کرج - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در حفاظت منابع طبیعی گفت: در این راستا مجمع خیرین استان البرز تشکیل شده است.

آغاز به کار مجمع خیرین منابع طبیعی در البرز

اصغر بیات در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اعلام اینکه در چند ماه گذشته مجمع خیرین استان البرز در خصوص مشارکت در منابع طبیعی و آبخیز داری تشکیل شده است اظهار کرد: با تشکیل هیئت امنا قرار بر این شد هیئت مدیره مشخص شود و فعالیت و کار اجرایی در بحث آبخیزداری را شروع کنند.

وی افزود: مشارکت جامعه در برنامه های اداره منابع طبیعی در ۲ سال اخیر چشمگیر بوده و مردم به این نتیجه رسیده اند که منابع طبیعی و آبخیزداری در اولویت است.

بیات با اشاره به اقداماتی که در بحث تولیدات پایدار در روستاها برای کاهش مخاطرات سیل در حوزه آبخیز داری صورت گرفته است گفت: برای مثال در تولید منابع آبی روستای کندر چشمه هایی که ۵۰ سال قبل خشک شده بودند دوباره احیا شد.

وی افزود: این روستا از لحاظ منابع آبی تقویت شده و مردم روستا در اجرای پروژه های منابع آبی در سال ۹۶ مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان کمک کرده اند.

بیات با اعلام اینکه اولین خیر در بحث آبخیزداری یکی از شرکت های تولیدکننده ماکارونی است گفت: پروژه هایی که در حال حاضر در دست اقدام است اولویت بندی شده و مشارکت مردم و خیرین در راس این اولویت ها است.

وی با تشریح عملکرد پروژه هایی که انجام می شود گفت: سازه هایی که ساخته می شوند بعد از چند سیلاب پر از رسوب شده و یک مخزن رسوب آبی تشکیل می شود.

بیات افزود: حسن دیگر این مخازن این است که تبخیر در آنها صورت نمی گیرد و داده ها درسطح زیر زمین عمل می کنند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز در ادامه گفت: با فیلتر و لوله گذاری  این مخازن به عنوان سد زیر زمینی یا قنات عمل می کنند ومی توانیم در کشاورزی از آنها استفاده کنیم.

بیات اشاره ای هم به شهرستان طالقان وشرایط منابع طبیعی و آبخیز داری آن کردو گفت: در یکی از روستای وشته طالقان با کمک خیرین و جهادگران در بحث سازه ها اقداماتی صورت گرفته و با رایزنی های انجام گرفته در فصل مناسب شروع به اجرای این سازه ها خواهیم کرد.

بیات تاکید کرد: اقدامات خوبی  ک در طالقان پس از سیل سال ۹۴ صورت گرفت اما جوابگوی نیاز مردم نبوده است  وحمایت دولت و مشارکت مردمی و خیرین رامی خواهد.

وی در پایان با اشاره به اجرای پروژه های عمرانی به خصوص در حوزه اداره راه و شهرسازی گفت: در پروژه های عمرانی در سطح استان  که باعث تشدید فرسایس خاک می شود، همکاری  اداره منابع طبیعی برای حفاظت خاک و کاهش مخاطرات سیل  واخذ مشاوره بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها