قزوین_ مدیرعامل سازمان انتقال خون در دیدار با استاندار قزوین گفت: برای تأمین نیازهای خونی کشور هیچ مشکلی نداریم.

 برای تأمین نیازهای خونی کشور مشکلی نداریم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اکبر پور فتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون با عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین دیدار و گفت وگو کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در این دیدار به مزایای داروهای مشتق از پلاسما پرداخت و اظهار داشت: تولید این داروها در کشور مزیت های بسیاری را به خود اختصاص می دهد و در بیشتر کشورهای در حال توسعه چهار پنجم پلاسماها دور ریخته می شود.

وی با بیان اینکه با کسب استانداردهای اروپایی، پلاسماها را جمع آوری کرده و از آن برای داروهای مشتق از پلاسما استفاده می کنیم، افزود: تلاش داریم تا با ایجاد مراکز جامع اهدای مستقیم پلاسما، تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت جمع آوری این فرآورده خونی را در کشور به یک میلیون لیتر برسانیم و از آن برای داروهای مشتق پلاسما استفاده کنیم.

پور فتح الله با بیان اینکه اهداکنندگان خود سهم قابل توجهی را در تأمین نیازهای خونی به خود اختصاص می دهند، عنوان کرد: به همت یک و نیم میلیون اهداکننده و ۲ میلیون و ۱۰۰هزار مورد اهدای خون سالانه در سراسر کشور هم اکنون در تأمین نیازهای خونی کشور هیچ مشکلی نداریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: از منظر امنیت ملی تولید داروهای مشتق از پلاسما در جهت جلوگیری از بیماری های نوظهور ناشی از استفاده از پلاسمای بیگانه در داروهای مشتق از پلاسما بسیار موثر بوده و انسان را از مشکلات مشابه اتفاقی که در گذشته درباره بیماری هایی چون هپاتیتc و اچ آی وی روی داد، دور می کند. علاوه بر آن، تولید داروهای مشتق از پلاسما در کشور هم دسترسی بیماران را به این نوع داروها راحت می کند و هم قیمت این داروها را کاهش می دهد.

وی به کمبودها و تجهیزات سازمان انتقال خون اشاره و اضافه کرد: تجهیزات سازمان انتقال خون به روز هستند اما در برخی تجهیزات دچار کمبودهایی هستیم که برای رفع این مشکل تلاش می کنیم.

پور فتح الله عنوان کرد: اقتصادی کردن چرخه انتقال خون یکی از سیاست های مدنظر سازمان انتقال خون است که استان قزوین ظرفیت و زیرساخت های مناسبی را در این زمینه به خود اختصاص می دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: برنامه های مختلفی در این سازمان برای سال آینده پیش بینی شده است که از موارد آن می توان به ارتقای فناوری اطلاعات، توسعه نرم افزار سازمان، اتصال نرم افزار بیمارستانی به فرآیند انتقال خون، تکمیل پذیره نویسی سلول های بنیادی (پیش بینی پذیره نویسی ۱۰۰ هزار نفر) اشاره کرد. پذیره نویسی سلول های بنیادی به منظور اتصال و تبادل به بانک های جهانی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه کشورمان دارای یک و نیم میلیون اهدا کننده خون است، خاطرنشان کرد: سلامت خون و فرآورده های خونی در کشور را تضمین می کنیم.

پورفتح الله تصریح کرد: فضاهای انتقال خون در قزوین و تاکستان باید برای اجرای فرآیندها و اهدای پلاسما و پلاکت مورد بازسازی و توسعه قرار گیرد.

گفتنی است در این دیدار، مدیرکل انتقال خون و جمعی از اصحاب رسانه استان قزوین حضور داشتند.

برچسب‌ها