آنان امر و نهی نماید.

اکنون پس از گذشت یک قرن و اندی از مرگ شیخ عباس، مردم معتقد و دراویش و دیگر رهروان طریقت قادریه از هر گوشه این سرزمین، خاک تربت وی را به عنوان تبرک در پارچه ایی ریخته و در جیب می‌گذارند، زیرا که اعتقاد دارند با وجود این خاک از گزند هر ماری درامان هستند.

وجه تسمیه

این روستا معانی بسیاری دارد، اما معنی که بیشتر می‌توان به آن اشاره کرد این است کومایین از ۲ جزء «کو» یا همان کوه و «مایین» که اصطلاح محلی دام است تشکیل شده است، آوردن لغت کوه به دلیل قرار داشتن در میان چند کوه و آوردن کلمه «مایین» به خاطر این‌که این روستا از قدیم‌الایام  دام‌های بسیاری داشته است ریشه لغوی کومایین را نشان می‌دهد.

کومایین محصور در میان کوه‌ها

این روستا با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار و دارای طبیعت بسیار زیبایی و بکر و دست نخورده بوده است. از روستاهای همسایه این روستا می‌توان به «قلعه کومایین»، «نیدر»، «سرکاریز»، «قوله دره» و «باغ خرم» که هر کدام دارای جاذبه‌های بکر و طبیعی متنوع و مختلف هستند اشاره کرد.

این روستای زیبا و مرکز گردشگری هم‌چنین در میان کوه‌های مختلفی از جمله کوه‌های «شیخ جنی»، «هه‌واره به‌رزه»، «سوچه‌ر»، «کانی چه‌رمو» و « کانی‌ره‌ش» محصور است.

شغل اصلی و عمده مردم این روستا، دامداری و کشاورزی است که به‌صورت دیم انجام می‌دهند و از محصولات عمده آن می‌توان به گندم و جو اشاره کرد که البته ایجاد سد «گاوشان» و رونق دوباره کشاورزی در این روستا و روستاهای همجوار آن، سبب افزایش آمار مهاجرت‌های معکوس به این روستاها شده است.

کیفیت خدمات رفاهی

روستای کومایین از روستاهایی است که از خدمات انقلاب اسلامی بی‌بهره ‌نماند و اکنون از امکاناتی مانند طرح هادی، آب، برق، گاز، مدرسه شبانه‌روزی، نانوایی، بهداشت، پارک کودک و جایگاه زباله و بسیاری خدمات دیگر بهره‌مند است.

 اما نباید فراموش کرد با توجه به این‌که کومایین از روستاهای راهبردی و هدف گردشگری در بخش «موچش» از توابع کامیاران به حساب می‌آید، برای افزایش رفاه حال مردمان ساکن در این روستا و به‌ویژه گردشگران و زائرانی که به این روستا می‌آیند توجه جدی و مسئولانه‌تری لازم است، چراکه با وجود خدمات خدمات رفاهی مختلفی که مردم این روستا از آن بهره‌مند هستند اما از برخی جهات این روستا فراموش شده حساب می‌شود و هم‌چنان از امکانات رفاهی و خدماتی کمی بهره ‌می‌برد.

برچسب‌ها