اظهاراتی که از سوی مقامات سازمان ملل مطرح و مواضعی که اتخاذ می شود، فقط برای از بین بردن نکوهشها است. مسئولیتهای بزرگ و سنگینی بر دوش مسئولان سازمان ملل قرار دارد و اظهارنظر از سوی آنها کمترین اقدام در برابر وزن سنگین این سازمان در جهان است.

آل خلیفه شبیه ترین مزدور به صهیونیست‌هاست

 قدس آنلاین- «آیت‌الله عیسی قاسم»، روحانی برجسته و رهبر شیعیان بحرین که ماههاست در حبس خانگی بسر می‌برد، چند هفته قبل و پس از وخیم شدن وضعیت جسمانیش به دلیل سهل انگاری های رژیم آل خلیفه، سرانجام به بیمارستان منتقل شد. پس از انتقال وی به بیمارستان، پزشکان تشخیص دادند که رهبر شیعیان بحرین باید هرچه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرد. انتقال آیت‌الله به بیمارستان و تحت درمان قرار گرفتن شان، بدلیل افزایش فشارهای بین‌المللی و همچنین گسترش فعالیت‌های مردمی علیه رژیم آل خلیفه صورت گرفت اما رژیم بحرین تنها دو روز پس از انجام این عمل، آیت‌الله را مجددا به محل حصر خانگی خود در منطقه الدراز بازگرداند. این در حالی است که رهبر شیعیان بحرین پس از عمل جراحی که انجام داد برای بهبودی بیشتر به مراقبت احتیاج داشت. درحال حاضر تظاهرات‌های مردمی در حمایت از شیخ عیسی قاسم و محکومیت اقدامات سرکوبگرانه و ضد حقوق بشری آل خلیفه همچنان در مناطق مختلف جزیره بحرین ادامه دارد. در همین، تنها چند روز از پس شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهور آمریکا، هیأتی از بحرین عازم سرزمین های اشغالی شد؛ مسئله‌ای که خشم فلسطینیان و افکار عمومی جهان اسلام را برانگیخت. بر همین اساس با شیخ «عبدالله صالح» جانشین دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین گفتگو کردیم که از نظر میگذرد.

درباره آخرین وضعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین توضیح دهید. حال جسمی ایشان چطور است؟

وضعیت سلامتی آیتالله عیسی قاسم مطمئن نیست. ایشان مردی ۷۰ ساله هستند که از محاصرهای کشنده رنج میبرند و دیدار با مردم و ادامه فعالیتهای دینی برایشان ممنوع است. همچنین دیدار پزشکانی که بر روند درمان ایشان نظارت داشتند، نیز ممنوع شده است. این وضعیت نگرانکننده و خطرناک است. طبق آخرین خبرها ایشان همچنان از بیماری رنج میبرند. این در حالی است که عمل اخیر شیخ عیسی موفقیت­آمیز بوده است.

نقش سازمانهای بین المللی (صلیب سرخ، حقوق بشر و سازمان پزشکان بدون مرز) را در کمک‌رسانی به شیخ عیسی چگونه ارزیابی می­کنید؟

سازمانهای بین المللی مانند صلیب سرخ و پزشکان بدون مرز و غیره، فقط می توانند اعتراض کنند و اقدامی رسانهای انجام دهند. در بعد سیاسی شیخ عیسی از سوی قدرتهای سیاسی جهان مورد محاصره قرار دارد و بدون موافقت کشورهای عضو شورای امنیت که بیشترشان استعمارگر و مستکبر هستند، کاری از پیش نمیرود.

اخیرا برخی اخبار منتشر شده بود مبنی بر اینکه خانواده آیت الله قاسم خواستار حضور گروه پزشکی بین المللی شده اند و به گروه های درمانی آل خلیفه اطمینان ندارند. در این رابطه توضیح دهید.

آیت الله عیسی قاسم، خانواده ایشان و تمام مردم بحرین به آلخلیفه اعتماد ندارند. بنابراین طبیعی است که خانواده شیخ عیسی خواستار حضور گروه پزشکی بینالمللی و مورداعتماد شوند تا این گروه تصویری واقعی از وضعیت پزشکی شیخ عیسی را به نمایش بگذارد. زیرا تمام بیمارستانهای بحرین به صورتهای مختلف تحت نظارت وزارت کشور و دستگاههای امنیتی بحرین هستند که این نهادها به صورت مستقیم شیخ عیسی را هدف قرار داده اند.

چندی پیش بخش موسوم به آزادیهای دینی در وزارت خارجه آمریکا در گزارشی از وجود تبعیض سازمانیافته علیه شیعیان در بحرین خبر داد. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

به دولت آمریکا و بخشهای تابع آن هیچ اعتمادی نمیتوان کرد؛ زیرا به صورت آشکار با استبدادگران در منطقه رابطه دارند و از اقداماتشان حمایت و بر آن سرپوش میگذارند. خود آمریکا و انگلیس مانع از اجرای اقداماتی علیه مقامات آل خلیفه و آل سعود و صهیونیستها می شوند. تصمیم و گزارش وزارت خارجه آمریکا نیز تاییدی بر وضعیت خجالتبار کنونی بوده و با مصرف داخلی منتشر شده است. علت آن نیز متوقف کردن خشم مردم آمریکا در برابر نقض اصول مورد ادعای دولت شان، مانند دموکراسی و حقوق بشر توسط دولتمردان این کشور است. برخی اوقات نیز با هدف مجادله میان احزاب سیاسی این کشورها مطرح می شود.

نقش سازمان ملل در حمایت و توجه به وضعیت آیتالله عیسی قاسم را چگونه ارزیابی میکنید؟

اظهاراتی که از سوی مقامات سازمان ملل مطرح و مواضعی که اتخاذ می شود، فقط برای از بین بردن نکوهشها است. مسئولیتهای بزرگ و سنگینی بر دوش مسئولان سازمان ملل قرار دارد و اظهارنظر از سوی آنها کمترین اقدام در برابر وزن سنگین این سازمان در جهان است.

عادی سازی روابط میان رژیم آلخلیفه با صهیونیستها را به ویژه پس از تصمیم ترامپ علیه قدس چگونه ارزیابی میکنید؟

آل خلیفه از گذشته تاکنون در نوک پیکان عادیسازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی قرار داشته و نقشههای آمریکا و صهیونیستها را برای تسلیم کردن کشورهای عربی اجرایی میکند. تمام اقدامات آل خلیفه ترجمه خواستههای آمریکا است و شبیهترین مزدور به دشمن غاصب در تمام زمینهها از جمله امنیتی، سیاسی، جنایت و امثال آن است.

* منتشر شده در ویژه نامه  بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها