اصفهان- نصف جهان است و عمارت هایی قدیمی که یک به یک سر از دل تاریخ بیرون آورده و در کنار کوچه یا خیابانی قد کشیده اند و هزاران چشم و دل را مدهوش و سرمست زیبایی خود کرده اند.

داربست ها زخم هایی بر پیکر بناهای تاریخی

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: این عمارت ها که بیشتر از دوران صفویه و حکمرانی پرشکوه آنها در اصفهان به یادگار مانده اند، غالبا مساجد و تکایایی هستند که برای اجرای آداب و رسوم مذهبی و دینی در این شهر ساخته شده و البته در کنار آن، از هنر متعالی هنرمندان اعم از معماران، خوشنویسان، نقاشان و کاشی کاران در ساخت آنها استفاده شده است، و همین رکن است که آوازه ای جهانی به این عمارت ها بخشیده و در صدر بناهای تاریخی و مذهبی جهان قرارشان داده است.

امروز اما، که قرنی از عمر این ساکنان همیشه باشکوه اصفهان می گذرد، باید که با رعایت همه جوانب احتیاط از آنها بهره برد و همچون گوهری در صدف شهر از آنها محافظت کرد، مبادا که خراشی از سر بی مهری و غفلت بر پیکر فرسوده شان بنشیند و رفته رفته رو بسوی نابودی بگذارند.

مدیران و مسؤلان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز که از اهمیت حفاظت و پاسداری از میراث تاریخی آگاه اند، بارها و بارها نسبت به حساسیت برگزاری چنین برنامه هایی در ابنیه تاریخی مذهبی هشدار داده و نسبت به آسیب رسانی به آنها اعلام خطر کرده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این باره چنین می گوید: در استان اصفهان به ویژه در شهر اصفهان با توجه به اینکه مهمترین آثار تاریخی مربوط به دوران اسلامی و بخش عظیم آنها مساجد هستند، باید برای حفظ این مساجد و اماکن مذهبی کوشید تا بتوان آنها را زنده و پویا نگه داشت.

فریدون الهیاری در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه باید امکان برگزاری مراسم های مذهبی در بناهای قدیمی وجود داشته باشد، اظهار می کند: اگر مسجدی در گذشته برای حجم جمعیت مشخصی ساخته شده بوده و شعائر دینی و مذهبی ما در آنجا حضور پیدا می کردند، به خصوص برای برپایی نماز جماعت و مراسم های سوگواری، واقعیت این است که امروزه هر گونه بارگذاری اضافی به وسیله بستن داربست ها، با توجه به اینکه عمر زیادی از این بناهای تاریخی می گذرد، موجب آسیب زدن به بناها می شود.

وی تاکید می کند: چه خوب است در نظر بگیریم حفاظت از میراث فرهنگی در اماکن مذهبی به نوعی افزون بر جنبه های فرهنگی، از نظردینی و مذهبی هم اهمیت دارد، چون این آثار تاریخی نمادها و نشانه های باورمندی و تدین مردم هستند و ما وقتی آنها را حفظ می کنیم در واقع از باورهای دینی مردم حفاظت کرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان معتقد است در این رابطه باید همه خود را مسؤل بدانند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا داربست ها که باری اضافه بر پیکره آثار تاریخی وارد می کند، تاکنون باعث ایجاد خسارت بر این آثار هم شده اند، تصریح می کند: بی شک نصب و برداشت داربست ها هزینه دارد و خسارت ایجاد می کند؛ به هر حال وقتی با این داربست ها بارگذاری جمعیتی بیشتری را انجام می دهیم این مستلزم آن است که سیستم بلندگوها هم باید تقویت شوند تا صدا به نقاط مختلف بنا برسد.

الهیاری می افزاید: در حال حاضر علیرغم اینکه تأسیسات این بناها فرسوده هستند اما در عین حال باید برای جمعیتی بیش از حد لازم سرویس دهی کند.

باید از بناهای تازه ساخته شده مذهبی استفاده شود

بناهای تاریخی براساس ظرفیت های محدود و آمار جمعیتی دوران خود ساخته شده اند و به مرور زمان سازه های این نوع بناها فرسوده می شوند و بی شک استفاده بیش از حد از ظرفیت این بناهای تاریخی ممکن است آسیب های جدی به بنا وارد کند .

به همین جهت لازم است که هنگام برگزاری مراسم ها و برنامه های مذهبی، از یاد نبریم که این بناهای تاریخی تفاوت های بسیاری با ساختمان ها و بناهای ساخته شده امروزی دارند و نمی شود و نباید که نسبت به هرگونه برخوردی با آنها اقدام کرد.

باید آنها را سالخوردگانی ضعیف و رنجور دانست که از قرار گرفتن در معرض سر و صداهای ناهنجار آزرده می شوند و رنج و آسیب به پیکر ناتوانشان صدمه می زند.

برپایی آیین های مذهبی در مساجد تاریخی، به جذب گردشگر و توسعه توریسم فرهنگی کمک می کند اما در اجرای این آیین ها ظرفیت، موقعیت واهمیت بناهای تاریخی باید در نظر گرفته شود .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه در سطح استان اصفهان تعداد زیادی اماکن مذهبی وجود دارد که در بسیاری از آنها چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم، اظهارمی کند: تلاش می کنیم از طریق تعامل سازنده و و رعایت اصول، هم امکان برگزاری مراسم ها را فراهم کنیم و هم از طرف دیگر حفاظت بناها را در دستور کار قرار دهیم.

وی بر این باور است که اگر به جای اینکه اضافه تر از ظرفیت بناهای تاریخی اسلامی بارگذاری های مختلف برای برپایی مراسم های ملی و مذهبی شود، از بناهای تازه ساخته شده مذهبی استفاده شود و به نوعی برنامه های فرهنگی و مذهبی را به بخش های دیگر شهر منتقل کنیم تا تاثیرگذاری معنوی بیشتری هم داشته باشد، بناهای تاریخی مصون از تخریب و آسیب دیدگی خواهند بود.

الهیاری ادامه می دهد: مردم اصفهان در مصلا که از امکانات رفاهی و فضای متناسبی برخوردار است، آرامش بیشتری خواهند داشت، البته جا دارد از حساسیت مردم در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی شهر و استان اصفهان تشکر کنیم چرا که قطعاً مردم ما بهترین حافظان میراث فرهنگی هستند.

پرواضح است که اکثر مساجد جامع در ایران به ویژه در استان اصفهان جزو سرمایه های فرهنگی کشور و جهان محسوب می شوند و از پیشینه تاریخی برخوردار هستند. از این رو انتظار می رود مراسم ها و آیین های مذهبی در این مکان ها با رعایت ظرفیت و حفظ موجودیت میراثی آنها برگزار شود.

به همین جهت هم لازم است که هنگام برگزاری مراسم ها و برنامه های مذهبی، از یاد نبریم که این بناهای تاریخی تفاوت های بسیاری با ساختمان ها و بناهای ساخته شده امروزی دارند و نمی شود و نباید که هرگونه برخوردی با آنها  کرد.

باید آنها را سالخوردگانی ضعیف و رنجور دانست که از قرار گرفتن در معرض سر و صداهای ناهنجار آزرده می شوند و رنج و آسیب به پیکر ناتوانشان صدمه می زند.

برچسب‌ها