در حقیقت در شرایط فعلی دولت به بانک مرکزی مراجعه کرده و می گوید این پول فروش نفت مثلا در فلان بانک دهلی نو است لذا بانک مرکزی باید به اندازه آن به دولت ریال پرداخت کند در حالیکه وقتی نقل و انتقال پول از طریق سیستم بانکی ممکن بود و دلار هم ر اختیار بانک مرکزی بود اینکار دولت باعث افزایش نقدینگی شده و تورم زا بود وای به روزی که اصلا دلاری هم در اختیار بانک مرکزی نیست و شما در مقابل دلارهایی که محبوس و بلوکه شده در خارج از کشور است ریالش را هزینه می کنید.

نقدینگی باید یک یا دو برابر رشد اقتصادی یک اقتصاد باشد نه بیشتر /  نقدینگی به صورت خطرناک در حال افزایش است و پشتوانه کافی هم برای کنترل آن وجود ندارد

قدس آنلاین- محمود دهقانی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) درباره تبعات افزایش نقدینگی و عدم سوق یافتن آن به سمت بخش تولید به خبرنگار قدس آنلاین گفت: نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی باشد اینکه مثلا ما در یکسال رشد اقتصادی یک درصدی داشته باشیم اما ۲۰ درصد رشد نقدینگی در اقتصاد ایجاد شود معنایی نداشته و این وضعیت پدر اقتصاد را در می آورد. وی ادامه داد: باید بین رشد اقتصادی و میزان افزایش نقدینگی تناسب وجود داشته باشد. یعنی رشد اقتصادی واقعی هر مقدار بود می تواند یک تا دو برابر آن نقدینگی اضافه شود که این طبیعی است اما اضافه شدن نقدینگی به این صورت قطعا مخرب است.

دهقانی با اشاره به این موضوع که چون خود دولت زیر بار این موضوع که آثار مخرب برجام بیشتر از آثار مثبت آن بوده نمی رود طبیعتا برخی از مشکلات را نیز منکر شده و لاپوشانی می کند اظهار داشت: یکی از علل افزایش نقدینگی این است که دولت نفت را می فروشد اما دلار آن را نمی تواند وارد کشور کند. از آنجا که سیستم بانکی تحریم است این پول به داخل کشور منتقل نمی شود و در دسترس ما نیست لذا اگر چه دولت مدعی است که نفت را می فروشد و مشکلات تحریم حل شده است اما این واقعیت ماجرا نیست. وی در تشریح این موضوع بیان داشت:  در حقیقت در شرایط فعلی دولت به بانک مرکزی مراجعه کرده و می گوید این پول فروش نفت مثلا در فلان بانک دهلی نو است لذا بانک مرکزی باید به اندازه آن به دولت ریال پرداخت کند در حالیکه وقتی نقل و انتقال پول از طریق سیستم بانکی ممکن بود و دلار هم ر اختیار بانک مرکزی بود اینکار دولت باعث افزایش نقدینگی شده و تورم زا بود وای به روزی که اصلا دلاری هم در اختیار بانک مرکزی نیست و شما در مقابل دلارهایی که محبوس و بلوکه شده در خارج از کشور است ریالش را هزینه می کنید.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این در حالی است که حداقل وقتی در دولت های گذشته این اتفاق می افتاد دلارهایی که در قبال آن دولت از بانک مرکزی ریال دریافت می کرد موجود بود. وقتی این ریال احیانا می خواست با ورود در بازار تورم ایجاد کند دولت بخشی از این دلارها را وارد بازار می کرد و تا حدودی نقدینگی را جمع آوری می کرد. ولی الان شما همان دلار را هم ندارید لذا ابراز کنترلی هم در اختیار ندارید و دائما به صورت خطرناک به نقدینگی موجود در کشور افزوده شده و پشتوانه کافی هم برای کنترل آن وجود ندارد.

دهقانی در خاتمه با اشاره به اثرات مخرب این حجم از نقدینگی در اقتصاد خاطرنشان کرد: من تعجب می کنم دولت چگونه این نقدینگی کلان که وجود دارد را می بیند و در حالیکه می تواند از این نقدینگی در مسیر درست آن استفاده کند استفاده مفید نمی کند و این نقدینگی در حال تبدیل شدن به یک اژدهای خطرناک است که متاسفانه در نهایت هم به اقتصاد ایران ضربه خواهد زد.

برچسب‌ها