اهواز- با سند و ناگفته پیداست ساختمان های نا ایمن اگر  با هر کوتاهی از جانب هر ارگانی ساخته شوند و جان بگیرند، جان می گیرند از مردم...

زلزله چالش ساخت و ساز شهری

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ زلزله در کشور چند وقتی است که کشور را درگیر کرده و اکثر استان ها نیز به این فکر می کنند که اگر زلزله در شهرهای آنها رخ دهد چه اقدامی می توان انجام داد و یا دقیقا چه کاری از متولیان بر می آید تا از ایجاد خسارات بیشتر جلوگیری شود، ساختمان ها و نوع شهر سازی بی شک تاثیر زیادی در این بین دارد که با سند هم مشخص است بیشتر از هر چیزی در زلزله های استان کرمانشاه و بم این ساختمان های نا ایمن بودند که جان گرفتند. ناگفته پیداست ساختمان های نا ایمن اگر  با هر کوتاهی از جانب هر ارگانی ساخته شوند و جان بگیرند، جان می گیرند از مردم.

مدیرکل بحران استان خوزستان در پاسخ به اینکه چند درصد از ساختمان های استان خوزستان در زلزله دچار آسیب می شوند؟ اظهار می کند: میزان آسیب پذیری در مقابل زلزله به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله آن می‌توان به عمق زلزله ، فاصله کانونی زلزله، جنس زمین، ارتفاع ساختمان، ابعاد ساختمان و نوع کیفیت اجرای ساختمان اشاره کرد. بنابراین برآورد این موضوع ابعاد گسترده ای دارد.

متولی رعایت اصول ساخت شهرداریها هستند

کیامرث حاجی زاده در اشاره به اینکه اگر زلزله با ریشتر بالا در استان خوزستان ایجاد شود چه فاجعه ای رخ می دهد، می گوید: میزان ریشتر به تنهایی ملاک مناسب سنجش آسیب پذیری نیست. رعایت اصول ساخت توسط شهرداریها صورت می‌پذیرند و در این زمینه شهرداری است که باید اطلاعات درستی ارائه دهد.

برنامه ریزی بدون فکر

حاجی زاده با بیان اینکه وقتی می خواهید سازه ای را طراحی کنید، باید به اولین موضوعی که فکر می کنید ایجاد ایمنی برای کار باشد، تصریح می کند: شهرداری نمی‌تواند برنامه ریزی کند اما این برنامه ریزی سالم و ایمن نباشد. ضمن اینکه این مهندس ناظر نیست که عهده‌دار اجرای پروژه است بلکه نظام مهندسی در خصوص استحکام و مقاومت کیفیت مصالح دخالت دارد و پاسخگویی تضمین استاندارد بودن این موضوع است.

شناسایی حریم گسل ها

او در جواب خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه باتوجه به ناایمن بودن ساختمان ها تلکیف مردمی که در این ساختمان ها سکونت دارند در زمان زلزله چیست؟ می گوید: پیشنهاد می‌ شود با اعطای تسهیلات کم بهره به افراد ساکن در بافت های فرسوده نسبت به بازسازی و احیای این بافت‌ها و در نتیجه مقاوم سازی آن ها اقدام کرده و همچنین نسبت به شناسایی و تضمین حریم گسل ها و تغییر کاربری آنها به فضای سبز اقدام شود.

حاجی زاده می افزاید: ضمن اینکه در این زمینه کلیه عوامل ساخت و ساز یعنی راه و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری ها، تولید کنندگان مصالح و انجمن های صنفی بایستی هماهنگی کامل داشته باشند. تا در مواقع خاص بهترین تصمیم گرفته شود.

پای شهرداری میان است

مدیر کل پدافند غیر عامل نیز به این نکته اشاره دارد که شهرداری در اهواز در سال های گذشته نسبت به ایمنی اقدامی نکرده است، و ادامه می دهد: مجتمع های شهری بدون پارکینگ، معابر و فاضلاب‌ها درست شده اند، بازسازی ها و ساخت و ساز ها بدون برنامه است و پاسخگوی نیاز شهر اهواز نیست، اگر در آینده بحرانی اتفاق بیفتد چگونه می توانیم آنها را مدیریت کنیم.

اهواز بدون ذات شهرسازی

مهندس حری با تاکید بر اینکه ذات شهرسازی در اهواز رعایت نشده است می افزاید: این مسئله شهر را غیر ایمن می کند، اینکه چرا در اهواز هنوز ایمنی اتفاق نیافتاده و هنوز عملیاتی نشده است مشکل بزرگی است، باید الزامات پدافند غیرعامل را در امور توسعه و طرح‌های عمرانی و شهرسازی مورد بررسی قرار دهند.

مدت اعتبار بیمه نامه ها

پیش از این در گزارش ساخت و سازهای بی روح در استان خوزستان؛ رییس انبوه سازان خوزستان فرشید پورحاجت گفته بود؛ در بحث بیمه کیفیت یا همان تضمین گارانتی که باید برای ساختمان ها داشته باشیم هیچ نهاد متولی نداریم. بیمه‌ها یکسری پوشش بیمه‌ای انجام می دهند اما تضمین کیفیت ندارند گارانتی را باید تولید کننده بابت کالاهایی که ارائه می دهد بدهد ماهیچ چارچوب و ساختاری برای بیمه کشور نداریم. در همین رابطه اطلاعات لازم را از ریاست منطقه سه غرب و جنوب غرب کشور و مدیر عامل شرکت بیمه سامان خواستار شدیم، فرهاد هادی پور درباره بیمه نامه اساسی و پنهان ساختمان عنوان می کند: در این نوع بیمه نامه ها، طرف قرارداد شرکت های بیمه، هر شخص حقیقی یا حقوقی است که عملیات ساخت و ساز برای او انجام می‌شود و ساختمان را پس از اتمام تحویل می‌گیرد.

مدت زمان اعتبار بیمه

او می گوید: مدت اعتبار این بیمه نامه از تاریخ صدور گواهی پایان کار کلی ساختمان و یا تحویل به زی نفعان آغاز و ده سال پس از آن تاریخ پایان می یابد.

هادی پور عیوب پنهان یک واحد ساختمان را چنین بر می شمارد: هرگونه نقص در سازه های اصلی ساختمان ناشی از طراحی نادرست، ساخت معیوب، به کارگیری مواد و مصالح معیوب است.

او اضافه می کند: خسارات مالی ناشی از عیوب پنهان شامل ویرانی کل ساختمان یا خسارات وارد به ساختمان هزینه‌های جلوگیری از توسعه خسارت و هزینه های پاکسازی آن را شامل می شود.

مدیریت بیمه منطقه سه کشور اظهار می کند: امید است با ایجاد بستری مناسب سازندگان تشویق به خرید بیمه نامه عیوب اساسی شوند و با رعایت اصول فنی در ساخت هزینه های ساکن در زمان خسارت کاهش یابد.

برچسب‌ها