همواره در تولید محصولات حیوانی تراریخته به استانداردها و قوانین پایبند بوده‌ایم.

در تولید محصولات تراریخته به استانداردها و قوانین پایبند هستیم

قدس آنلاین- همواره در تولید محصولات حیوانی تراریخته به استانداردها و قوانین پایبند بوده‌ایم.

دکتر امیر امیری یکتا، پژوهشگر حوزه بیوتکنولوژی با بیان این مطلب می‌گوید: تولید تراریخته‌ها همواره موافقان و مخالفانی داشته که هر دو نظر قابل تأملند، اما باید توجه داشت تجمیع این دیدگاه‌ها به خط تعادلی برسد.

وی که بیش از۱۳ سال است در این حوزه فعالیت دارد، خاطرنشان می‌کند: گرچه در تولید موجودات تراریخته وجود حساسیت‌هایی لازم است، اما این مقوله نباید به گونه‌ای باشد که این عرصه از دانش را برای خودمان محدود کنیم و به هیچ وجه پا در این مسیر نگذاریم، بلکه باید هوشمندانه از این قابلیت علمی بهره گرفت.

این محقق عرصه بیوتکنولوژی ادامه می‌دهد:هنوز در جهان نسلی را نداریم که ۵۰ سال این محصولات را بخصوص در نوع گیاهی و به طور مستقیم مصرف کرده باشد و حال ما ثمرات این قضیه را ببینیم. از همین رو همیشه تردید و علامت سؤالی در این حوزه وجود داشته، بنابراین در کشورهای پیشرفته طبق قانون باید برروی محصولات یاد شده و برای اطلاع مصرف کننده قید شود که در تهیه این محصول از فناوری تراریخته استفاده شده است.

دکتر امیری یکتا با اشاره به تمرکز کشور ما بر تولید داروها براساس فناوری تراریخته می‌گوید: وقتی دارویی در سیستم بیولوژیکی و در شبیه‌ترین شرایط به بدن انسان تولید می‌شود قطعاً از لحاظ ساختار دارویی نیز شباهت بیشتری داشته و عملکرد مطلوب تری خواهد داشت. بنابراین معتقدم باید از فناوری‌های نوینی که دارای مزایای فراوانی است بهره مند شد، اما با تأکید بر اصول تخصصی نیز مراقب پیامدهای احتمالی آن بود.

وی در ادامه روند تولید حیوانات تراریخته را تشریح کرده و می‌افزاید: به طورکلی موجودی را تراریخته می‌گویند که دارای یک «دی ان‌ای» خارجی درمجموعه ژن‌های خود باشد. البته تولید محصولات تراریخته به گونه‌های مختلفی انجام می‌شود. چنان که گاه هدف از تولید موجودی تراریخته، افزایش فراورده‌هایی همانند گوشت وپشم است؛ گاه نیز حیوانی همانند بزهای تراریخته ما یعنی شنگول و منگول تولید می‌شود تا درشیر آن دارویی با پروتئینی خاص و برای تهیه فاکتور۹ انعقادی حاصل شود. همچنین در زمینه پرندگان نیز گاه موجود تراریخته برای افزایش گوشت آن تولید شده یا در تخم آن داروی نو ترکیب تولید می‌شود تا پس از استخراج به عنوان دارو استفاده شود. البته هدف از تولید حیوانات تراریخته‌ای همانند موش نیز استفاده به عنوان نمونه هایی برای مدل بیماری هاست، چنان که در ردیابی و بررسی آثار دارویی خاص به کارگرفته می‌شوند. به این ترتیب برای آنکه دریابیم یک تغییر ژنتیکی چه تأثیری بر بدن انسان دارد، می‌توان از مدل حیوانی استفاده کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها