عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: بی شک برخورد دین و قانون با تخریبگران اموال مردم و بیت المال قاطعانه است.

مَثَل اغتشاشگران مَثَل «شاخ زدن به کوه» است

قدس آنلاین- عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: بی شک برخورد دین و قانون با تخریبگران اموال مردم و بیت المال قاطعانه است.

آیت الله سیدمحمد غروی در گفت وگو با خبرنگار قدس با اشاره به اغتشاش‌های اخیر و خسارت آشوبگران به بیت المال مسلمین و نیز اموال خصوصی مردم اظهار داشت: اغتشاش‌های اخیر در کشور نه تنها سودی برای مردم نداشته و ندارد، بلکه در روزهای اخیر موجب شده برخی از افراد بی گناه هم گرفتار شده و متأسفانه بعضاً کشته یا مجروح شوند و از آن سو دشمن نیز از این وضعیت به نفع خود سوء استفاده کند.

وی افزود: بی شک ایجاد فضای ناامنی در کشور از آتش زدن و تخریب اموال عمومی گرفته تا ایجاد رعب و وحشت در بین مردم از نظر قضایی و احکام دین مبین اسلام، مجازات سنگینی دارد که یکی از مصادیق آشکار آن مفسد فی الارض است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: در آیه ۲۰۵ سوره مبارکه بقره به این مسئله اشاره شده که یکی از نشانه‌های مفسدان فی الارض این است که به اموال و چارپایان و زمین‌های زراعی آسیب می‌زنند و مصداق امروزی‌اش همین ضرر زدن به اموال بیت المال و اموال مردم است که در چند روز گذشته مشاهده کردیم که توسط اغتشاشگران انجام شد.

وی افزود: اساساً از نگاه آموزه‌های دینی و قرآنی، فساد در ابتدا از نقطه کوچکی شروع شده و سپس توسعه یافته و تشدید می‌شود و اگر به موازین قانونی که منبعث و الهام گرفته از منابع دینی ماست بنگریم، متوجه می‌شویم تخریب اموال عمومی عملی است که بنا به دلایل متعدد و از روی آگاهی و به عمد و به منظور تباه کردن یا صدمه زدن به چیزی که متعلق به عموم مردم است، صورت میپذیرد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بیان داشت: افراد آشوبگر و حامیانشان باید بدانند، مردم ما در برابر این جنایت‌ها و تخریب‌ها و هتاکی‌ها صبور هستند، اما با این حال این چنین نیست که اجازه بدهند یک چنین حرکت هایی خدایی نکرده به نظام آسیب وارد کند.

وی گفت: از قضا قانونگذار در این گونه موارد نگاه سختگیرانه‌ای هم دارد، در ماده ۶۸۳ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ آمده که هر نوع نهب، غارت، اتلاف اموال، اجناس و امتعه یا محصولات که از طرف افرادی بیش از سه نفر به نحو قهر و غلبه صورت گیرد، چنانچه محارب شناخته نشوند، به حبس از دو تا پنج سال‌ محکوم می‌شوند.

وی اضافه کرد: از سویی چنانچه فرد افزون بر تخریب اموال عمومی، اموال خصوصی را نیز از بین ببرد، بر اساس قانون مجازات خواهد شد. در این خصوص، برابر اصل ۴۰ قانون اساسی هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد؛ همچنین برپایه ماده ۶۷۶ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی هر کس اشیای منقول متعلق به دیگری را آتش بزند، به حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم می‌گردد.

 آیت الله غروی همچنین با اشاره به اینکه تخریب اموال عمومی در روایات ائمه اطهار(ع) نیز بشدت مذمت و نهی شده است، گفت: امام رضا(ع) در همین باره می‌فرمایند: «خدای متعال از قیل و قال و از تباه کردن مال و از افزونی سؤال و زیاد تقاضا کردن، نفرت دارد». ضمن آنکه بر اساس فرمایش معروف نبی مکرم اسلام که لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فِی الْإِسْلَام، اساسا ً تخریب اموال عمومی و خصوصی از نگاه اسلام جرم است و مجازات دارد.

وی تأکید کرد: البته در برخورد با این گونه افراد و حرکت‌ها اگر چاره‌ای نباشد، نیروهای انتظامی و امنیتی و مردم ورود پیدا کرده و این‌ها را به راحتی جمع کرده و به سزای اعمالشان می‌رسانند، بنابراین سخن ما با کسانی که قصد آشوب و سوء استفاده دارند و می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند این است که بدانند این کارشان مصداق مثل «شاخ زدن به کوه» است و غیر از اینکه در این ماجراها، شاخ هایشان شکسته و خودشان از پای در می‌آیند، دستاورد دیگری ندارند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: همان طور که رهبر فرزانه انقلاب نیز تصریح فرمودند، در این رابطه همه باید هوشیار و آگاه باشیم تا بدانیم این حمایت‌ها و وسوسه انگیزی‌ها از کجا و از سوی چه کسانی صورت می‌گیرد و آنچه مهم است این که همه متحدانه در برابر دشمن مشترک ایستاده و چشم فتنه را کور کنیم.

وی گفت: برخلاف ادعای دروغین آن‌هایی که امروز اشک تمساح برای مردم و جوانان ما می‌ریزند، ایجاد تجمعات و اغتشاش‌ها کمک به مردم نیست، بلکه این حرکت‌ها حرکت‌های ضد مردمی است و اگر خسارتی به بیت المال، امنیت و آرامش کشور و نظام وارد شود، خسارت به ملت است و این در حالی است که دشمن بیگانه به دنبال همین هدف شوم است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها