رهبر انقلاب پس از انداختن رأی خود در صندوق سیار ۱۱۰، از «تلاش مردم جهت ناکام ماندن تشنجات» سخن گفتند.

زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نمی‌روم

رهبر انقلاب پس از انداختن رأی خود در صندوق سیار ۱۱۰، از «تلاش مردم جهت ناکام ماندن تشنجات» سخن گفتند. مهدی کروبی پس از رأی دادن گفت: «وقتی نتایج اعلام می‌شود همه ما باید قبول کنیم و از تخریب دیگران بپرهیزیم.» آیت ا...منتظری نیز اظهار کرد که پس از اعلام نتایج، رقبا باید به رئیس جمهور منتخب تبریک بگویند.
سید محمد خاتمی در حسینیه جماران از پذیرش و تمکین به رأی مردم گفت و با اشاره به شواهد عنوان کرد: «مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم.»/ سایت‌های خبری حامی موسوی، خبر پیروزی وی را به نقل از خاتمی منتشر کردند.
عفت مرعشی، همسر آقای هاشمی‌رفسنجانی پس انداختن رأی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید توصیه‌تان به هواداران کاندیداها بعد از روز انتخابات چیست؟ گفت: «اگر تقلب کردند، بریزند توی خیابان‌ها.»
کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی در بیانیه‌ای از مردم خواست به هنگام رأی دادن که خودکار همراه داشته و از خودکارهایی که دیگران در اختیارشان قرار می‌دهند استفاده نکنند. در ساعات پایانی رأی گیری علی اکبر محشتمی‌پور رییس این کمیته در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که «چه شواهدی برای پیروزی موج سبز و برنده شدن موسوی در کشور دارید؟» گفت: «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.»
موسوی در مصاحبه با مجله آمریکایی تایم و در پاسخ به این سؤال که «اگر انتخابات را ببازد، آن وقت چه می‌شود؟» پاسخ داد: «تغییرات مدت‌هاست که آغاز شده است. تنها گوشه‌ای از این تغییرات به پیروزی در انتخابات مربوط می‌شود و بخش‌های دیگر تغییر ادامه خواهند یافت و هیچ عقب‌گردی در کار نخواهد بود.»

خبرگزاری فرانسه، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال و روزنامه فرانسوی فیگارو در تحلیل‌هایی جداگانه، محمود احمدی‌نژاد را برنده انتخابات ایران دانستند.
پیش از اتمام مهلت رأی گیری، موسوی با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی خود را برنده اصلی انتخابات با اختلاف بالا خواند. / وی طی بیانیه عنوان کرد که طبق اخبار واصله برنده انتخابات است و از مسئولین خواست در شمارش آراء حفظ امانت کنند و در غیرصورت از همه امکانات قانونی برای احقاق حقوق ملت اقدام خواهد کرد.

یک مرکز حامی موسوی در محله قیطریه تهران شناسایی و پلمپ شد. تعدادی از حامیان موسوی در این ساختمان در حال تهیه بروشور، تراکت و شب‌نامه‌هایی به منظور تشویق مردم به آشوب‌های خیابانی بودند.


 ۲۳ خرداد:
 بنابر اعلام رسمی وزارت کشور، محمود احمدی نژاد با کسب بیش از ۶۳ درصد از حدود ۳۹ میلیون برگه رأی، منتخب دوره دهم انتخابات اعلام شد. رهبرانقلاب با صدور پیامی، ضمن تبریک این حماسه خطاب به مردم عنوان کردند: «توصیه می‌کنم که کاملاً هشیار باشند. همواره باید شنبه پس از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهای محترم، ‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‌آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند.» وزیر کشور در نشست خبری خود برای برطرف کردن شبهات اعلام آمادگی کرد.
زهرا رهنورد همسر موسوی در گفت‌وگو با بی‌بی سی فارسی درخصوص تقلب عنوان کرد که موسوی فرزند آذربایجان و داماد لرستان است بهمین خاطر ترک زبان‌ها و لرها بجای او به احمدی نژاد رأی نمی‌دهند.
 موسوی نخستین بیانیه خود را منتشر کرده و ضمن نپذیرفتن نتیجه انتخابات عنوان کرد که مجریان انتخابات خائن به رأی ملت بوده و موج عقلانیت سبز را پرشور ادامه خواهند داد. وی در نامه‌ای سرگشاده، سکوت مراجع تقلید را خسارت خواند. مهدی کروبی نیز اعلام کرد که در برابر «مهندسی آراء» سکوت نخواهد کرد و این تازه اول داستان است.
 ابوالحسن بنی‌صدر نتیجه انتخابات را تقلب بزرگ توصیف کرد؛ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نتیجه انتخابات را «کودتا علیه جمهوریت» خواند و مجمع روحانیون مبارز نیز خواستار ابطال نتایج شد.
 بعدازظهر شنبه اغتشاشات پراکنده در اطرف دانشگاه تهران آغاز شد. تعدادی از عوامل اصلی متهم به هدایت آشوب‌های خیابانی در تهران از جمله تاج‌زاده، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی و چند تن دیگر بازداشت شدند. شبکه‌های ماهواره‌ای اخبار اعتراضات و اغتشاشات خیابانی را مداوما گزارش می‌دهند.

 ۲۴ خرداد:
 عصر یکشنبه، جشن پیروزی رییس جمهور با حضور جمعیت بزرگی در میدان ولیعصر تهران برگزار شد. احمدی نژاد همه ۴۰ میلیون شرکت کننده را تعیین کننده و رودخانه زلال ملت خواند و اغتشاشگران خیابانی را خس و خاشاک نامید.
موسوی در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان، تقلب را محرز دانست و خواستار ابطال انتخابات شد. وی در بیانیه دوم خود ولایت فقیه را رکن نظام عنوان کرد و ابراز کرد که در برابر دیکتاتوری و تقلب طبق چهارچوب‌های قانونی اعتراض خواهد کرد. /سخنگوی شورای نگهبان از ارائه اعتراض ۷ بندی موسوی و عدم ارائه اعتراض کروبی خبر داد.
جو بایدن معاون اوباما در مصاحبه‌ای نتیجه انتخابات ایران را مورد تردید خواند. / هاآرتص اسرائیل نوشت: شاهد آغاز شمارش معکوس سقوط نظام ایران هستیم.
محسن رضایی در نامه‌ای سرگشاده از وزیر کشور خواست تا اطلاعات در خصوص آرای شمارش شده در اختیار ستادش قرار بگیرد.
  با تاریک شدن هوا اغتشاشگران با شکستن شیشه مغازه‌ها، ادارات، ایستگاه‌های اتوبوس، آتش زدن سطل‌های زباله پلاستیکی و پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف آرامش شهر را به هم زدند. کوی دانشگاه تهران نیز یکی از محل‌های درگیری بود. علی لاریجانی رئیس مجلس، هیاتی را به سرپرستی حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد مأمور رسیدگی به این امر کرد.
       ۲۵ خرداد:
  اخبار دیدار رهبری با میرحسین موسوی در روز گذشته منتشر شد. رهبر انقلاب موسوی را دعوت به پیگیری اعتراض خود در چهارچوب قوانین کشور کردند.
  راهپیمایی بدون مجوز هواداران موسوی با حضور وی، خاتمی، فائزه هاشمی، مجید انصاری، غلامحسین کرباسچی و ... در محدوده خیابان انقلاب و آزادی تهران برگزار شد. محمدرضا خاتمی در سخنان خود اعلام کرد که برادرش خواهان ابطال انتخابات است. در انتهای این مراسم اغتشاشگران شروع به آتش زدن اموال عمومی کرده و تعدادی از هموطنان بر اثر شلیک گلوله‌های غیرسازمانی بشهادت رسیدند.
  مسعود رجوی در بیانیه‌ای خطاب به دانشجویان معترض درخواست کرد تا مقاومت قهرمانانه خود را ادامه بدهند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیقات بر روند انتخابات ریاست جمهوری در ایران شدند. همچنین وزیرخارجه هلند نتایج انتخابات را تقلب خواند. نخست وزیر و وزیرخارجه انگلیس اظهارات مداخله جویانه تندی در خصوص انتخابات ایران عنوان کردند. سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز عنوان کرد که وسعت تقلب با واکنش‌های خشونت آمیز تناسب دارد.


 ۲۶ خرداد:
رهبرانقلاب با نمایندگان ستاد کاندیداها دیدار کرده و با اشاره به دیدار خود با میرحسین موسوی، همگان را به حفظ آرامش و پیگیری مطالبات خود از طرق قانونی دعوت کردند. رهبری عنوان کردند که در تاکیدی به شورای نگهبان اعلام شده است که در صورت نیاز، صندوق‌های درخواستی بازشماری شود. آخوندی نماینده ستاد میرحسین موسوی در این دیدار گفت: «اگر تمام صندوق‌ها بازشماری شود هیچ تخلفی صورت نگرفته است.»
اوباما در گفتگویی از دیدن برخورد با معترضان آرام اعلام نگرانی کرد. رضا پهلوی، عبدالمالک ریگی و سازمان مجاهدین خلق در پیام‌های جداگانه‌ای از معترضان خیابانی حمایت کردند. محمدرضا شجریان در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما خواستار عدم پخش صدای خود از رسانه ملی شد.


۲۹ خرداد:
  نمازجمعه امروز به امامت رهبرانقلاب و باحضور بینظیر مردم تهران برگزار می‌شود. رهبری با پرداختن صریح و مفصل به مسائل انتخابات تاکید کردند: «جمهوری اسلامی اهل خیانت در آراء مردم نیست ... بنده زیر بارِ بدعت‌های غیرقانونی نمی‌روم.»

 ۳۰ خرداد:
 مجمع روحانیون مبارز خبر از عدم موافقت وزارت کشور با درخواست تجمع روز شنبه می‌دهد. برخلاف تجمع ۲۵ خرداد و میدان امام خمینی، این تجمع با کاهش چشمگیر شرکت کنندگان مواجه شده و جنبه اغتشاش به خود گرفت. بیش از ۱۰ تن از هموطنان کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. مسجد لولاگر و ناحیه بسیج مقداد به آتش کشیده شد. فیلم قتل ندا آقا سلطان به صورت گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت منتشر شد
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به موسوی نوشت: «واقعیت این است که حداقل اغتشاشگران و اراذل و اوباش در سایه فضای غیرقانونی ایجاد شده توسط شما، به اقدامات تخریب گرانه می‌پردازند و در طول سه شب ۲۳، ۲۴، ۲۵ خردادماه در تمام موارد، اغتشاشگران به تخریب و ناامن سازی فضای عمومی پرداختند... بپذیرید که تجمعات و راهپیمایی‌های غیرقانونی، مشکلات جدی را برای مردم فراهم ساخته است.»
 سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در جمع خبرنگاران اعلام آمادگی کرد تا ۱۰ درصد از صندوق‌های اخذ رأی را به صورت تصادفی و با حضور نمایندگان کاندیداها بازشماری کند.

  ۳۱ خرداد:
موسوی در بیانیه شماره شش خود خطاب به هوادارانش گفت: «اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود امیدوار باشید و اجازه ندهید کسانی که برای ناامیدی و ارعاب شما می‌کوشند خشمتان را برانگیزند. در اعتراضات خود همچنان به پرهیز از خشونت پایبند بمانید.» برگزاری راهپیمایی‌ها و تجمعات غیر قانونی و آشوب‌ها و اغتشاشات، بسیاری از کسبه و مغازه‌دارها در نقاط مرکزی شهر را مجبور به تعطیلی مغازه‌هایشان طی روزهای اخیر کرده است.

  ۲ تیر:
 رهبرانقلاب در پاسخ به درخواست دبیر شورای نگهبان، با تمدید مهلت رسیدگی به شکایات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری برای ۵ روز دیگر موافقت کردند. محسن رضایی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان انصراف خود را از پیگیری شکایت‌های مطرح شده اعلام کرد.


  ۳ تیر:
 رهبری در دیدار نمایندگان مجلس از خوی دیکتاتوری و عدم التزام به قانون در روند اعتراض‌ها انتقاد کردند. ایشان گفتند: اگر نخبگان جامعه قانون را رعایت نکنند نمی‌توان از مردم انتظار عمل به قانون داشت. میرحسین موسوی دعوت صداوسیما برای شرکت در مناظره تلویزیونی یا پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران را رد کرد.


 ۸ تیر:
  آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به وزارت کشور اعلام کرد که این شورا پس از بررسی دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، صحت این انتخابات را تائید کرد.


  ۱۰ تیر:
  سامانه پیام کوتاه تلفن همراه وصل شد.


  ۱۴ تیر:
  فرمانده سپاه تهران، از جانبازی ۶۰۰ بسیجی و شهادت ۸ تن دیگر در جریان تأمین امنیت و برخورد با اغتشاشگران خبر داد.
  هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان گفت: «متاسفانه وقایع پس از آن و مشکلاتی که برای برخی به‌وجود آمده، ذائقه‌ها را تلخ کرد و فکر نمی‌کنم هیچ وجدان بیداری از وضع به‌وجود آمده راضی باشد.»

۱۵ تیر:

رهبرانقلاب در دیداری به مناسبت میلاد حضرت امیر در خصوص اغتشاشگران گفتند: «اغتشاش‌گر یک عده معدودی هستند؛ همان‌هایی‌که بودجه تصویب‌شده بعضی از دولت‌های غربی را برای ایجاد اختلاف در داخل ایران مصرف می‌کنند، آن‌ها اغتشاش‌گرند... اسم بعضی‌ها را می‌آورند به‌عنوان این‌که ما مدافع آنها هستیم؛ دروغ می‌گویند؛ مدافع آنها هم نیستند؛ قصدشان ایجاد اختلاف است.

۱۸ تیر:
 سایت تابناک نوشت: «شاهدان عینی خبر دادند که تجمعاتی در محدوده میدان انقلاب، خیابان جمالزاده تا میدان ولی‌عصر صورت گرفت که با هشدار پلیس و برخوردهای جزئی میان معترضین و پلیس پایان یافت.»

۱۹ تیر:
پس از کشف مکان اصلی ستاد عملیات روانی میرحسین موسوی در برج ۱۰ طبقه‌ای واقع در قیطریه، شواهد و اطلاعات بسیاری در مورد ارتباط تنگاتنگ تشکیلاتی ستاد موسوی با بی بی سی فارسی به دست آمد. در ستاد مستقر در این برج ۱۰ طبقه که دراختیار مهدی هاشمی است، استودیوی ضبط برنامه‌های انتخاباتی کشف شد که متعلق به شبکه بی‌بی‌سی فارسی بوده و از این مکان برنامه‌های مکرر تلویزیونی برای پخش در این شبکه ضبط می‌شده است. مدیریت ستاد عملیات روانی مذکور را «محسن امین‌زاده» از اعضای اصلی حزب مشارکت بر عهده داشته است.


۲۳ تیر:

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به هاشمی رفسنجانی از مواضع او انتقاد کردند و از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند «با اعلام مواضع صریح، پرده از فتنه پیچیده نفاق بردارد»، «در اقدامی شجاعانه، از دستگاه قضایی بخواهد پرونده‌های اقتصادی فرزندانش مورد رسیدگی قرار گیرد» و «از مواضع اطرافیان نامطمئن خود تبری‌جوید.»

۲۶تیر:

نماز جمعه به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی و با حضور موسوی، کروبی و خانواده هاشمی برگزار شد. حامیان موسوی با حضور مختلط در صفوف نماز و تشویق با کف و سوت نمازجمعهٔ متفاوتی بوجود آوردند. هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه وضعیت کشور را بحرانی توصیف کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد. هاشمی برخی مسائل را از قبل از انتخابات دانست و عنوان کرد که بذر تردید را صداوسیما در دل مردم کاشت و ابراز کرد که این تردیدها باید از طرف حاکمیت برطرف شود.
در اولین جلسه هیات‌دولت در مشهد مقدس مجتبی ثمره‌هاشمی به‌سمت دستیار ارشد رییس‌جمهور، اسفندیار رحیم‌مشایی به‌سمت معاون‌اول رییس‌جمهور، پرویز داودی به‌سمت مشاور رییس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی به‌سمت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، مسعود زریبافان به‌سمت معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و حمید بقایی به‌سمت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توسط احمدی‌نژاد منصوب شدند.
       ۲۹ تیر:
  رهبر انقلاب در سالروز عید مبعث رسول اکرم (ص) مردود شدن نخبگان را در امتحانات اخیر، به‌منزله «سقوط» دانستند و با به‌کارگیری واژه امتحان، مجدداً راه بازگشت برای برخی نخبگان را باز گذاشته و هوشیاری آنها نسبت به اتفاقات به‌وجود آمده را خواستار شدند. ایشان گفتند: هر فردی با هر عنوان و موقعیتی، اگر بخواهد جامعه را به‌سمت ناامنی سوق دهد از نظر عموم ملت ایران، انسان منفوری است.
  سید محمد خاتمی در دیدار با خانواده‌های چند تن از بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات با تاکید بر اینکه بایستی توصیه‌های خیرخواهانه آقای هاشمی در نماز جمعه مبنای عمل قرار گیرد، خاطرنشان کرد: راه برون‌رفت از بحران فعلی، اتکا به همه‌پرسی از مردم طبق قانون اساسی است.
       ۳۰ تیر:
  حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس به ایسنا گفت: «باید بدون کمترین درنگ، حکم عزل و یا پذیرش استعفای مشایی توسط ریاست‌جمهور اعلام شود... نظر مقام معظم رهبری نیز مبنی بر کنار گذاشتن آقای رحیم‌مشایی از سمت‌های معاونت ریاست‌جمهور، کتباً به رییس‌جمهور ابلاغ شده است.»
  احمدی نژاد در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: «آقای مشایی از مدیران مؤمن، دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه‌دلیل باید استعفا بدهند؟»
       ۲ مرداد:
  پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن نامه حضرت آیت ا... خامنه‌ای خطاب به رییس‌جمهور مبنی بر حکم عزل اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی رییس جمهور به تاریخ ۲۷ تیر را منتشر کرد. اسفندیار رحیم مشایی بعد از گذشت ۶ روز از نامه رهبرانقلاب و با انتشار رسمی آن، در نامه‌ای به رییس‌جمهور کناره‌گیری خود را از این مسئولیت اعلام کرد.
       ۳ مرداد:
  مهدی کروبی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نوشت: «در صورتی که چاره‌ای برای خروج از بحران کنونی نباشد، مدیریت روزهای سخت رمضان، قدس، محرم و عاشورا و ۲۲ بهمن دشوار خواهد بود.»
       ۱۰ مرداد:
  محمدعلی ابطحی در نشست خبری گفت: «سید محمد خاتمی اقتدار امنیتی و انتظامی کشور و مهمتر از آن رهبری را در ایران می‌شناخت اما در عین حال در مسئله تخلف در انتخابات از موسوی حمایت کرد و این اقدام نوعی خیانت به جامعه است. هاشمی رفسنجانی نیز در این قضیه در موضع انتقام گیرانه بود که بخشی از آن متوجه احمدی نژاد و بخش دیگر نوعی انتقام گیری و مقاومت در برابر رهبری بود که نمونه آن نامه وی به رهبری است.»
       ۱۲ مرداد:
  مراسم تنفیذ رئیس جمهور بدون حضور چهره‌هایی نظیر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، ناطق نوری، حسن روحانی و حسن خمینی در حسینیه امام خمینی برگزار شد. رهبرانقلاب در این مراسم گفتند: این انتخابات برخی خواص را مردود کرد و برخی جوانان هم که با صداقت و سلامت وارد میدان شده بودند در مواردی اشتباه کردند ...
       ۱۴ مرداد:
  مراسم تحلیف رییس جمهور در صحن مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولین لشگری و کشوری برگزار شد. در مراسم تحلیف رییس‌جمهور نیز همانند مراسم تنفیذ، غیبت هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، حسن روحانی، سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی مشهود بود.
  هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا با حمایت آشکار و علنی از آشوب‌ها در ایران تاکید کرد: «ما تشکر می‌کنیم و این مقاومت و تلاش‌های مداوم اصلاح طلبان را تحسین می‌کنیم.»
  دفتر آیت‌الله یوسف صانعی اعلام کرد که وی در بیانیه‌ای، اعترافات متهمان حوادث پس از انتخابات را بی‌ارزش توصیف نموده است.
       ۱۵ مرداد:
  نیروی انتظامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تعدادی از دستگیرشدگان هجدهم تیر به دلیل محدودیت پذیرش در اوین به کهریزک منتقل شده‌اند که با توجه به شرایط آنجا اصولاً اعزام بازداشتی‌ها به آنجا صحیح نبوده است.»
       ۱۸ مرداد:
  مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده به هاشمی رفسنجانی از او خواست درباره شایعاتی که درباره تجاوز به زندانیان منتشر شده است، تحقیق کند.
       ۱۹ مرداد:
  حمیدرضا کاتوزیان نماینده مردم تهران در مجلس، در جمع خبرنگاران در واکنش به اطلاعیه نیروی انتظامی اعلام کرد: «چون تعدادی از جوانان در کهریزک از بین رفته‌اند، لذا باید ناجا پاسخگوی اقدامات صورت گرفته در این خصوص باشد.»
       ۲۴ مرداد:
  رهبرانقلاب در حکمی آیت ا... آملی لاریجانی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.
  پرویز سروری رئیس کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر از برخورد قضایی با ۱۲ پرسنل نیروی انتظامی و قاضی متخلف در برخورد با بازداشتی‌ها و تشکیل پرونده قضایی برای آنان در خصوص موضوع بازداشتگاه کهریزک خبر داد.
       ۲۹ مرداد:
  رییس جمهور در گفتگو با شبکه اول سیما از عملکرد وزارت اطلاعات در حوادث پس از انتخابات گلایه کرد و گفت: «آقای محسنی اژه‌ای انسان خوبی بودند ولی نیاز به تحول در وزارت اطلاعات احساس می‌شد. اگر اشراف داشتند، مسائل بعد از انتخابات رخ نمی‌داد.»
        ۲ شهریور:
  کاظم جلالی، سخنگوی کمیته ویژه مجلس با اشاره به دیدار اعضای این کمیته با کروبی گفت: «از آقای کروبی پرسیدیم که آیا شما در خصوص ادعای مطرح شده در نامه خود به قطعیت رسیده‌اید، کروبی گفت خیر، من به قطعیت نرسیدم.»
       ۳ شهریور:
  چهارمین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده کودتای مخملی برگزار شد. سعید حجاریان در دفاعیات خود که توسط سعید شریعتی قرائت می‌شد، گفت: «در دیدارهای به‌عمل‌آمده، قرار بود سازمان‌های غیردولتی را در ایران فعال کنیم و یکی از اهداف‌مان قدرتمند نمودن جامعه مدنی بود و قرار بود از تجارب بنیاد سوروس در جهت انقلاب رنگی استفاده کنیم.»
  مسعود باستانی روزنامه نگار بازداشت شده ضمن بیان تخلفات سایت جمهوریت و استفاده از بیت‌المال و منابع دانشگاه آزاد در مدیریت این سایت توسط مهدی هاشمی‌رفسنجانی جمع خبرنگاران گفت: «ایجاد شبهه در انتخابات و القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که مهدی هاشمی دستور آن را صادر می‌کرد.»
       ۴ شهریور:
  رهبرانقلاب در دیدار رمضانه خود با دانشجویان به ایراد مطالب مهمی در خصوص انتخابات و حوادث پس از آن و ارائه تحلیل درباره عملکرد خواص و نقش دشمن در این‌باره پرداختند.
       ۷ شهریور:
  حجت الاسلام حسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره)، با احمدی‌نژاد و هیئت دولت که بمناسبت شروع هفته دولت برای ادای احترام و تجدید بیعت با امام راحل به مرقد رفته بودند همراه نشد.
  پارلمان نیوز از حضور میرحسین موسوی در ختم سعیده پورآقایی، از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات در مسجد قلهک تهران خبر داد.
  آیت‌الله آملی‌لاریجانی طی حکمی ابراهیم رییسی معاون‌اول قوه‌قضائیه، محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور و خلفی رئیس حوزه ریاست قوه‌قضائیه را به‌عنوان اعضای هیات نظارت بر رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حوادث و اغتشاشات اخیر منصوب کرد.
       ۸ شهریور:
  در دیدار اساتید دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب، دکتر روح‌الامینی پدر یکی از جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات، نظام را بزرگ‌ترین مظلوم فتنه اخیر معرفی کرد و درخواست قصاص عوامل فوت فرزندش را مطرح نمود. وی در بخش دیگری از سخنانش نیز با یادآوری این‌که رهبر انقلاب از ۴۰ روز پیش و اولین ساعاتی‌که در جریان این حادثه قرار گرفتند، به‌طور ویژه پیگیر ماجرای قتل مشکوک فرزندش و دیگر آسیب‌دیدگان حوادث اخیر بوده‌اند و دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را صادر کرده‌اند، از رهبر انقلاب تشکر کرد.
  مهدی کروبی در جلسه شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت: «در روز قدس نیز بار دیگر قدرت مردم را خواهید دید و متوجه می‌شوید که مردم از چه فکر و اندیشه‌ای حمایت می‌کنند، زیرا مردم خودشان می‌فهمند و درباره آنچه روی داده، داوری می‌کنند.»
       ۹ شهریور:
  یکی از نزدیکان خانواده هاشمی‌رفسنجانی از سفر مهدی هاشمی به لندن خبر داد.
       ۱۰ شهریور:
  سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در جمع پیشکسوتان دفاع‌مقدس گفت: «آقای موسوی‌خوئینی‌ها در بهمن ۸۷ اینگونه می‌گوید: ما باید بیاییم و توان بگذاریم تا به هر قیمتی رهبری را از تخت پایین بکشیم. او باید بفهمد که این مملکت آنطور نیست که ایشان هر جور بخواهد به هر سمت بکشد.
       ۱۱ شهریور:
  سیدعلیرضا حسینی بهشتی از اعضای ستاد موسوی و سخنگوی کمیته پیگیری امور زندانیان و جانباختگان حوادث پس از انتخابات تعداد کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات را بدون اعلام شماره شناسنامه افراد، ۷۲ نفر اعلام کرد.
       ۱۳ شهریوز:
  فائزه هاشمی‌رفسنجانی به سایت کانون جوانان حزب کارگزاران سازندگی گفت: «انقلاب مخملی در مفهوم عام آن می‌تواند به‌معنی اصلاح‌طلبی و بیان مسالمت‌آمیز ضرورت اصلاحات و تلاش برای انجام آن باشد که چیز بدی نیست.»
       ۱۴ شهریور:
  رهبرانقلاب در دیدار رمضانه با شعرا و اهالی فرهنگ و ادب گفتند: «در حوادث فتنه‌گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است... ت. جنگ نرم یک واقعیت است، یعنی الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمی‌زنم، من از بعد از جنگ - از سال ۶۷ - همیشه این را گفته‌ام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را می‌بینم؛ چه بکنم اگر کسی نمی‌بیند!؟ چه کار کند انسان!؟ من دارم می‌بینم صحنه را، می‌بینم تجهیز را، می‌بینم صف‌آرائی‌ها را، می‌بینم دهان‌های با حقد و غضب گشوده‌شده و دندان‌های با غیظ به‌هم فشرده‌شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه این آرمان‌ها و علیه همه آن کسانی‌که به این حرکت دل‌بسته‌اند را.»
  موسوی در یازدهمین بیانیه خویش از ادامه حرکت به‌وجود آمده پس از انتخابات سخن گفت و بر ضرورت رفع ناامیدی و سردرگمی جریان متبوع خویش تاکید کرد. وی همچنین از راه‌اندازی تشکیلاتی به‌نام «راه سبز امید» برای ادامه مسیر در پیش‌گرفته خبر داد.
       ۱۵ شهریور:
  بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارشی از کهریزک پخش کرد. در این برنامه سردار تشکری رئیس بازرسی‌کل نیروی‌انتظامی از مردم عذرخواهی و اعلام‌کرد: «کسانی‌که این جنایت را رقم زدند نیروهای رسمی ناجا اعم از درجه‌دار تا سرهنگ بودند... برخی قضات نیز در اعزام متهمان به کهریزک مرتکب تخلف شده‌اند که پرونده آن در دست بررسی است.»
       ۱۶ شهریور:
  رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت حضور ۸۵ درصدی در انتخابات اخیر را پتک جمهوریت بر سر دشمنان انقلاب خواندند.
  مبلغان فرقه ضاله بهاییت با استفاده از فضای پدید آمده از آشوب‌های پس از انتخابات، تبلیغات ضد دینی خود را افزایش داده‌اند.
       ۲۰ شهریور:
  رهبرانقلاب در خطبه‌های نمازجمعه با برشمردن اصول انقلاب و امام (ره) نسبت به تفرقه افکنی در روز قدس هشدار دادند. ایشان اختلاف نظر و ابراز انتقاد بدون خشونت و در چهارچوب نظام را مفید خوانده و عنوان کردند که اگر کسی مخالف امنیت مردم باشد، نظام در برابر او ایستادگی خواهد کرد.
       ۲۱ شهریور:
  هیات سه‌نفره قضایی پس از بررسی ادعاهای کروبی در گزارشی تفصیلی و با ذکر جزییات پیگیری‌ها و افراد نامبرده و مورد ادعای دبیرکل حزب اعتمادملی، آن را کاملاً جعلی و سیاسی دانست و خواهان برخورد عادلانه و قاطع با وی شد.
  علی مطهری به مهر گفت: «طرفین ماجرا به اشتباهات خود اعتراف کنند به‌نحوی‌که مثلاً میرحسین موسوی که قبل از اتمام شمارش آرا گفت بنده برنده انتخابات هستم و اگر اینگونه نشد تقلب شده است و سپس بیانیه‌های تحریک‌کننده صادر نمود، بگوید که اشتباه کرده و یا محمود احمدی‌نژاد بگوید که نحوه مناظره‌اش با موسوی و دیگران درست نبوده و اساساً اتهاماتی که به افراد وارد کرده ثابت نشده بوده و آن فضا برای طرح این‌گونه اتهامات فضای مناسبی نبوده است. همچنین اعتراف کند که برخی سخنانش پس از انتخابات تحریک‌کننده بوده است.»
  فاطمه براتی، فرزند جانباز سعید براتی و از افرادی که ادعا می‌شد جزو ۷۲ شهید سبز است، در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۰:۳۰ از خبر کشته شدن خود اعلام بی‌اطلاعی کرد.
       ۲۲ شهریور:
  در پی آزاد شدن علیرضا حسینی بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی، سید حسن خمینی به دیدار وی رفت.
       ۲۳ شهریور:
  آیات‌عظام مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی به درخواست آیت‌الله یوسف صانعی مبنی بر ترتیب دادن دیداری برای گفت‌وگو پاسخ منفی دادند.
       ۲۶ شهریور:
  در راهپیمایی روز قدس حامیان کروبی با فریاد شعارهایی نظیر «نه غزه نه لبنان» و «مرگ بر روسیه» گرد وی حلقه زدند. تعدادی از این افراد با کشیدن سیگار و در دست داشتن بطری‌های آب معدنی اقدام به هتک روزه ماه رمضان کردند. موسوی و خاتمی دقایقی در میان حامیان خود در راهپیمایی بوده و پس از مواجهه با شعارهای مردم، مسیر را ترک کردند. جمعی از حامیان موسوی و کروبی اقدام به تخریب اماکن عمومی و آتش زدن موتور سیکلت نمودند.
  ماموستا محمد شیخ‌الاسلام نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان، توسط افرادی ناشناس در مقابل مسجدی واقع در سنندج، پس از اقامه نماز مغرب و عشا مورد سوءقصد قرار گرفت و شهید شد.
       ۲۹ شهریور:
  پلیس از دستگیری کسانیکه در روز قدس اقدام به تخریب اموال عمومی کردند، خبرداد.
       ۳۰ شهریور:
  جورج سوروس رییس هیات‌مدیره موسسه جامعه باز، در مراسمی به‌مناسبت هشتمین سالگرد حوادث یازدهم سپتامبر در نیویورک، ضمن تاکید بر لزوم تقویت رویکردهای روادارانه در جهان اسلام، دیدار خود با محمد خاتمی در سال ۲۰۰۶ را در همین راستا ارزیابی کرد.
       ۳۱ شهریور:
  هاشمی‌رفسنجانی رییس‌مجلس خبرگان‌رهبری در آغاز اجلاس ششم این مجلس گفت: «باید برخی بدانند که اگر بی‌قانونی‌کنند نباید توقع داشته باشند قانون نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد و بشود از آن گذشت و باید بدانیم اگر به قانون عمل نکنیم چیزی باقی نمی‌ماند و بی‌قانونی سبب هرج و مرج می‌شود.»
  بخش نخست میزگرد آسیب‌شناسی نظری حوادث پس از انتخابات با حضور سعید حجاریان، سعید شریعتی و محمد عطریانفر از شبکه اول سیما پخش شد.
       ۲ مهر:
  رهبرانقلاب در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان بلواهای پس از انتخابات را برنامه ریزی شده خواندند و گفتند: گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است.
       ۳ مهر:
  احمدی نژاد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در گفتگو با شبکه پی. بی. اس آمریکا گفت: در سال ۸۴ هم انتخاباتی برگزار شد که مجریان آن با تمام توان حامی رقیب من بودند اما مردم به من رأی دادند و البته دو کاندیدا در آن زمان هم گفتند که در انتخابات تقلب‌شده؛ درحالی‌که خودشان انتخابات را برگزار کرده بودند.
       ۵ مهر:
  سعید حجاریان در اولین گفتگوی مکتوب خود با ایرنا، به بررسی علل حوادث پس از انتخابات پرداخت. وی فراخوان‌های غیرقانونی موسوی، دامن زدن به شایعه تقلب بدون ارائه سند و همچنین ضعف صداوسیما و وزارت اطلاعات را از جمله این عوامل دانست.
  محمدجواد لاریجانی با انتقاد شدید از میرحسین موسوی و حسن خمینی گفت: جناب حسن آقای خمینی که خدا حفظشان کند آدم بسیار باهوش و زیرکی هستند. در این انتخابات ایشان رسماً از موسوی حمایت کرد و این امری نیست که مخفی بماند. اینکه سید حسن خمینی به مراجع رجوع کنند یا کسانی‌که به‌طور رسمی حکومت را سکولار می‌خواهند و مخالف ولایت‌فقیه هستند را حمایت کند، اشتباه است.
       ۶ مهر:
  سیزدهمین بیانیه مهندس موسوی منتشر شد. وی با اشاره به حوادث روز قدس، از این روز به‌عنوان یک «نقطه‌عطف» نام برد و انتقاداتی را پیرامون سیاست خارجی دولت مطرح ساخت.
       ۱۳ مهر:
  در پی اظهارات اخیر زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر نقش دادستان سابق تهران در تخلفات بازداشتگاه کهریزک، مرتضوی با رد اظهارات زاکانی آن را خبرسازی کذب خواند.
       ۱۶ مهر:
  سایت خبرآنلاین در گزارشی به سکوت چهره‌های سیاسی نظیر محمدباقر قالیباف پرداخت.
       ۱۹ مهر:
  محسن مخملباف، جایزه خود در جشنواره فیلم حقوق‌بشر نورنبرگ آلمان را به مهدی کروبی تقدیم کرد.
       ۲۷ مهر:
  روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس طرح وحدت‌ملی را طرحی انحرافی خواند و درباره طرح هاشمی‌رفسنجانی برای برون‌رفت از وضعیت کشور گفت: «اگر هاشمی‌رفسنجانی صادق است دست از حمایت از متخلفین بردارد تا جامعه به وحدت برسد.»
       ۲۸ مهر:
  عبدالمالک ریگی در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: رژیم دست به سرکوب جوانان و مردم بلوچستان زده است و ما را راهی جز توسل به عملیات (ترور و انفجار) نداریم.
       ۱ آبان:
  مهدی کروبی درحالی‌که با شعار «درود بر کروبی» همراهانش وارد نمایشگاه‌مطبوعات شده بود، با شعار مرگ بر منافق عده‌ای از بازدیدکنندگان به‌خارج از نمایشگاه هدایت شد. در بیرون از محوطه نمایشگاه محافظان کروبی اقدام به تیراندازی هوایی کردند و از شوکر برای پراکنده کردن مخالفان وی استفاده کردند.
       ۶ آبان:
  رهبری در دیدار جمعی از نخبگان علمی فرهنگی کشور «جابه‌جایی حوادث فرعی و اصلی بعد انتخابات در افکار عمومی» را مورد اشاره قرار دادند و زیرسوال بردن انتخابات را بدون مستندات کافی «بزرگ‌ترین جرم» عنوان کردند. رهبرانقلاب در این دیدار گفتند: من روز اول این را پیغام دادم به همین حضراتی که صحنه‌گردان این قضایا هستند؛ آن ساعات اول من به آنها پیغام خصوصی دادم. من اگر یک وقتی توی نماز جمعه یک حرفی می‌زنم، این ابتدا به ساکن نیست؛ حرف خصوصی، پیغام خصوصی، نصیحتِ لازم انجام می‌گیرد، وقتی انسان ناچار می‌شود، یک حرفی را می‌آورد علناً بیان می‌کند. من پیغام دادم، گفتم این را شما دارید شروع می‌کنید، اما نمی‌توانید تا آخر کنترل کنید؛ می‌آیند دیگران سوءاستفاده می‌کنند. حالا دیدید آمدند سوءاستفاده کردند. ایشان پس از طرح انتقاد یکی از دانشجویان به عملکرد صداوسیما عنوان کردند: بنده راضی نبودم که از اسفند ماه و بلکه زودتر، مجادلات انتخاباتی در تلویزیون منعکس شود.
       ۱۳ آبان:
  فتنه‌گران در مراسم ۱۳ آبان شعارهایی چون مرگ بر روسیه، مرگ بر چین، جمهوری ایرانی سر دادند و با آتش زدن سطل‌های زباله یا شکستن شیشه برخی اتوبوس‌ها به راه خود ادامه دادند. مهدی کروبی نیز که در بین اقلیت اغتشاش‌گران حاضر شده بود پس از حضور مردم خشمگین به‌سرعت گریخت. یاسر هاشمی‌رفسنجانی نیز با لباس مبدل در خیابان شهید بهشتی حضور پیدا کرد و به ساماندهی اغتشاشگران پرداخت.
       ۱۶ آبان:
  حجت‌الاسلام سید حمید روحانی با بررسی ریشه‌های حوادث انتخابات و پس از آن، گفت: «تمام مصیبت‌هایی که در جریان انتخابات بر سر این کشور آمد از آن نامه سرگشاده‌ای بود که آقای هاشمی نوشت؛ جرقه را از آنجا زد، آتش نفاق و اختلاف را از آنجا روشن کرد و نسل جوان و مردم را به جان هم انداخت بعد حالا می‌آید دلسوزی می‌کند؟»
       ۱۸ آبان:
  حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد: با امضای برخی حامیان دیروز موسوی در مجلس و برخی از اعضای هیات رئیسه، نمایندگان شکایت‌کننده از موسوی به ۱۴۴ نفر رسیدند.
       ۲۲ آبان:
  جورج بوش رییس‌جمهور سابق آمریکا که برای افتتاح «بنیاد بوش» به دانشگاه دالاس در ایالت تگزاس رفته بود، اصلاح‌طلبان ایران را خط‌مقدم آمریکا خواند.
       ۱ آذر:
  سازمان مجاهدین‌خلق (منافقین)، در بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر (روز دانشجو) دانش‌آموزان و همه جوانان مجاهد و مبارز میهن را به یک هفته اعتراض و تظاهرات ضدحکومتی- از دهم تا شانزدهم آذر دعوت کرد.
       ۲ آذر:
  رییس مجلس در اختتامیه دومین دوره جوایز ادبی جلال آل احمد از تهمت و تحقیر نسبت آیت ا... هاشمی به شدت انتقاد کرد. آیت‌ا... ری‌شهری سرپرست حجاج ایرانی در همایش روحانیون کاروان‌های حج گفت: «اشتباه و تخلف وجود دارد ولی بینی و بین‌الله، راه تصحیح اشتباهات هم‌صدا شدن با کسانی است که خون به دل امام کردند و امام از دست آنها از خداوند طلب مرگ کرد؟»
       ۳ آذر:
  هفته‌نامه آمریکایی تایم نوشت: «پس از گذشت چند ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری، اکنون جنبش‌سبز اپوزیسیون ایران، خواستار کمک از سوی دولت آمریکا شد. دولت اوباما چند درخواست از کانال‌های مختلف دریافت کرده... اپوزیسیون از آمریکا خواسته تا از عملیات‌نظامی اجتناب ورزیده و تحریمات شدیدتر و سریع‌تری علیه سپاه ایران و منافع آن اعمال کند.»
       ۴ آذر:
  رهبری در دیدار با بسیجیان سراسر کشور عنوان کردند که عده‌ای به بهانه انتخابات ایجاد تردید و اختلاف کردند و با عناصر مغرض دست به کارهای اخلال گرانه زدند که بدلیل بصیرت مردم موفق نشدند. همچنین رهبری در این دیدار گفتند: نمی‌شود هر فردی را به‌دلیل یک خطا، منافق نامید و همچنین نمی‌توان، هر فردی را به‌دلیل اختلاف‌نظر و دیدگاه، ضدولایت فقیه خواند
       ۸ آذر:
  محمدباقر قالیباف در جلسه جامعه‌اسلامی مهندسین درمورد این‌که چرا برخی رسانه‌های وابسته به وی حتی یک‌خط هم پس از انتخابات شفاف‌سازی نکردند گفت: «این‌که روزنامه‌های زیرمجموعه‌ام شفاف‌سازی نکرده‌اند و حتی آن‌طرفی هم عمل‌کرده‌اند، این موضوع را قبول ندارم ولی اگر بخواهند مانند کیهان عمل کنند نه قبول دارم و نه اجازه می‌دهم.»
  غلامعلی حدادعادل در نطق پیش از دستور با بیان این‌که در حوادث پیش‌آمده ۳۷ نفر کشته شدند اعلام کرد که از این تعداد ۲۰ نفر بسیجی بودند.
       ۱۵ آذر:
  رهبرانقلاب در دیدار قشرهای مختلف مردم در سالروز عید سعید غدیر فرمودند: «عده‌ای باید پیش خدا جواب بدهند از اینکه کاری کنند که دشمن از آن، وجود اختلاف در کشور را برداشت کند و گستاخ شود.»
  آیت ا... هاشمی در دیدار جمعی از دانشجویان مشهدی بر راهکارهای ارائه‌شده خویش در نماز جمعه چندماه قبل تهران تاکید کرده و در خصوص عدم بازگشت مهدی‌هاشمی عنوان داشت: «مهدی خیالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است...او به سفر کاری رفته است و دائماً می‌خواهد بیاید ولی من به او می‌گویم نیاید و کارهایش را انجام بدهد، جالب اینکه هیچ دادگاهی تا امروز به وی احضاریه نداده است.»
  شانزدهمین بیانیه میرحسین موسوی در آستانه ۱۶ آذرماه منتشر شد. وی مجدداً بر مساله تقلب در انتخابات تاکید کرد و نوشت: «یک ملت بزرگ نمی‌نشیند تا در روز روشن رایش را ببرند و هیچ نگوید. یک ملت بزرگ انتخابات درجه دو انتصابی را تحمل نمی‌کند... ۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمی‌کنید. ۱۷ آذر چه می‌کنید؟ ۱۸ آذر چه می‌کنید؟»
  سازمان مجاهدین‌خلق (منافقین)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دانشجویان و جوانان آگاه و آزاده میهن با تدارک و آماده‌سازی برای برگزاری تظاهرات ضدحکومتی هرچه گسترده‌تر در روز دانشجو، پاسخ دندان‌شکنی به رژیم... خواهند داد.»
       ۱۶ آذر:
  دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت، در روز دانشجو صحنه تقابل دانشجویان انقلاب و هواداران جریان فتنه شد. در این روز مجید توکلی یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت که قصد داشت پس از پایان التهابات در دانشگاه امیرکبیر با پوشش زنانه، از دانشگاه بگریزد، شناسایی و دستگیر شد.
  بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارشی از وقایع ۱۶ آذر در دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم‌وصنعت و شریف را پخش کرد. در بخشی از این گزارش، پاره‌کردن و آنش زدن تصویر امام‌خمینی (ره) توسط حامیان موسوی در دانشکده فنی دانشگاه تهران پخش شد.
       ۱۹ آذر:
باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا در مراسم دریافت جایزه صلح نوبل تظاهرکنندگان ایرانی را ستود و گفت: «آمریکا همیشه در کنار کسانی‌که به‌دنبال آزادی هستند خواهد ایستاد.»
       ۲۰ آذر:
  در پی پخش صحنه‌های کوتاهی از حرمت‌شکنی‌های هواداران موسوی به تمثال مبارک امام‌خمینی و رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای از تعطیلی دروس حوزه علمیه در روز شنبه ۲۱ آذرماه و تجمع اعتراض‌آمیز طلاب به‌همین مناسبت خبر داد.
       ۲۲ آذر:
  رهبر معظم انقلاب در جمع مبلغان و روحانیون ماه محرم فرمودند: آن‌کسی‌که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار می‌کند به مجردی که ببیند حرف او، حرکت او، موجب شده است که یک جهت‌گیری علیه این اصول به وجود بیاید فوراً متنبه می‌شود، چرا متنبه نمی‌شوند؟
       ۲۳ آذر:
  دانشجویان دانشگاه تهران وارد دومین روز از تحصن اعتراض‌آمیز خود در مسجد این دانشگاه شدند و همزمان دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر، الزهرا، شیراز، شهید چمران اهواز، امام‌خمینی قزوین، بوشهر، اراک، قم، بوعلی همدان و... با تجمعات اعتراض‌آمیز در سطح دانشگاه خواستار محاکمه هرچه سریع‌تر عوامل اصلی اتفاقات به‌وجود آمده شدند. تجمعات مختلف در سراسر کشور نسبت به هتک حرمت تمثال امام‌خمینی و رهبر معظم انقلاب ادامه دارد ... بازاریان و اصناف در اعتراض به هتک امام و رهبری، در مساجد جامع تجمع کردند.
       ۲۹ آذر:
  دفتر آیت‌الله حسینعلی منتظری خبر فوت وی را اعلام کرد. رهبر انقلاب‌اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌ا... شیخ حسینعلی منتظری را تسلیت گفته و پس از برشمردن سوابق وی، برای ایشان از خداوند طلب مغفرت کردند.
       ۳۰ آذر:
  پیکر آیت ا...منتظری در قم تشییع و پس از اقامه نماز میت توسط آیت ا...شبیری زنجانی، در حرم حضرت معصومه (ع) به خاک سپرده شد. عده از طرفداران جنبش سبز ضمن اعلام شعارهایی علیه نظام، اقدام به سنگ‌پراکنی و درگیری با مردم و همچنین ایجاد خسارت به اموال‌عمومی در خیابان‌های اطراف حرم‌مطهر حضرت‌معصومه (س) کردند.
       ۱ دی:
  مردم قم با تجمع در برابر بیت امام‌راحل خواستار برخورد قانونی با مسببین حوادث اخیر در این شهر شدند. معترضین سپس در برابر بیت آیت ا... صانعی تجمع کرده و با شعارهایی «همچون شهر مقدس قم، جای منافقین نیست» خواستار برخورد با  وی به‌علت حاشیه‌سازی‌ها و حمایت وی از اراذل و اوباش شدند.
       ۴ دی:
  پنجمین روز متوالی این تجمعات مردم قم درحالی شکل‌گرفت که آنان بعد از اقامه نماز جمعه با برپایی تظاهراتی از حرم‌مطهر حضرت‌معصومه (س) تا میدان شهدا به سردادن شعارهای مختلف پرداخته و به سران‌فتنه هشدار دادند.
       ۵ دی:
  فتنه‌گران در شب عاشورای حسینی با حضور در حسینیه مقدس جماران به سردادن شعارهای انحرافی پرداخته و همزمان با حضور خاتمی در حسینیه سوت و کف زدند. در این مراسم که اجرای آن به‌عهده سهیل محمودی بود، خاتمی در حسینیه جماران وارد شد و همزمان با حضور وی حضار با سوت و کف به استقبال وی رفتند.
       ۶ دی:
  عاشورای سال ۸۸؛ وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان اغتشاشات امروز تهران که طی آن فتنه‌گران به دسته‌های عزاداری سوگواران سیدالشهدا (ع) حمله کرده و همچنین تعدادی از خودروهای عمومی و شخصی و برخی اماکن عمومی را به آتش کشیدند، تعدادی از عناصر گروهک تروریستی منافقین نیز در میان اغتشاشگران دستگیر شدند.
       ۷ دی:
  در پی هتک عاشورای حسینی، تظاهرات گسترده مردم در قم و مشهد اتفاق افتاد. تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور، طی بیانیه‌ای در اعتراض به حرمت‌شکنی اغتشاشاگران در روز عاشورای حسینی ۳ روز عزای عمومی اعلام کردند.
       ۸ دی:
  مراجع عظام به صورت جداگانه با انتشار پیام از هتک عاشورای حسینی اعلام انزجار کردند. همزمان در رشت، تبریز، اصفهان، قم، کرمانشاه و شیراز مردم به خیابانها آمده و با برگزاری تظاهرات، هتاکی روزعاشورا را محکوم کردند.
       ۹ دی:
  جمعیت میلیونی عزاداران همزمان با بسیاری نقاط کشور در خیابان‌های تهران حضور پیدا کردند تا انزجار و خشم خود از حرمت‌شکنی نسل‌جدید منافقین به ساحت حضرت سیدالشهدا (ع) را اعلام کنند، در ادامه نیز با شعارهایی نظیر «لعن علی عدوک یا حسین، خاتمی و کروبی و میرحسین»، «هرجا اغتشاشه، فائزه رد پاشه»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر موسوی»، «مرگ بر کروبی»، «مرگ بر خاتمی»، «مرگ بر اسراییل»، «مرگ بر منافق»، «کروبی بی‌سواد، آلت دست موساد» و... نسبت به سران‌فتنه خشم خود را ابراز کردند.
 برگرفته از کتاب ۸ ماه نبرد مقدس نوشته امیرحسن ثابتی

* منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس 

برچسب‌ها