تبریز- معاون کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: آستان قدس رضوی در سه منطقه محروم استان آذربایجان شرقی فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهد البته ظرفیت‌های آستان قدس در حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی بسیاری دارد.

آستان قدس رضوی در ۳ منطقه محروم آذربایجان شرقی فعالیت اقتصادی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، یونس فاتح در دیدار با آیت‌الله حاجی‌زاده امام جمعه اهر اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) همواره برای پیشبرد برنامه‌های خود به همفکری و همراهی هم مسئولین و هم مردم و خیرین نیازمند است در حالی که منابع مالی کمیته امداد اجازه تأمین نیازهای همه‌ی مددجویان را نمی‌دهد و عملاً به همراهی و مشارکت‌های مردم هم نیاز داریم.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد آذربایجان شرقی بابیان این‌که در شرایط فعلی فقر فرهنگی بیش از هر چیزی آزاردهنده است، افزود: آستان قدس رضوی در سه منطقه محروم استان آذربایجان شرقی فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهد البته ظرفیت‌های آستان قدس در حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی بسیار بالاست.

وی با قدردانی از تلاش‌های بسیج در عرصه‌ی احداث واحدهای مسکن مددجویی در استان، گفت: خوشبختانه عملکرد بسیج در تأمین مسکن مددجویان کمیته امداد بسیار مطلوب است.

فاتح از راه‌اندازی فروشگاه مجازی کمیته امداد در راستای فروش بدون واسطه تولیدات مددجویان این نهاد خبر داد، اضافه کرد: با راه‌اندازی فروشگاه مجازی مددجویی که تولیداتی دارد را بدون هیچ واسطه‌ای در این فروشگاه عرضه می‌کند، یکی از مهم‌ترین تأثیرات فضای مجازی این است که اجازه نمی‌دهد تولیدات مددجویان به دست دلالان بیفتد.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده اشتغال مددجویان کمیته امداد، فرهنگ کار است، گفت: مددجویان کارآفرین کمیته امداد که با کمترین امکانات و منابع هم برای خود و هم برای تعدادی از بیکاران اشتغال ایجاد می‌کند لازم است از این کارآفرینان در راستای تشویق، قدردانی کنیم.

ضرورت توجه کمیته امداد به تولید ورنی، جاجیم و فرش در روستاها

امام جمعه اهر نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) از هر مسئله‌ای مهم‌تر است، اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) صرفاً نهادی نیست که به مصروفات بپردازد بلکه اشتغال یکی از محورهای فعالیت این نهاد بوده ولی بودجه فعلی پاسخگوی نیازها نیست.

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده بر لزوم افزایش مراکز تولیدی زیر نظر کمیته امداد تأکید کرد، افزود: مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) بایستی برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف با مسئولین استانی اعم از ائمه جمعه، مدیران دولتی و نمایندگان مجلس تعامل بیشتری داشته باشند و حتی با برگزاری جلسات جهت ارائه راهکار اشتغال مددجویان این نهاد از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود.

وی بابیان اینکه کمیته امداد در راستای خودکفایی و اشتغال مددجویان می‌تواند به بحث ایجاد زمینه تولید صنایع‌دستی نیز ورود پیدا کند، گفت: با توجه به اینکه بانوان اهری مهارت ورنی بافی، جاجیم‌بافی، فرش‌بافی و سایر صنایع‌دستی بخصوصی دارند و کمیته امداد با راه‌اندازی این بخش‌ها در روستاها نه‌تنها در تداوم و حفظ صنایع‌دستی منطقه مؤثر واقع می‌شود بلکه زمینه اشتغال صدها و یا هزاران نفر را نیز می‌تواند فراهم کند البته این امر نیز مشروط به آن است تولیدات آن‌ها به‌صورت تضمینی خریداری و به فروش رسانده شود.

امام جمعه اهر ادامه داد: بافندگان ورنی، فرش و جاجیم نباید به فکر فروش تولیدات خود باشند بلکه کمیته امداد زمینه‌ای فراهم نماید تا این تولیدکنندگان تولیدات خود را به کمیته امداد تحویل داده و این نهاد محصولات تولیدی آن‌ها را به فروش برساند.

حاجی‌زاده با ابراز گلایه از فقر فرهنگی و اقتصادی حاکم در جامعه، گفت: همیشه برای بنده سؤال بوده که چرا با این‌همه مددجوی نیازمند، کمیته امداد کارخانه‌ای تولیدی ندارد؟ به‌طوری که اگر در گذشته برنامه‌ریزی خوبی صورت می‌گرفت و کمیته امداد در شهرستان‌ها دارای کارخانه و یا واحد تولیدی می‌شدند شاید مشکلاتی که اکنون در کمیته امداد وجود داشت حال شاهد مشکلات نبودیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه فعالیت سپاه پاسداران در عرصه اقتصادی کاملاً مشهود و گسترده‌تر از گذشته است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های اقتصادی توسط سپاه ناحیه اهر نقطه عطفی در کاهش مشکلات اقتصادی جامعه بوده و به نظر بنده فعالیت اقتصادی این نهاد انقلابی باید برای سایر دستگاه‌ها و نهادها الگو باشد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها