اصفهان- یک دندانپزشک گفت: روش های مختلفی از جمله لامینیت و ونیر برای زیباسازی دندان وجود دارد اما این روش ها بسته به نوع دندان هر فردی متفاوت است.

رنگ دندان‌ها در سلامت آنها موثر نیست

محمد حسین حسام در گفت و گو با خبرنگار قدس‌آنلاین ضمن اشاره به اینکه رنگ دندان‌ها در سلامت آنها موثرنیست اظهارکرد: اگر زیبایی دندان‌ها برای افراد مهم باشد معمولاً بوسیله درمان‌هایی مانند لامینیت، ونیر و سایر درمان‌های زیبایی مانند بلیچینگ (سفید کردن دندان‌ها) می‌توان به زیبایی قابل قبول از دید بیمار رسید.

وی گفت: روش بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان به دو شکل انجام می‌شود؛ یکی با حضور بیمار در طی چند جلسه در مطب و دومی که به تکنیک سفید کردن در خانه معروف است، در برخی موارد از ترکیبی از هر دو این روش‌ها برای حصول نتیجه بهتر استفاده می‌شود؛ طی روند اول، در مطب ماده سفیدکننده دندان روی آن قرار گرفته و پس از مدت زمان حدود نیم تا یکساعت از سطح دندان تمیز می‌شود، در مورد تکنیک سفید کردن در خانه نیز ابتدا قالبی از بیمار تهیه و از روی آن وسیله‌ای شفاف ساخته می‌شود که با آن «تری بلیچینگ» می گویند، این وسیله به بیمار داده می‌شود و از او خواسته شده که طبق دستور ماده سفید کننده را درون ان گذاشته و استفاده کند.

حسام در پاسخ به اینکه اعمال این روش چند روز به طول می انجامد، گفت: استفاده از این روش دو هفته یا بیشتر، بسته به عامل تغییر رنگ دندان، به طول می انجامد و در این روش ساختار دندان طی یک واکنش شیمیایی و با تجزیه مولکول های رنگی،  سفید می شود.

وی تصریح کرد: در این روش نه مینای دندان از بین می رود و نه آسیبی به دندان وارد می شود تنها ممکن است این روش برای برخی افراد ایجاد حساسیت کند. یعنی ممکن است پس از انجام این عمل دندان یک فرد پس از نوشیدن آب سرد کمی درد بگیرد.

این دندانپزشک بیان کرد: ممکن است این روش در تمامی افراد جواب ندهد. به عنوان مثال افرادی که از داروی تتراسایکلین استفاده کرده اند، تغییر رنگ های دندانی آنها بسیار مقاوم بوده و به سختی به درمان پاسخ میدهند

حسام افزود: علاوه بر اینکه این روش برای تعدادی از افراد کارساز نیست، ممکن است پس از یک سال از کاربرد این روش دندانهای بیمار دوباره به رنگ قبلی بازگردد از این رو پایداری این عمل تضمینی ندارد و حتی ممکن است برای پاسخ گیری نهایی این عمل چندین بار انجام شود.

وی با اشاره به روش های  زیبایی ترمیمی اضافه کرد: در این روش ها  با استفاده از مواد همرنگ دندان، دندان با رنگ مورد علاقه بیمار ترمیم می شود. به این معنی که لایه ای از مواد همرنگ دندان روی دندان قرار می گیرد.

این دندانپزشک اضافه کرد: مزیت این روش این است که علاوه بر اینکه می توان طیف رنگ سفید دندان را انتخاب کرد، امکان تغییر فرم دندانها نیز با این روش امکان پذیر است  و به این عمل اصطلاحا کامپوزیت ونیر گفته می شود.

حسام گفت: روشی دیگری نیز وجود دارد که ابتدا دندان در حد بسیار کم تراش می خورد و قالبی از آن تهیه می‌شود، سپس در لابراتوار لایه‌ای به نازکی ۳ میکرون از جنس سرامیک برای روی دندان تراش خورده ساخته می‌شود که به این روش لامینیت می گویند؛ لامینیت ها جلسه بعد پس از امتحان و بررسی همه جوانب کار، روی دندان چسبانده می‌شود.

برچسب‌ها