کرمانشاه- وزارت کشور شهر کرمانشاه را از فهرست کلانشهرهای ایران حذف کرده است.

کلانشهری که دیگر کلانشهر نیست/ اخراج کرمانشاه از فهرست کلانشهرها

به گزارش قدس آنلاین، وزارت کشور در سطح‌بندی جدید میان کلانشهرها، شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت را کلانشهر شناخته است که براین اساس کرمانشاه کلانشهر نیست و براساس سطح‌بندی وزارت کشور ۹ شهر ایران که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارند کلانشهر شناخته شده و از مزایای آن استفاده خواهند کرد ولی کرمانشاه با جمعیت ۹۵۰هزار نفری کلانشهر نخواهد بود.

اکنون شهر پرجمعیت کرمانشاه که دهمین شهر ایران براساس جمعیت است میان شهرهای اهواز با جمعیتی در حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر و ارومیه با جمعیتی در حدود ۷۰۰هزار نفر جمعیت قرار دارد تا کرمانشاه که راهی به فهرست کلانشهرهای ایران ندارد با مشکلات کلانشهرها همچون حاشیه‌نشینی، جمعیت فراوان، ترافیک و مهاجرت دست به گریبان باشد.

خروج کرمانشاه از عنوان کلانشهرهای ایران را مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کرمانشاه در نامه‌ای به مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اطلاع داده است که با وجود مکاتبات متعدد و پیگیری‌های به‌عمل آمده از طریق وزارت کشور، شهر کرمانشاه به‌عنوان کلانشهر در سطح‌بندی موجود در میان کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت شناخته نشده است.

براساس تعریف جهانی شهرهای بیش از هشت میلیون نفر مشمول عنوان کلانشهر می‌شود تا تنها شهر تهران بتواند راهی به کلانشهرهای جهانی پیدا کند ولی در ایران و از سال ۱۳۸۷ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰هزار نفر مشمول عنوان کلانشهر شده‌اند ولی گویا در سطح‌بندی جدید عنوان کلانشهر تنها به شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تعلق می‌گیرد.

کلانشهرها از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردار هستند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به‌حساب می‌آیند. همچنین کلان‌شهرها دارای امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و گردشگری زیادی هستند و به‌ این دلیل پذیرای گردشگرهای دیگر شهرها و کشورها هستند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها