اداره خدمات عمومی یکی از ادارات معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین حرم مطهر رضوی است؛ جایی که خدمات آن، زمینه را برای زیارت آسوده زائران در این قطعه از بهشت، فراهم می‌کند. به خاطر جمعیت میلیونی زائران بارگاه منور رضوی، آمار خدمات این اداره، همیشه آماری خواندنی است.

برای آنکه آسوده زیارت کنیم

قدس آنلاین- اداره خدمات عمومی یکی از ادارات معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین حرم مطهر رضوی است؛ جایی که خدمات آن، زمینه را برای زیارت آسوده زائران در این قطعه از بهشت، فراهم می‌کند. به خاطر جمعیت میلیونی زائران بارگاه منور رضوی، آمار خدمات این اداره، همیشه آماری خواندنی است.  

برف‌روبی‌های ۳۵۰ هزار متر مربعی

رئیس اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی، می‌گوید: خدمات متنوع نظافتی و جمع‌آوری غبار، شست‌وشو، تأمین اقلام مصرفی زائران از جمله لیوان یک بار مصرف، مهر نماز، مایع دستشویی، مبلمان مورد نیاز در سطح اماکن متبرکه همچون محفظه جمع‌آوری غبار(سطل زباله)، جامهری، سبد پلاستیک کفش، گل‌آرایی اماکن متبرکه، نگهداری و بازپیرایی فضای سبز حرم مطهر، نظارت بر خدمات فرش و فرش‌آرایی و... از جمله خدماتی است که توسط بخش‌های مختلف این اداره و در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران انجام می‌شود.

«مهندس محمدرضا سبزعلی» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان این مطلب می‌افزاید: این خدمات توسط بخش‌های تخصصی زیرمجموعه اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی مطابق شرح وظایف تعیین شده و فرایندهای مشخص صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش نظارت بر خدمات تنظیف این اداره آمادگی کامل برای خدمات رسانی در فصل زمستان را دارد، اظهار داشت: در فصل زمستان حدود ۳۰ هزار متر کفپوش لاستیکی در سطح اماکن متبرکه رضوی در مسیر تردد زائران پهن می‌شود و در صورت بارش برف نیز حدود ۳۵۰ هزار مترمربع از سطح صحن‌ها و بست‌های حرم مطهر برف‌روبی شده و با به کارگیری ماشین آلات مکانیزه و نیروی انسانی در هر برف‌روبی تلاش می‌شود صحن‌های حرم مطهر برای مراسم برگزاری نماز جماعت آماده شود.

نظافت روزانه ۳۵۰ هزار مترمربع

کارشناس مسئول خدمات تنظیف این اداره نیز درباره سایر خدمات صورت گرفته توسط این بخش می‌گوید: روزانه حدود ۳۵۰ هزار مترمربع (به طور شبانه‌روزی) نظافت و غبارروبی در سطح اماکن متبرکه حرم مطهر امام هشتم(ع) صورت می‌گیرد و این در حالی است که با توجه به شرایط جوی و تراکم جمعیتی نیز روزانه حدود ۴۰۰ هزار مترمربع شست‌وشوی مکانیزه با خودروهای نظافتی در قالب سه شیفت ۸ ساعته صورت می‌گیرد.

مهدی بیناباجی اضافه می‌کند: تأمین ۱۰۰ میلیون عدد لیوان یک بار مصرف، ۴۴ هزار لیتر مایع دستشویی، جمع آوری ۴۷۵ تن غبار از آسایشگاه، صحن‌ها، میهمانسراها، دفاتر اداری در حوزه اماکن متبرکه و... تأمین یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه مهر نماز در جامهری‌های حرم مطهر و... از جمله خدمات صورت گرفته توسط این بخش در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری است.

وی یادآور می‌شود: خدمات بهداشتی در سرویس‌های بهداشتی در حرم مطهر شامل ۱۲۰۰ چشمه توالت در ۹ ساختمان و انجام خدمات شست‌وشو و نظافت صحن‌ها و سرویس‌های بهداشتی توسط ۵۵۰ نفر نیروی خدماتی(مرد و زن) از دیگر خدمات ارائه شده در این زمینه است.

نظافت ۱۵۶ هزار مترمربع فرش

مسئول بخش نظارت بر خدمات فرش اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی می‌گوید: این بخش در زمینه نظارت بر سه قرارداد عمده از جمله تولید و تهیه فرش دستباف، اجاره فرش ماشینی خدمات فرش ارائه شده، فعالیت می‌کند.

«محمد نیک‌نژاد» ادامه داد: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۴۸ میلیون مترمربع فرش در مجموعه اماکن متبرکه حرم مطهر پهن و جمع‌آوری شده است و این در حالی است که در همین مدت ۹ ماهه، حدود ۱۵۶ هزار مترمربع فرش(دستباف و ماشینی) مورد شست‌وشو قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، حدود ۱۶ میلیون مترمربع فرش دستباف در رواق‌های حرم مطهر رضوی غبارروبی شده است.

مطابق گفته‌های این مقام مسئول، حدود ۵۰ هزار تخته فرش ماشینی ۶ مترمربعی در صحن‌ها و حدود ۷۰ هزار مترمربع فرش دستباف در اندازه‌های مختلف در رواق‌های بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) برای مفروش کردن این اماکن متبرکه مورد استفاده قرار و به طور متوسط در سال، فرش‌های صحن‌های حرم مطهر چهار تا پنج مرتبه مورد شست‌وشو قرار می‌گیرند.

۱۵ هزار بازدید و بررسی بهداشتی

کارشناس مسئول بخش بهداشت اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) نیز می‌گوید: بازدید و بررسی‌های بهداشتی از مجموعه اماکن، آسایشگاه‌ها، دفاتر اداری و خدماتی، میهمانسراهای حرم مطهر و... در حوزه اماکن متبرکه و ضد عفونی مکان‌های عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

«مهندس رحمان رستگار مقدم» تصریح می‌کند: برای ضدعفونی آسایشگاه‌های خدمه، خادمیاران، سرویس‌های بهداشتی، دفاتر اداری، میهمانسراهای حرم مطهر، میادی ورودی(گیت‌های بازرسی) در مدت ۹ ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر ۲۰ هزار مورد ضدعفونی توسط بخش بهداشت اماکن متبرکه رضوی صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: در همین راستا و در این مدت حدود ۱۵ هزار بازدید و بررسی بهداشتی از قسمت‌های مختلف اماکن متبرکه، ادارات و بخش‌های وابسته انجام شده است.

کارشناس مسئول این بخش در مورد صدور کارت بهداشت و سلامت برای خدمتگزاران حوزه اماکن متبرکه رضوی نیز می‌گوید: بیش از ۹۰۰۰ نفر از کارکنان و خدمتگزاران افتخاری حرم مطهر امام هشتم(ع) که در ارائه خدمات پذیرایی با موادغذایی سرو کار داشته‌اند، در این مدت ۹ ماهه جهت انجام آزمایشات پزشکی مربوط و در جهت دریافت کارت بهداشت و سلامت به مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی(دارالشفاء امام) معرفی شده‌اند.

وی یادآور می‌شود: بخش بهداشت اماکن متبرکه در امر خوشبو کردن و عطرافشانی حرم مطهر رضوی، کنترل و نظارت بر آب مصرفی حوزه اماکن متبرکه، کلرسنجی، کنترل مواد شوینده و پاک کننده و موادغذایی مصرفی نیز فعالیت می‌کند.

خدمات پارکینگ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو

در مدت ۹ ماهه فروردین تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی خدمات ارائه شده است.

مسئول امور پارکینگ‌های بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، یکی دیگر از بخش‌های اداره خدمات عمومی حرم مطهر می‌گوید: در مجموع در پارکینگ خودرو مجموعه حرم مطهر رضوی با احتساب پارکینگ خدمه و کارکنان حدود ۲۴۰۰ جای پارک خودرو پیش بینی شده است.

«علیرضا فیض‌نژاد» ادامه می‌دهد: علاوه بر یک پارک سوار برای توقف موقت اتوبوس‌های کاروان‌های زیارتی، سه پارکینگ دوچرخه و موتورسیکلت به ظرفیت حدود ۶۰۰ جای پارک در مجموعه پارکینگ‌های حرم مطهر امام هشتم(ع) وجود دارد.

وی اعلام می‌کند: ماهانه به حدود ۳۱۰ هزار خودرو و حدود ۲۰ هزار موتورسیکلت و دوچرخه خدمات پارکینگ ارائه می‌شود، به گونه‌ای که در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو و ۱۸۰ هزار موتورسیکلت و دوچرخه این خدمات ارائه شده است.

توزیع ۳۰۰ هزار بسته گل متبرک

گل‌آرایی و شمیم رضوان، بخش دیگری از اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی است. رئیس این اداره می‌گوید: ۳۰۰ هزار بسته گل متبرک فوق ضریح مطهر رضوی به صورت خشک شده و بسته‌بندی در مدت ۹ ماهه ابتدای سال جاری در بین زائران توزیع شده است.

«مهندس حمیدرضا سلیمی» ادامه می‌دهد: در این مدت به منظور گل‌آرایی و بازپیرایی گلدان‌ها، حدود ۳۵۰ هزار بوته و شاخه گل از جمله گل‌های فصل مانند شب بو، سینه‌ری، آزالیا، بنفشه، رز و... و شاخه‌های گل مانند: گلایول، لیلیوم، داوودی، ژربرا، مریم و... در مجموعه اماکن متبرکه رضوی مصرف شده است.

وی یادآور می‌شود: استفاده از گل‌های متنوع با توجه به شرایط جوی و در فصول مختلف سال تأثیر بسزایی در زیبایی بصری و انبساط خاطر زائران در هنگام تشرف به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها