۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 582568

این روزها کلمه معیشت و مشکلات شدید اقتصادی خانواده‌ها، بیش از هر کلمه‌ دیگری به گوش می‌خورد؛ این روزها که کشورمان بیش از هر زمان دیگری به اقتصاد مقاومتی نیازمند است

تسهیلات بانکی با سود تک رقمی برای خرید هواپیمای شخصی

قدس آنلاین- این روزها کلمه معیشت و مشکلات شدید اقتصادی خانواده‌ها، بیش از هر کلمه‌ دیگری به گوش می‌خورد؛ این روزها که کشورمان بیش از هر زمان دیگری به اقتصاد مقاومتی نیازمند است و تعطیلی هر کارخانه بیکاری چند صد و گاهی ۱۰۰۰ کارگر را به همراه دارد، ممکن است عکس یک خانم سلبریتی کنار هواپیمای شخصی‌اش بیش از هر وقت دیگری این شکاف طبقاتی را به رخ همه بکشد.

روی دیگر این سکه کنجکاوی ماست برای اینکه بدانیم داشتن یک هواپیمای شخصی چقدر برایمان آب می‌خورد و... و.

به سراغ کاپیتان مجتبی اربابیان می‌رویم. کاپیتان می‌گوید داشتن هواپیمای شخصی قانون خاصی ندارد و هر شخصی براحتی می‌تواند با خرید هواپیما و گرفتن گواهینامه پرواز صاحب یک هواپیمای شخصی شود. هواپیمایی که قیمتش از ۲۵۰میلیون تومان تا ۱میلیارد و خورده‌ای متغیر است.

از کاپیتان می‌پرسم برای نگهداری هواپیمای شخصی جای خاصی لازم است؟ که می‌گوید فرودگاه‌ها تنها جای نگهداری هواپیماها هستند و هر کسی با پرداخت هزینه آن می‌تواند از هواپیمایش در فرودگاه نگهداری کرده و از خدماتی نظیر تعمیر، تعویض قطعات، سوخت‌رسانی و غیره استفاده کند. هزینه این نگهداری بر اساس آخرین نرخ، ماهیانه یک میلیون تومان است. مبلغی بیشتر از حقوق کارگری که روزانه بیش از هشت ساعت باید در سرما و گرما کار کند.

نکته جالب توجه این است که این هواپیماهای سبک قابل اجاره کردن نیز هستند و هزینه هر ساعت اجاره مبلغی حدود ۳۵۰ هزار تومان است. حتی اگر کسی گواهینامه پرواز هم نداشته باشد، می‌تواند همراه یک خلبان در هواپیمای سبک اجاره‌ای پرواز کند.

از کاپیتان اربابیان می‌پرسم این هواپیماها از کدام کشورها وارد میشوند؟ پاسخ می‌دهد: آلمان، لهستان، چک، استرالیا، ایتالیا و... ظاهراً تحریم‌ها هم کاری با این هواپیماها نداشته است. جالب‌تر اینکه این هواپیماها گاهی به صورت اقساطی و با دریافت تسهیلات بانکی نیز به فروش می‌رسند و می‌توان آن‌ها را مانند هر کالای دیگری براحتی از فروشگاه‌های مخصوص هواپیما تهیه کرد.

به نظر خنده‌دار می‌رسد که خیلی راحت، درست مثل آنکه بخواهید یک کفش بخرید، بروید نمایشگاه هواپیمای سبک و آنچه را که میپسندید بخرید؛ اما واقعیت این است که براستی به همین راحتی است.

سید حسن حسینی شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد استفاده و تبلیغ این سبک از زندگی می‌گوید: تبلیغ هواپیماهای لوکس و فروش آن با تسهیلات بانکی، نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب برخی افراد به دنبال ترویج تجملگرایی هستند، اما ریشه فسادهای مالی، ناشی از این امر است. تفریح با این نوع هواپیماها مختص افرادی است  که در قید و بند مشکلات کشور و مردم نیستند و با پول‌های باد آورده زندگی مجللی دارند. اختصاص تسهیلات بانکی با نرخ سود تک رقمی برای خرید کالای لوکسی مانند هواپیمای شخصی که مورد نیاز جامعه نیست و فقط افراد انگشت شمار خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند، جای سؤال دارد که باید حتماً بررسی شود.

براستی در شرایطی که جوانان برای گرفتن وام ازدواج سختی‌های بسیاری کشیده و مدت‌ها در صف انتظار دریافت وامی تنها چند برابر هزینه نگهداری ماهیانه این هواپیماها هستند، چطور برای خرید یک کالای لوکس تسهیلات بانکی آن هم با نرخ سودی تک رقمی تعلق می‌گیرد؟ خط فقر و اختلاف طبقاتی که حالا مدت‌هاست حرفی از آن زده نمی‌شود از آبی آسمان‌ها چطور دیده می‌شود؟ پرواز برای طبقه محروم جامعه که هر روز بر تعداد آن نیز افزوده شده و با دریافت مبلغ اندک یارانه زندگی را می‌گذرانند، چه معنا می‌دهد؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها