همه ساله با اوج گرفتن ایام درس و مدرسه و فرا رسیدن ماه‌های آذر و دی، وارونه‌ و آلوده شدن هوا مسئولان کشور را بر این می‌دارد که چاره‌ای برای آن بیندیشند. راه‌حل‌هایی کوتاه مدت که به نظر می‌رسد راحت‌ترین آن پاک کردن صورت مسئله و تعطیلی مدارس است.

تعطیلی یکماهه مدارس غیر کارشناسانه است

قدس آنلاین- همه ساله با اوج گرفتن ایام درس و مدرسه و فرا رسیدن ماه‌های آذر و دی، وارونه‌ و آلوده شدن هوا مسئولان کشور را بر این می‌دارد که چاره‌ای برای آن بیندیشند. راه‌حل‌هایی کوتاه مدت که به نظر می‌رسد راحت‌ترین آن پاک کردن صورت مسئله و تعطیلی مدارس است.
اظهار نظر جنجالی چهارشنبه گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تعطیلی یکماهه مدارس برای جلوگیری از آلودگی هوا یکی از همین راه‌کارهاست.

وی با تأکید بر اینکه آلودگی هوای کلانشهرها در فصل سرد و زمان وارونگی هوا مربوط به خودروهای سنگین و اتوبوس‌های فرسوده است، گفته است: در کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد کرده‌ایم مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

آلودگی‌های مکرر هوا تقویم آموزشی را مختل کرده است

در شرایط فعلی بر مبنای تقویم آموزشی که به شکل سنتی از گذشته‌های خیلی دور همراه آموزش و پرورش بوده است، سال تحصیلی ۹ ماه تعریف شده که از اول مهر شروع و تا پایان خرداد ادامه پیدا می‌کند. سه ماه میانی که با تعطیلات تابستانی همراه است به گفته کارشناسان فاصله طولانی بین یادگیری ایجاد کرده و ضرورت تغییر در تقویم آموزشی را یادآوری می‌کند. به همین منظور از وظایف شوراهای آموزش و پرورش مصوبه سال ۱۳۷۲ تغییر در تقویم آموزشی مناطق و شهرستان‌ها مناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر استان تعریف شده، اما از آن سال تا کنون به آن توجهی نشده است.

یک کارشناس آموزش کشور با بیان اینکه پیشنهاد تعطیلی مدارس توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد، ایشان تاریخچه تغییر تقویم آموزشی در حوزه آموزش و پرورش را مطالعه نکرده یا از آن اطلاعی ندارد، به خبرنگار ما می‌گوید: ایشان مطرح کرده‌اند که ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه مدارس تعطیل شده و یک ماه شهریور به سال تحصیلی اضافه شود، در حالی که تجربه نشان داده است این طرح تجربه موفقی نیست.

علی پورسلیمان در ادامه می‌گوید:آموزش و پرورش حتی توان ندارد کلاس‌های درس را تا آخر اسفندماه و زمان مصوب دایر نگه دارد، پس چطور می‌خواهد یک ماه زودتر مدارس را شروع کند؟ این موارد همه مباحثی است که قبلاً مطرح شده و تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده است.

وی اضافه می‌کند: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بیان می‌کند که باید در مدارس ۲۰۰ روز آموزشی داشته باشیم، در حالی که روزهای آموزشی مدارس بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ روز متغیر بوده و به دلایل مختلف از آنچه مصوب شده کمتر است. علاوه بر آن آلودگی‌های مکرر هوا تقویم آموزشی مدارس را مختل کرده و اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، اختلال جدی در نظام آموزشی کلانشهرها ایجاد خواهد شد.

مسئولان دست از سر نظام آموزشی بردارند

پورسلیمان توضیح می‌دهد:تغییر تقویم آموزشی ایده جدیدی نیست و راه‌حل آن هم پیش بینی شده است. قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش، بند ۲ از ماده ۴ وظایف و اختیار شورای استان مصوبه ۲۶ دی ۱۳۷۲ تأکید و تصریح می‌کند که تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی منطقه در شورای آموزش و پرورش منطقه مشخص می‌شود، اما این بند مصوب شده اجرا نمی‌شود. جای تأسف بسیار است که مسئولان آموزش و پرورش شعار تمرکز زدایی و تفویض اختیار می‌دهند، اما در عمل برای اجرای آن کاری نکرده و در حد شعار باقی می‌ماند.

این کارشناس آموزش می‌گوید: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که ۶۷ درصد آلودگی شهرها مربوط به کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده است. پرسش است که این موارد چه ارتباطی با نظام آموزشی کشور دارد؟ اگر انگیزه حل کردن مسئله است، راه حل آن هم ساده است. اگر آلاینده‌ها توسط خودروهای شخصی ایجاد می‌شود، نیاز است تا مسئولان به فکر بوده و منابع لازم را پیش‌بینی کنند. اگر شهرداری تهران منابع مالی لازم در اختیار ندارد، ارتباطی با نظام آموزشی کشور ندارد.

پورسلیمان اضافه می‌کند: همه دنیا این مسئله را از طریق فرهنگ‌سازی، استفاده از خودروهای هیبریدی و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی با کیفیت حل کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد مسئولان در این زمینه کار خاصی انجام نداده و فقط به شعار بسنده کرده‌اند.

این کارشناس آموزش کشور در پایان بیان می‌کند: اگر مسئولان می‌خواهند به آموزش و پرورش خدمت کنند، دست از سر نظام آموزشی بردارند و منابع آلاینده هوا را شناسایی و مرتفع کنند، نه اینکه برای دیوار کوتاه مدارس برنامه‌ریزی کرده و نقشه بریزند تا از اینکه هست، ناکارآمدتر شوند.

پیشنهاد تعطیلی مدارس از اساس مشکل دارد

عضو انجمن ایرانی اقلیم نیز با انتقاد از بیان این راهکار برای کاهش آلودگی هوا، به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه بیشتر اقدام‌های و تصمیماتی که در حوزه اجرایی کشور انجام می‌شود، بدون تفکر بوده است.

دکتر محسن حمیدیان‌پور می‌گوید: بیان این طرح با پشتوانه مطالعه قوی و کاری کارشناسی نبوده و از پایه مشکل دارد. این مسائل همه در حالی است که آلودگی هوا بیشتر بر کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی تأثیرگذار است و باید با ارائه راهکارهای مناسب، کارشناسی و تحقیق شده به سلامتی این افراد توجه کرد.

با تعطیلی مدارس مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود

به نظر می‌رسد شرایط آن قدر سخت و دشوار شده است که راهکاری برای مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد یا شاید هم راهکاری که بتواند در کوتاه مدت غول سیاه آلودگی را شکست دهد، به ذهن مسئولان نمی‌رسد.

جبار کوچکی‌نژاد، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما می‌گوید: تجربه تعطیلی مدارس در آلودگی‌های اخیر نشان داده است که مدارس بارها تعطیل شده، اما آلودگی همچنان پابرجا بوده است. تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تأثیر چندانی نداشته است. البته باید در مجلس تعطیلات و تقویم زمانی مدارس مورد بازبینی قرار گیرد، اما با این نظر که با تعطیلی مدارس، مشکل آلودگی هوا نیز تمام می‌شود، مخالف هستیم.

نظرات شخصی‌شان را اعلام نکنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: رفت و آمد دانش‌آموزان در شهر و تردد روزانه آن‌ها یکی از عوامل آلودگی است، اما تنها عامل نیست. اگر عوامل خطرزای دیگر حذف شود، مشکل دانش‌آموزان نیز حل می‌شود. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست در شهری مانند تهران، چه زمانی اوج آلودگی است. روزهای بسیاری داریم که با وجود تعطیلی مدارس هنوز هم هوا بسیار آلوده است.

وی با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، می‌افزاید: از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتظار نداریم که نظر شخصی خود را در تریبون اعلام کنند. به نظر می‌رسد ایشان باید نظرات کارشناسی و تحقیق شده را بیان کنند. به طور مثال ایشان باید به عوامل مختلف مانند موتور سیکلت‌ها، خودروها، کارخانجات و بسیاری آلاینده‌های دیگر که در شهرها وجود دارند، اشاره و راهکار دهند. صراحت ایشان برای بیان نظری شخصی و آن هم برای جامعه بزرگ فرهنگی و دانش‌آموزی کشور آن هم در چنین مقطع زمانی کاری درست نبود. به نظر می‌رسد نیاز است که دولت به ایشان تذکر دهد از این اظهار نظرها نداشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها