گناباد-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گنابادگفت: ۵۸۰ داوطلب سلامت در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان‌های گناباد و بجستان، مشغول ارائه خدمات به حوزه سلامت هستند.

فعالیت ۵۸۰ داوطلب سلامت در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد

به گزارش قدس انلاین، دکتر ایرج مرادی امروز پنجشنبه  در مراسم گرامیداشت روز داوطلب که در تالار شهید دکتر چمران برگزار شد، گفت: داوطلبان سلامت پشتوانه مهم معاونت بهداشت هستند.

معاون بهداشت دانشگاه، داوطلبین سلامت را خط مقدم نیروهای معاونت بهداشت دانست وتصریح کرد: خدمات داوطلبان سلامت نوعی از مشارکت اجتماعی است که به کمک آنها، ۲۰ تا ۲۵درصد شاخص‌های بهداشتی کشور بهبود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، گرچه با کنترل بسیاری از بیماری‌های واگیر همچون فلج اطفال، سرخک، دیفتری و ...، شاهد کاهش این بیماری‌ها هستیم ولی افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر به عنوان یک معظل مهم در حوزه بهداشت مطرح است.

دکتر مرادی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان‌ها، دیابت و چاقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سوانح و حوادث به عنوان مهمترین بیماری‌ها و علل مرگ و میر در جهان یاد کرد و افزود: همه این موارد نشان می‌دهد که برای کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها نیازمند افزایش آگاهی جامعه از طریق آموزش هستیم که داوطلبان سلامت می‌توانند به عنوان یک گروه فعال، نقش مهمی در این راستا ایفا کنند.

وی، از سالمندی به عنوان یکی دیگر از معظلات کنونی کشور یاد و تصریح کرد: هرم سنی جمعیت به سمت سالمندی در حال حرکت است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

دکتر مرادی، مراجعه زیاد مردم به پزشکان و تقاضای مردم برای تجویز دارو را از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش‌رو بیان و ابراز کرد: گرچه استفاده درست از داروها در مواقع لزوم موجب بهبود بیماری می‌شود ولی استفاده نابجا و خودسرانه از داروها، عوارض دارویی و بیماری‌های بدتری را به دنبال دارد که داوطلبان سلامت به علت نزدیکی به خانواده‌ها می‌توانند نقش مهمی در آگاهی‌بخشی داشته باشند.

در پایان این مراسم از مربیان نمونه، داوطلبان نمونه و جمعی از داوطلبان سلامت که در جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان غرب کشور با هلال احمر شهرستان همکاری داشتند، تقدیر شد.

برچسب‌ها