یکی از دلایل قیمت بالای تمام شده تخم مرغ افزایش قیمت ذرت است که از کیلویی ۳۵۰ تا ۷۰۰تومان به کیلوی ۱۲۰۰ تومان رسیده یعنی هر کیلو ذرت کیلویی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و سویا نیز هر کیلو ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

آنفولانزای مرغی و دو برابر شدن قیمت غذای مرغ دلیل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ است/ تا حدود چهار ماه دیگر قیمت تخم مرغ متعادل می شود

قدس آنلاین- رضا سواری  کار آفرین نمونه و تولید کننده تخم مرغ در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به دلیل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ اظهار داشت: کاهش عرضه وعدم تولید تخم مرغ به دلیل گسترش بیماری آنفولانزا در اکثر مرغداری های تخم گذار منجر به افزایش قیمت تخم مرغ شده است. این بیماری اکثر مرغداری های تخم گذار را درگیر کرده است به نحوی که بسیاری از گله های مرغ های تخم گذار معدوم و تولید تخم مرغ به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه چند ماه  ماه پیش رو، دوران طلایی فروش برای تولید کنندگان تخم مرغ است خاطر نشان کرد: از زمان معدوم شدن گله های مرغ تخم گذار تا تبدیل شدن جوجه ها به مرغ  های تخم گذار حدودا شش ماه زمان لازم است که در حال حاضر دو ماه آن سپری شده بنابراین چهار ماه دیگر باید منتظر تبدیل شدن جوجه ها به مرغ و متعادل شدن قیمت تخم مرغ باشیم،   اکثر مرغداری ها در طول سال یا ضرر می بینند، یا محصولشان را به قیمت تمام شده به فروش می رسانند و فقط همین چند ماه است که محصولشان را به قیمت خوب به فروش می رسانند. یعنی می توان گفت هم  اکنون دوران طلایی پیش روی فروش مرغداری های تخم گذار به خصوص مرغداری هایی که درگیر بیماری آنفولانزا نشده اند است.

سواری با اشاره به اهمیت حمایت دولت واختصاص سوبسید به تولید کنندگان اظهار داشت: به هر حال موضوع توان خرید با توجه به اینکه مرغ وتخم مرغ از کالاهای اساسی و در سبد مصرف خانوار قرار دارند از اهمیت خاصی برخوردار است از این رو یکی از راهکارهای اساسی حمایت دولت از تولید کنندگان و پرداخت یارانه به آنهاست. این کارآفرین نمونه تصریح کرد: به هر حال دولت نباید انتظار داشته باشد تولید کننده ضرر کند یا محصولش را با قیمتی ناعادلانه به فروش برساند از این رو با توجه به اینکه بخش تولید در همه جای دنیا از خدمات حمایتی یارانه ای دولت برخوردار است باید با همراهی دولت قیمت محصولات به سمت برد بردی عادلانه برای مصرف کننده وتولید کننده سوق داده شود.

 این تولید کننده تخم مرغ گران شدن غذای مرغ را یکی دیگر از مهمترین عوامل افزایش قیمت تخم مرغ عنوان و تصریح کرد: یکی از دلایل قیمت بالای تمام شده تخم مرغ افزایش قیمت  ذرت است که  از کیلویی ۳۵۰ تا ۷۰۰تومان به کیلوی ۱۲۰۰ تومان رسیده یعنی هر کیلو ذرت کیلویی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و سویا نیز هر کیلو ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است، به هر حال  قیمت تمام مواد مصرفی مرغ دو بار برابر شده. لدا سوال این است آیا می توان در این شرایط انتظار داشت قیمت تخم مرغ همان قیمت قبلی باشد؟ به هر حال انتظار می رود سازمان پشتیبانی امور دام که وظیفه حمایت وپشتیبانی از دام را برعهده دارد در مقطع کنونی با حمایت و قرار دادن نهاله دراختیار مرغداران نسبت به  کاهش قیمت تخم مرغ اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مخالف واردات تخم مرغ است خاطر نشان کرد: بهتر است دولت به جای واردات تخم مرغ به تولید کنندگان یارانه دهد وآنها را مورد حمایت خود قراردهد چرا که دولتمردان اکثر کشورهای دنیا با اختصاص سوبسید و حمایت از تولید کنندگان حقوق مصرف کننده را هم در نظر دارند.

 هدایت الله اصغری تولید کننده تخم مرغ نیز با بیان اینکه کاهش تخم مرغ اثرات روانی وافزایش قیمت را در پی داشته است به خبرنگار قدس آنلاین گفت: استان  تهران یکی از استان های پر تولید و پر مصرف در تخم مرغ است بنابراین شیوع بیماری آنفولانزا واز بین رفتن مرغ های تخم گذار دراین استان و استانهای دیگری چون مرکزی، قم، قزوین، اصفهان وتهران اثرات روانی و میزان کاهش تولید را به خوبی نشان می دهد. وی ادامه داد: به هر حال با توجه به اینکه ستاد میهن مسئول تنظیم بازار است در چنین شرایطی که قیمت تخم مرغ افزایش چشمگیری داشته لازم است حجم محدود وکنترل شده ای تخم مرع وارد کشور شود تا قیمت ها در دامنه معقول وکنترل شده ای قرار بگیرند که مصرف کننده وتولید کننده متضرر نشوند.

برچسب‌ها