نکا- مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: با پیگیریهای اداره ساخت داخل نیروگاه و همت تولیدکنندگان داخلی، مبدل کولر ژنراتور واحد گازی این نیروگاه در داخل کشور ساخته شد.

مبدل کولر ژنراتور نیروگاه نکا در داخل کشور ساخته شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی نیروگاه نکا، محسن نعمتی اظهار کرد: علیرغم ظرافت در طراحی و روش ساخت و نیز فقدان تجربه در زمینه ساخت این مبدلها در داخل کشور، سرانجام درخت باورمندی و اعتماد به توانمندی سازندگان داخلی در زمینه تولید قطعات حساس نیروگاهی به ثمر نشست و سازندگان متعهد و توانمند وطنی تحت نظارت مستمر کارشناسان نیروگاه نکا موفق به طراحی و ساخت نمونه اولیه این مبدلها به روش مهندسی معکوس شدند.

وی اضافه کرد: پس از گذراندن مراحل مختلف آزمایشات عملکردی و اخذ تأییدیه ارزیابی کیفیت از گروههای مهندسی و تعمیرات، دو عدد از این مبدلها ساخته و در واحد یک گازی این نیروگاه نصب و دو عدد دیگر نیز در حال ساخت است.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا خاطرنشان کرد: این مبدلها با یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن خریداری شده و به ازا خرید هر مبدل دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال صرفه جویی حاصل شده است.

نعمتی افزود: نیروگاه نکا با مدیریت ساخت این قطعه در سال تولید و اشتغال، ضمن برداشتن گامی دیگر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید و اشتغال داخلی و نیز کاهش وابستگی صنعت برق به سازندگان خارجی، از خروج ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه ملی از کشور جلوگیری کرده است.

وی به مزیت و موفقیت چشمگیر دیگری در ساخت این مبدلها اشاره کرد و گفت: کارشناسان نیروگاه بمنظور بهبود عملکرد و ارتقاء بازدهی این مبدلها اصلاحاتی در طراحی و ساخت نمونه اصلی آن بوجود آوردند که در نتیجه موجب ارتقاء حداقل ۵ درصدی عملکرد و راندمان این دستگاه نسبت به نمونه خارجی و رفع حدود ۱۰ مگاوات محدودیت تولید در فصول سرد سال شده است.

نعمتی بادآور شد: هر یک از واحدهای گازی نیروگاه نکا دارای ۴ عدد مبدل کولر جهت خنک کاری ژنراتور دارد.

برچسب‌ها