به مناسبت چهلمین سالگرد قیام ۱۹ دی قم ۱۳۵۶، پرونده "شمارش معکوس" از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

ویژه‌نامه "شمارش معکوس" منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت چهلمین سالگرد قیام ۱۹ دی قم ۱۳۵۶، پرونده "شمارش معکوس" از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در توضیح این ویژه‌نامه نوشت: از ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ "شمارش معکوس" سقوط نظام شاهنشاهی شروع شد و حدودا ۴۰۰ روز بعد رژیم پهلوی به اعماق تاریخ سقوط کرد؛ و این نتیجه مبارزات مستمر مردم ایران به رهبری روحانیون بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۶۰ درباره گسترش مبارزه مردم ایران پس از جنایت رژیم پهلوی در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ فرمودند: «...نامردمی حاکم نیز بنابه ماهیت ضدخدایی و ضدخلقی خویش دستور داد تا مزدورانش به روی مردم بی‌دفاع آتش گشودند و خون پاک و مطهر مسلمانان مبارز را به زمین ریختند. اما با شلیک هر گلوله بانگ پرشکوه تکبیر زنان و مردان شهر قیام رساتر و پر طنین‌تر شد و در اندک مدت به رهبری روحانیت مبارز و آگاه، سراسر میهن اسلامی را فراگرفت. قیام دلیرانه مردم قم نقطه شروع مبارزه بی‌امان بود که تا لحظه سقوط حکومت رجاله‌گان رژیم پهلوی ادامه یافت...»

به تعبیر "سایروس ونس"، وزیر اسبق امور خارجه امریکا، بعد از حماسه ۱۹ دی قم، حوادث "چون موجی به دنبال یکدیگر آمد" و از این تاریخ به بعد، با آغاز چله‌ها، شمارش معکوس سقوط رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی آغاز شد.

آنتونی پارسونز سفیر وقت انگلیس در ایران نیز معتقد است در ۱۹ دی "دولت، ناخواسته، فتیله باروتی را که به انفجاری بزرگ منجر شد روشن نمود؛ انفجاری که یک‌سال بعد، سلطنت پهلوی و همه‌ مظاهرش را سرنگون ساخت."

در پرونده "شمارش معکوس" خاطراتی از آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله مومن، آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، رئیس بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی و... در رابطه با قیام ۱۹ دی منتشر شده است.

در این پرونده همچنین طی یادداشتی واکنش مردم ایران به توهین به مرجعیت در طول تاریخ مورد بررسی قرار گرفته است.

در این ویژه‌نامه اسنادی در رابطه با قیام ۱۹ دی برای استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان منتشر شده است.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

برچسب‌ها