کرج- وقوع زلزله ۵/۲ ریشتری چهارشنبه شب در کنار همه استرس ها،شب گردی ها ونگرانی ها می تواند در صورت توجه وتغییرنگاه مسئولان واتخاذ رویکردی متفاوت در آینده سرمنشا برکات و ثمرات خوبی برای اتفاقات مشابه پیش رو باشد.

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: برای کاهش تبعات حوادث طبیعی چون زلزله که توان مقابله و پیش بینی آن نیست تنها یک راه وجود دارد و آن رفع اشکالات و ایراداتی است که می تواند منجر به گسترده شدن ابعاد وتبعات حادثه شود.

به واقع بخش زیادی از چنین حوادثی در کشورمان دارای تبعات ثانویه ای است که می توان با برخی اقدامات پیشگیرانه شاهد آنها نبود و در نهایت از ابعاد حادثه کاست.

چهارشنبه شب گذشته هم وقوع زلزله در ۲ کلانشهر تهران و کرج و محدوده دو استان پرجمعیت ومتراکم  البرز وتهران هر چند تلفات وخساراتی به همراه نداشت اما بیانگر ضعف هاو خلاء های بزرگی بود که نیاز است در روزها و هفته های آتی مورد توجه وپایش مسئولان شهری واستانی قرار بگیرد و با جدیتی بالا در جهت رفع آنها تلاش شود.

دروهله اول ارتقاء سطح دانش مردم در مواجهه با این واقعه و آموزش آنها اهمیتی دوچندان پیدا می کند تا خدای ناکرده پس از وقوع زلزله شاهد هرج ومرج و سراسیمگی کمتر مردم باشیم.

در شب وقوع زلزله در البرز وتهران آنچه بیش ازهمه به چشم آمد عدم آموزش لازم در خصوص کنترل هیجانات ناشی از این حادثه بود و نشان داد بخش زیادی از مردم از ابتدایی ترین نکات ایمنی و رفتاری لازم برای روبرو شدن با زلزله بی بهره اند.

البته بخشی از این سراسیمگی وپریشانی را باید امری طبیعی دانست اما به واقع آنچه پس از ساعت ۲۳ و۲۷ دقیقه چهارشنبه شب به وقوع پیوست نشان از کم کاری وسیع در امر آموزش و آگاهی بخشی اقشار مختلف مردم داشت به نحوی که واکنش طیف های مختلف جامعه به این اتفاق تقریبا مشابه بود و در تمامی آنها می شد سراسیمگی واستیصال را به خوبی مشاهده کرد.

اینکه تا به امروز در امر آموزش وآگاهی بخشی به مردم برای مواجهه با زلزله چه کرده ایم و چه کوتاهی هایی داشته ایم بماند اما واقعا نیاز است تا از این پس با نگاهی جدی تر ارتقا سطح دانسته های مردم به این واقعه طبیعی را در دستور کار قرار دهیم و آنها را در برخورد با اتفاقات مشابه پیش رو آماده  ومسلح کنیم.

اما از بُعدی دیگر این رخداد هشدار خوبی برای متولیان امر ومسئولان در بخش های مختلف بود تا متوجه بشوند ایرادات و مشکلات کار کجاست و تا چه حد می توانند در مواجه شدن با این بلای طبیعی در نقش درست خود عمل کنند.

واقعیت این است که متاسفانه تا به امروز نگاهی جدی وکاربردی به زلزله و آمادگی در برابر آن وجود نداشته و یک ساده انگاری در نگاه و تفکر برخی مسئولان ما وجود داشته است.

خیلی به دنبال نقد وتحلیل اینکه چه باید می شده و چه کارهایی در گذشته انجام نشده نیستیم اما انتظار داریم از این پس نوع رفتارها و کُنش ها به این موضوع توام با اهمیت و جدیتی بیشتر باشد.

بررسی نقاط آسیب پذیر در مناطق مختلف شهری و روستایی با حفظ اولویت ها و تحلیل وارزیابی زیرساخت های شهری از جمله سیستم آبرسانی، بهداشت ودرمان، امداد رسانی، برق وگاز و مخابرات در کنار هماهنگی مناسب ارگان ها و نهادها می تواند یکی از مهمترین اقدامات پیش رو باشد.

در عین حال در یک بازه زمانی وسیع تر مقاوم سازی ساختمان ها به خصوص در مناطق متراکم شهری و فرسوده یک اولویت انکار ناشدنی است و باید برای آن هم برنامه داشت وهم هزینه کرد.

به لطف خداوند متعال زلزله۲۹ آذرماه خسارات مالی وجانی در پی نداشت وباید آن را فرصتی دوباره برای مجهز ومقاوم شدن در برابر حوادثی این چنینی قلمداد کرد.

ارائه آموزش های لازم به مردم، جدی گرفتن بروز حوادث مشابه ورفع معایب ونارسایی های فیزیکی موجود می تواند ما را  بیش از پیش در مواجهه با پدیده زلزله آماده تر کند و حداقل در برخورد با آن هزینه کمتری بدهیم.

برچسب‌ها