کرج: عضو گروه لرزه زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: دوره بازگشت گسل اشتهارد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ سال می باشد که درحال حاضر بیش از ۹۰۰ سال از زمان بازگشت آن گذشته است.

آغاز شناسایی گُسل های فعال در استان البرز

به گزارش  قدس آنلاین  و به نقل  از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز سومین جلسه کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه و ساختمان و شهرسازی روز دوشنبه گذشته با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.

دراین جلسه ابتدا عضو مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان البرز نتایج مطالعات درخصوص پیگیری روند زلزله های رخ داده از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ درایران را ارائه نمود.

 انصاری  با بیان اینکه تقریبا تعدادی از زلزله ها با توجه به وجود گسلهای مختلف درایران از یک روند خاص تبعیت می نمایند، افزود: با بررسی آنها می توان به داده های مناسب دسترسی پیداکرد.  

عضو گروه  لرزه زمین و ساخت سازمان زمین شناسی نیز با اشاره به بررسی پدیده زلزله اخیراستان البرز گفت : باکمک یک سری شواهد محیطی احتمال رخ دادن زلزله قابل حدس می باشد، که یکی از مهمترین این شواهد تغییرات شیمیایی درمنابع آبهای زیرزمینی و گرم شدن آنها در چاه ها و قناتها می باشد.

 وی افزود: برای برآورد مناسب از خطرپذیری یک ناحیه لازم است دوموضوع خطر و آسیب پذیری منطقه شناسایی تا براساس آن بتوان برآورد دقیقی از میزان خسارت و راههای مقابله با آن را برآورد نمود.

 سلیمانی  با اشاره به اینکه درمرحله خطر پذیری شناسایی گسلهای فعال منطقه اولویت اول می باشد گفت: این کاردر سازمان زمین شناسی ودرکارگروه تدقیق گسل های استان البرز درحال انجام می باشد.

عضو گروه لرزه زمین ساخت، ‌سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه افزود: دوره بازگشت گسل اشتهارد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ سال می باشد، که درحال حاضر بیش از ۹۰۰ سال از زمان بازگشت آن گذشته است.

وی افزود: کلیه کارشناسان اتفاق نظر داشتند که ایران دریک منطقه لرزه خیز واقع گردیده و باید با افزایش دانش خود و بکاربستن آن در زمینه ساخت وساز تلاش کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه مردم به استحکام بنایی که درآن سکونت دارند اعتماد نموده و با رخدادن زلزله های با بزرگی ۵ ریشتر ازمنازل خود خارج نشوند تاکید کرد: آموزش عمومی درخصوص راههای مقابله با زلزله باید در سرلوحه امور قرارگیرد تامانع از هراس مردم به این پدیده طبیعی باشیم.

 در ادامه جلسه  رئیس اداره بحران و پدافند غیر عامل اداره کل و دبیر کارگروه گفت : زلزله پدیده ای طبیعی است و باتوجه به نظرکارشناسان باتوجه به وضعیت لرزه خیزی کشورمان لازم است دقت بیشتری در خصوص طراحی مناسب لرزه ای سازه ها صورت پذیرد.

این مسئول اظهار داشت: درمراحل ساخت نیز باید نظارت کامل درخصوص اجرای مناسب طرحها صورت پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: ازبه کارگیری کارگران فاقد مهارت فنی درامور ساخت و سازجلوگیری به عمل آید وکارگران دارای مهارت تضمین کننده اجرای صحیح نقشه های اجرایی ساخت و ساز می باشند.

سلیمانی در پایان گفت: درخصوص ساخت وسازهای حاشیه ای و فاقد مجوز شهرداریها نیز باید کنترل بیشتری اعمال شود تا شاهد حوادث ناگوار دراینگونه مناطق نباشیم.

برچسب‌ها