۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 580763

آمریکا تنها در غرب اسیا و کره شمالی نیست که با روس ها در تخاصم شدید منافع ملی به سر می برد. از ۳ سال گذشته تا کنون که بحران کریمه دراوکراین رخ داد، آمریکایی ها همواره مترصد فرصتی بوده اند تا بتوانند نیرو و تجهیزات نظامی مطلوب شان را در شرق اروپا برای مقابله با روس ها جای دهن، اما با رخ دادن جنگ سوریه و مشارکت تمام عیار روسیه با دولت بشار اسد برای شکست تروریست ها، آمریکایی ها دوباره به فکر همان نقشه قدیمی خود از کانال اوکراین افتاده اند.

سرشاخ شدن آمریکا و روسیه در اوکراین

قدس آنلاین- آمریکا تنها در غرب اسیا و کره شمالی نیست که با روس ها در تخاصم شدید منافع ملی به سر می برد. از ۳ سال گذشته تا کنون که بحران کریمه دراوکراین رخ داد، آمریکایی ها همواره مترصد فرصتی بوده اند تا بتوانند نیرو و تجهیزات نظامی مطلوب شان را در شرق اروپا برای مقابله با روس ها جای دهن، اما با رخ دادن جنگ سوریه و مشارکت تمام عیار روسیه با دولت بشار اسد برای شکست تروریست ها، آمریکایی ها دوباره به فکر همان نقشه قدیمی خود از کانال اوکراین افتاده اند.

در جمعه گذشته بود که وزارت خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن برای ارسال تجهیزات دفاعی پیشرفته به ویژه تسلیحات مرگبار به اوکراین خبر داد. البته وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد، ماهیت این کمک ها دفاعی است و این تصمیم را بخشی از تلاش دولت این کشور برای کمک به اوکراین در دفاع از تمامیت ارضی این کشور دانست.

اوکراین مدتهاست که ضمن برقراری روابط نظامی گسترده با کشورهای غربی بویژه آمریکا و نیز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهان دریافت کمک های تسلیحاتی از آنها شده است.

به ادعای کی یف، نیروهای نظامی اوکراین برای مقابله موثر با مخالفان روس گرای شرق اوکراین و نیزمقابله با تهدیدات روسیه علیه این کشور به این تسلیحات بویژه «تسلیحات مرگ آور»  از جمله موشکهای ضد تانک بشدت نیازدارند.

آمریکا به عنوان سردمدار ناتو به این درخواست ها واکنش مثبت نشان داده و اقدامات متعددی را در این زمینه انجام داده است. شورای امنیت ملی آمریکا در ۱۴ نوامبر تصمیم گرفت مجوز بسته کمکی ۴۷ میلیون دلاری به اوکراین شامل تسلیحات پیشرفته از جمله موشک‌های ضد تانک جاولین را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بدهد. ترامپ و کنگره باید این مساله را تصویب کنند. البته واشنگتن تاکنون چند بسته کمک تسلیحاتی به اوکراین اختصاص داده است.

فرمانده تفنگداران دریایی آمریکایی: باید برای جنگ آماده باشیم

رابرت نِلر فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا در آستانه سال نوی میلادی در نروژ گفت جنگ بزرگی در راه است و نیروهای این کشور در شمال اروپا باید همیشه آماده باشند.روزنامه بیزنس اینسایدر نوشت،  نِلر در جمع نظامیان آمریکا در پایگاه نظامی این کشور واقع در نروژ گفت، امیدوار است اشتباه کند اما جنگی در راه است و نیروهای آمریکایی با حضور خود در نروژ، در واقع در جنگی اطلاعاتی و سیاسی هستند

رابرت نِلر به تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در نروژ گفت، انتظار دارد این افراد تمرکز خود را از خاورمیانه به سمت روسیه و اقیانوس آرام شامل کره شمالی و چین و روسیه معطوف کنند. وی گفت کره شمالی، چین و  روسیه سه تهدید علیه آمریکا هستند همچنین افزود، روسیه با تجاوز به گرجستان و اوکراین تمایل خود برای نقض تمامیت ارضی دیگر کشورها را در منطقه نشان می‌دهد

مسکو: استقرار ناتو در اوکراین، عبور از خط قرمز روسیه است

مسکو معتقد است که تجهیز اوکراین به سلاح‌های مرگبار باعث گسترش ثبات در این کشور نمی‌شود. در عین حال اقدامات متعدد آمریکا برای افزایش کمکهای نظامی و تسلیحاتی به اوکراین در چارچوب افزایش نفوذ در این کشور مهم شرق اروپا و نیز به مثابه اقدامی برای کاهش نفوذ روسیه در حوزه خارج نزدیک این کشور محسوب می شود. با روی کار آمدن یک دولت غرب گرا در کی یف در سال ۲۰۱۴، مقامات جدید اوکراین خواهان ادغام در نهادهای غربی بویژه ناتو و اتحادیه اروپا شده اند.

مسکو با قاطعیت هشدار داده که نه تنها عضویت اوکراین در ناتو، بلکه حتی اعلام وضعیت خاص این کشور و یا اقدام برای عضویت، با پاسخ شدید روسیه مواجه خواهد شد. روسها استقرار ناتو در کشورهای همسایه خود بویژه اوکراین را بمثابه عبور از خط قرمز و به خطر افتادن امنیت ملی روسیه تلقی می کنند. با این حال شواهد نشان می دهد واشنگتن به طور جدی خواهان گسترش روابط و افزایش حضور نظامی در اوکراین است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها