اصفهان- این روزها وقتی برای خرید حتی یک قلم کالا به چند مغازه در شهر سر می‌زنیم، با قیمت‌های مختلفی رو به رو می‌شویم، یکی گران تر و دیگری طبق قیمت درج شده بر روی کالا به فروش می رسد.

گران فروشی در صدر تخلفات استان اصفهان است

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز:  خیلی اوقات می‌شنویم که دولت اعلام می‌کند هیچ گونه افزایشی در قیمت فلان کالا ندارد اما هنگام خرید آنها با ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت مواجه می‌شویم. قیمت اجناس در مراکز مختلف خرید یکسان نیستند و مردم در این مواقع متصور هستند که با توجه به روند رو به رشد گران‌شدن قیمت کالاها هیچ گونه نظارت و کنترل قیمتی از سوی مسئولان مربوطه انجام نمی‌شود.

عده ای از مردم گران شدن قیمت کالاها را با کاهش قدرت خریدشان لمس می‌کنند، اما در این میان پیشگیری و مقابله با تخلفات صنفی به عهده مدیریت بازرسی و نظارت بر اصناف استان اصفهان است که در این فرصت گفت و گویی را با «جواد محمدی فشارکی» مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان انجام داده‌ایم تا از نحوه بازرسی‌ها و رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی با خبر شویم. این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید:

 فعالیت بازرسی و نظارت استان اصفهان در ۹ ماهه سال‌جاری چگونه بوده است؟

در استان اصفهان حدود ۱۵۰ هزار واحد صنفی فعالیت می‌کنند و ۳۰۰ بازرس در این استان که ۲۴۵ نفرآنها در شهر اصفهان  و ۶۵ نفر در سایر شهرستان ها هستند، کلیه تخلفات صنفی را بررسی و برخورد قانونی می‌کنند، در این راستا تشکیل پرونده و در نهایت به تعزیرات حکومتی پرونده ها ارسال می‌شود.

تخلفاتی همچون گران فروشی، کم فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، حمل و نگهداری و فروش کالای قاچاق، درج نکردن قیمت بر روی کالاها  و دیگر تخلفات که ۴۰ عنوان است، تحت نظارت این مدیریت است.

اشاره‌ای به گران فروشی داشتید، گفته می‌شود گران فروشی در صدر تخلفات استان قرار دارد، شما تأیید می‌کنید؟

بله، بیشترین تخلف واحدهای صنفی استان اصفهان در زمینه گران فروشی است.

طی ۹ ماه نخست سال‌جاری چه اقداماتی انجام شده تا تعادل قیمت‌ها برقرار شود؟

کمیته آموزش و پیشگیری تشکیل دادیم که از واحد های صنفی بازرسی و بر کارشان نظارت می‌کند. اگر متصدیان واحدهای صنفی خطایی داشته باشند، آموزش‌های لازم ارایه و فرصت قانونی برای رفع خطاها داده می‌شود و پس از آن بار دیگر بازرسی انجام خواهد شد. چنانچه خطاها رفع نشده باشد، برای تعزیرات تشکیل پرونده انجام می‌شود.

در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بازرسی ها۴۵ درصد افزایش یافته و به نسبت آن شاهد کاهش ۶۳ درصدی تخلفات بودیم که نشان می‌دهد آموزش، نقش بسزایی در کاهش تخلفات اصناف دارد.

۶۳ درصد کاهش تخلفات شامل چه مواردی بود؟

در واحدهای صنفی کارکنان و متصدیان باید دارای کارت بهداشت باشند، در بازرسی‌ها به آن دسته از متصدیان واحدهای صنفی که کارت بهداشت نداشتند مهلت داده شد تا برای دریافت آن اقدام کنند. یا گاهی مشاهده شده که واحد صنفی اطلاع نداشته باید فاکتور و صورتحساب برای مصرف کننده صادر کند و در این ارتباط نیز اطلاع رسانی انجام شد.

طی ۹ ماهه امسال در ارتباط با نظارت بر اصناف چه اقداماتی انجام شده است؟

در این مدت ۲۶۰ هزار و ۵۴۵ مورد بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل ۳ هزار و ۷۱۱ فقره پرونده و ارسال برای تعزیرات حکومتی شده است، بیشترین تخلفات مربوط به واحدهای صنفی بوده که پروانه کسب نداشتند.  امسال ۲۲ هزار و ۱۴۳ واحد صنفی فاقد پروانه فعالیت را شناسایی و به اتحادیه های مربوطه برای دریافت پروانه معرفی کردیم.

با توجه به گلایه‌مندی شهروندان از قیمت‌های اجناس، نظارت بر قیمت‌ها چگونه انجام شده است؟

گلایه ها وجود دارد اما مردم باید بدانند در حد توان بازرسی و نظارت ها بر اساس فاکتور خرید واحد صنفی و درصد سودی که قانون اعلام کرده، انجام می شود؛ در واقع بر اساس سودی که باید لحاظ شود و بررسی فاکتورها متوجه می‌شویم که باید چه میزان سود در نظر گرفته شود، چنانچه سودی بیشتر لحاظ شده باشد پرونده‌ای برای واحد صنفی متخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

گلایه مردم از کاهش قدرت خرید و تفاوت قیمت اجناس در مغازه‌ها و هایپر مارکت‌ها است، چرا این اتفاق می‌افتد؟

بخشی از گرانی‌ها توسط شرکت ها و کارخانجات و مراکز پخش صورت می‌گیرد، آنها قیمت کالا را افزایش داده و به واحد صنفی عرضه می‌کنند که نظارت بر شرکت ها و کارخانجات بر عهده معاونت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها است.

بخشی از گرانی‌ها نیز توسط متصدی واحد صنفی انجام می‌شود، قیمت اجناس را بیشتر از قیمتی که کارخانجات و مراکز پخش تعیین کرده، عرضه می‌کنند که رسیدگی به اینگونه تخلفات به عهده بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان است و برخوردهای لازم انجام می‌شود.

چرا در واحدهای صنفی اختلاف قیمت وجود دارد؟

در واحد های صنفی مثل فروشگاه های زنجیره ای و هایپرها، شرکت ها تخفیف‌های بیشتری ارایه می‌کنند چون این فروشگاه‌ها عمده فروشی بیشتری دارند، خرید خود را به صورت نقدی انجام می‌دهند اما یک واحد صنفی کوچک خرید خود را به میزان کمتر و به صورت چکی انجام می‌دهد.

در واحدهای صنفی بر اساس فاکتورهای خرید نظارت می‌کنیم، سود اقلام بر اساس فاکتور خرید تعیین و بررسی می‌شود، در غیر این صورت تشکیل پرونده و ارسال آن به تعزیرات حکومتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

طی دو هفته اخیر قیمت کالاها افزایش پلکانی زیادی داشته، دلیل آن چیست؟

بخشی از گرانی ها به دلیل فرارسیدن شب یلدا بود و کالاهایی که در سبد خانوارها در ارتباط با بلندترین شب سال بود، با افزایش تقاضا رو به رو شد، افزایش کیفیت برخی کالاها مثل نارگیل دلیل دیگر گرانی‌ها بود، حتی گران شدن دلار بر روی افزایش قیمت برخی کالاها و میوه های خارجی مثل موز، آناناس و انبه تاثیرگذار بود.

اقلام مورد نیاز مردم بیشتر نارگیل، انبه و آناناس نیست بلکه گوشت و لبنیات و تخم‌مرغ است که اکثر مردم از بابت گران شدن بیش از حد آنها گلایه‌مند هستند!

قیمت بسیاری از این کالاها مربوط به واردات محصولات است، در واقع بر اساس سیاست‌هایی که انجام می‌شود، قیمت‌ کالاها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال همه ساله نزدیک فصل برداشت برنج، واردات آن ممنوع و همین موضوع باعث افزایش قیمت  می‌شود؛ یا در افزایش قیمت تخم‌مرغ مشکل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاثیرگذار بود چون بسیاری از مرغ‌ها معدوم شدند و تولید تخم‌مرغ کاهش پیدا کرد و عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد و البته دولت باید نسبت به تنظیم بازار اقدام کند.

 مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان، گرانی این کالاها را چگونه کنترل می‌کند؟

اگر نظارت ها انجام نمی شد قیمت ها چندبرابر فعلی افزایش پیدا می‌کرد ولی با ورود بازرسی اصناف کنترل‌ قیمت اجناس به خوبی انجام می‌شود.

آیا تعداد۳۰۰ نفر بازرس در استان اصفهان برای بازرسی و نظارت اصناف کفایت می‌کند؟

به هیچ وجه! با این تعداد بازرس قطعاً نمی توان ۱۵۰ هزار واحد صنفی را بازرسی کرد اما در مناسب های مختلف واحدهای بازرسی را برای نظارت فعال‌تر و تلاش مضاعفی داریم.

برای مقابله با گران فروشی که در صدر تخلفات استان اصفهان است، چه اقدام ویژه‌ای را انجام می‌دهید؟

به متصدیان واحد های صنفی توصیه می‌کنم هر کالایی را خریداری می‌کنند فاکتور معتبر دریافت و در واحد صنفی نگهداری کنند، زیرا چنانچه بازرسی به محل کسب مراجعه کرد و متصدی واحد صنفی فاکتوری ارایه نکند، یک تخلف مرتکب شده است و برخوردهای لازم انجام می‌شود چون نظارت ها بر اساس فاکتور و سود اعلام شده انجام می‌شود.

مردم چگونه می‌توانند اینگونه تخلفات را به مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان اطلاع دهند؟

چنانچه شهروندان شکایتی دارند یا تخلفی را مشاهده کردند، می‌توانند مراتب را یا شماره تلفن ۳۲۳۵۲۰۱۲ و یا ۳۲۳۵۲۰۱۳ در میان بگذارند تا در اسرع زمان رسیدگی و برخورد لازم انجام شود.

برچسب‌ها