۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 582209

سخنگوی دولت با تأکید بر ضرورت تفکیک میان اعتراضات مردمی و اغتشاش، گفت: قانون مرز میان این دو را مشخص کرده و دولت بر مبنای حقوق شهروندی، حق اعتراض را برای آحاد مردم به رسمیت می‌شناسد.

قدس آنلاین- سخنگوی دولت با تأکید بر ضرورت تفکیک میان اعتراضات مردمی و اغتشاش، گفت: قانون مرز میان این دو را مشخص کرده و دولت بر مبنای حقوق شهروندی، حق اعتراض را برای آحاد مردم به رسمیت می‌شناسد.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه دستورعمل دولت در این مورد، نخست منشور حقوق شهروندی و دوم امنیت‌ملی است، افزود: شهروندان می‌توانند و حق دارند صدای خود را در چارچوب ضوابط قانونی به گوش مسئولان برسانند، همان طور که در گذشته نه چندان دور این‌گونه اعتراض‌ها از جمله تجمعات سرمایه‌گذاران در مؤسسات مالی یا بازنشستگان رایج شده بود.
وی تصریح کرد: دولت باید این حق را به رسمیت بشناسد و مطالبات معترضان را بررسی کند و اگر موانع و مشکلاتی در مسیر اجرا و اصلاح امور وجود دارد، آن را به اطلاع مردم برساند و رفع کند. نوبخت اضافه کرد: اما در روزهای اخیر شاهد اغتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی بوده‌ایم. قانون اساسی مرز اغتشاش با اعتراض را در اخلال نظم عمومی و امنیت می‌داند و بر این اساس حساب اغتشاشگران با معترضان جداست. البته کسانی که با اغتشاشات مقابله می‌کنند باید در چارچوب قانون و حدود و اختیارات این اقدام را انجام دهند. سخنگوی دولت افزود: کسانی که به اموال عمومی آسیب می‌رسانند طبق قانون محکوم هستند.

 دشمنان آماده ایجاد فتنه در کشورند
نوبخت همچنین افزود: دولت از آسیب دیدن نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین آسیب رسیدن به اغتشاشگران ناراحت بوده و متأثر و دردمند حوادث اخیر است، زیرا تمام کسانی که آسیب می‌بینند، ایرانی هستند. وی با بیان اینکه باید بپذیریم این کشور دشمنانی دارد، اظهارداشت: امروز اگر رئیس‌جمهور ما نسبت به این اتفاقات غمگین است، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل خوشحالند و این خوشحالی خود را کتمان نمی‌کنند، چون آن‌ها دشمن ملت ایران هستند و کسانی که در این حوادث آسیب می‌بینند، ایرانی هستند.

 دولت برای حل مشکلات برنامه دارد
وی تأکید کرد: ملت ایران ملتی آگاه، بصیر و نکته‌سنج است و به وقت خود نشان می‌دهد که با وحدت می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. دولت هم برای حل مشکلات مردم، سیاست و برنامه‌های روشنی دارد و در حال اجرای آن است و ساده‌لوحانه است که منتظر کمک کسانی باشیم که از این شرایط فعلی کشور خوشحال هستند. نوبخت با اشاره به اصلاحات انجام گرفته در بودجه سال ۹۷، خاطرنشان کرد: ما باید این مدیریت را داشته باشیم که اصلاحات بودجه به مردم آسیبی نرساند. دولت می‌داند بقایش به رضایت مردم بستگی دارد و ما به نظر و رأی مردم بی‌توجه نیستیم. ما مشکلات مردم را شناسایی کرده، برای آن برنامه‌ریزی کردیم و وارد عمل شدیم.

 درون خانواده مشکلاتی پیش آمده
نوبخت اظهار داشت: در درون خانواده مشکلاتی پیش آمده و اکنون جایش نیست که بگویم چه کسانی اقدام‌های اخیر را شروع کرده‌اند. ما باید این اتفاقات که موجب خوشحالی دشمن شده است را حل کنیم. نباید اختلاف را تشدید کرده، بلکه به دنبال وحدت ملی برای حل مشکلات باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از پشت پرده این اقدام‌های اخیر اطلاعی دارد؟ اظهارداشت: به هر حال دولت، وزارت اطلاعاتی دارد و به ریز می‌تواند پشت پرده حوادث را بفهمد. دولت زیرکانه همه چیز را تحت نظر دارد.

 به دولت کمک کنید
خبرنگاری به نوبخت گفت که دولت از کمبود بودجه می‌گوید، اما بودجه نهادهایی مثل صداوسیما یا سایر نهادهای فرهنگی کامل اختصاص می‌یابد، چرا به جای پرداخت بودجه به این دستگاه‌ها، بودجه را برای حل مشکلات مردم به کار نمی‌برید که وی گفت: قانون حکم کرده است که باید درصد خاصی از بودجه سهم صداوسیما باشد، ولی ما در بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌ها بودجه تخصیص می‌دهیم. وی با اشاره به اینکه در بودجه امسال ۵۹ دستگاهی که با اسم در قانون پول می‌گرفتند، حذف شده‌اند، تأکید کرد: انتقاد از بودجه حق شماست ولی باید نکات مثبت هم دیده شود. شما به دولت کمک کنید تا جداول بودجه این دستگاه‌ها باز نگردد. نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارنظر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد از بودجه ۳۶۰ هزار میلیاردی کشور در اختیار دولت نیست، گفت: منظور رئیس‌جمهور هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مثل پرداخت حقوق کارمندان یا هزینه‌های رفاه اجتماعی است، منظور این نیست که این بودجه در اختیار دولت نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها