قزوین_ جنوب شهرنشینان قزوین در بخش ارایه خدمات حمل و نقل عمومی و کم توجهی مسئولان ذیربط گله مندند. مردم این منطقه نمونه بارز این کم توجهی را نبود سیاست های ترافیکی می دانند. قدس آنلاین، از این گلایه ها گزارش می دهد.

جنوب شهر قزوین و کم لطفی مسئولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، آسایش و رفاه همواره یکی از دغدغه های مهم انسان در طول تاریخ بوده و با گذشت زمان و رشد و پیشرفت تکنولوژی، نوع رفاه و آسایش انسان نیز تغییر یافته به گونه ای که انسان برای رفاه بیشتر خود، به استفاده از ابزارهای نوین روی آورده است.

با شکل گیری زندگی مدرن در جامعه امروزی، استفاده از وسایل حمل و نقل نیز تغییر کرده است و برخی افراد به بهره مندی از وسایل حمل و نقل شخصی روی می آورند و برخی دیگر نیز بهره مندی از وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و وَن را برای رفت و آمدها و انجام امور روزمره خود انتخاب می کنند.

استان قزوین از جمله استان های حساس و استراتژیک به دلیل نزدیکی به پایتخت محسوب می شود که وجود چنین شرایطی زمینه ساز افزایش رفت و آمدهای درون و برون شهری این استان شده است. بدون شک نقش ناوگان عمومی در کاهش ترافیک و معضلات آن تأثیر گذاربوده و اتوبوس های درون شهری به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارها برای کاهش ترافیک کهن شهر، قزوین است و البته با اجرای سیاست های جدید شهری و استانی بخشی از نیازهای مردم تأمین و رفاه و آسایش آنها برآورده می شود.

ترافیک این روزها معضل و دغدغه مردم استان قزوین شده است که با جایگزین شدن اتوبوس های جدید از جمله اتوبوس های بی.آر.تی در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی، چهره خیابان های این استان به گونه ای دیگر است و برخی از مردم از وجود این اتوبوس های در مبدا و مقصدهای خود رضایت کامل و برخی هم ناراضی هستند.

* افزودن 40 اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی 

جانشین سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین درباره نحوه ارایه خدمات این سازمان اظهارداشت: ارایه خدمات تمام اتوبوس های فعال سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین به صورت مازاد و به نسبت تقاضای مسافران است.

اسماعیل عرشیان بیان کرد: در سال جاری، ۴۰ اتوبوس به آمار اتوبوس های داخل شهری شهر قزوین اضافه شده است و در حال حاضر هیچ کمبودی در خط های چهارگانه این شهر وجود ندارد؛ در مهرماه سال جاری که تعداد مسافران افزایش می یابد، ۲۰ اتوبوس به بخش ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، ۲۶۳ دستگاه اتوبوس در استان قزوین برای ۲۴ خط و مسیر وجود دارد که روزانه یکصد هزار مسافر توسط این اتوبوس ها جابه جا می شود.

عرشیان یادآورشد: باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از مسافران درون شهری را دانش آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه ها تشکیل می دهند، برآورد می شد که تعداد مسافران در مهرماه سال جاری به بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد.

جانشین سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: جلسات مختلفی در راستای ارایه خدمات بخش حمل و نقل عمومی برگزار شده که در این جلسات، تعمیر و بازسازی اتوبوس های فرسوده و طرح جایگزینی اتوبوس های جدید برای ارایه خدمات در نخستین روز مهرماه سال جاری به دانش آموزان مورد تصویب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اتوبوس ها در مسیرهای شهر قزوین متناسب با تقاضای مسافر مستقر شده است، خاطرنشان کرد: هر زمان که کمبود دستگاه اتوبوس و افزایش تقاضای مسافر صورت بگیرد، در بازه زمانی کم و در مدت ۱۰دقیقه، تعداد اتوبوس به ناوگان بخش عمومی اضافه می شود.

جانشین سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین تصریح کرد: در تبیین وضعیت ارایه خدمات نقاط جنوبی شهر قزوین از جمله مسیر دوراهی همدان به سمت میدان آزادی نیز می توان گفت که ۸ دستگاه اتوبوس به مسافران این مسیر خدمات ارایه می دهد که البته توقف یا حرکت اتوبوس ها توسط نرم افزار جی.پی.آر. اس کنترل می شود تا راننده آن اتوبوس در میزان توقف خود تخلفی را انجام ندهد.

عرشیان با بیان اینکه در بازه زمانی ۷ دقیقه اعزام اتوبوس درون شهری از مبدا صورت می گیرد و این مدت زمان توسط نرم افزار یاد شده کنترل می شود، یادآورشد: در مواردی که توقف اتوبوس ها طولانی می شود مربوط به وجود جریان ترافیک معابربوده و در غیر این صورت، راننده اتوبوس موظف است تا هر ۷ دقیقه در مسیر، حرکت و کارکرد اتوبوس را در باجه های سازمان اتوبوسرانی ثبت کند.

وی مطرح کرد: اگر تخلفی توسط راننده صورت بگیرد این راننده باید در جلسه کمیته انضباطی حضور داشته باشد و بازخواست و متناسب با میزان تخلف صورت گرفته، جریمه شود.

* سایه کم لطفی مسئولان 

جانشین سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین تصریح کرد: همشهریان در صورت مشاهده تخلف توسط رانندگان می توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۲۸۱ یا شماره گیری شماره تلفن هایی که بر روی اتوبوس های درون شهری ثبت شده، مسئولان را در جریان این تخلف قرار داده تا اقدامات لازم از سوی آنها برای رسیدگی به تخلفات صورت بگیرد.

شهروند قزوینی ساکن خیابان منتظری شهر قزوین در گفت و گو با خبرنگار قدس مطرح کرد: منطقه جنوب شهر قزوین همواره مورد کم توجهی مسئولان شهری است و نمونه بارز این کم توجهی را می توان در اعمال سیاست های ترافیکی مشاهده کرد.

محسن محمدی گفت: هزینه های اقتصادی در جامعه و به تناسب آن در استان قزوین افزایش یافته است و به راحتی نمی توان از وسیله شخصی برای انجام امور روزمره زندگی استفاده کرد؛ برای رفت و آمدهای درون شهری یا باید از تاکسی و یا از اتوبوس استفاده کنیم.

وی تشریح کرد: تعداد اتوبوس های مسیر دوراهی همدان_ منتظری_ میدان آزادی که بنده روزانه در آن تردد می کنم، بسیار ناچیز است و برای رفتن به مسیر یاد شده باید نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه را منتظر بمانم که همین امر موجب می شود تا برای تسریع در رسیدن به مقصد، از تاکسی استفاده کنم.

محمدی ادامه داد: در ارایه خدمات سازمان اتوبوسرانی نقطه ضعف وجود دارد چراکه خدمت رسانی به شهروندان جنوب نشین شهر به خوبی ارایه نمی شود و این در حالی است که در مناطق شمالی و مرکزی شهر، خدمات با روند مناسب و مطلوب تری ارایه می شود.

وی اضافه کرد: از مسئولان انتظار داریم و امید است تا با جدیت بیشتری در حل دغدغه ها و مشکلات مردم گام بردارند.

شهروند قزوینی دیگری نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس ضمن بیان دغدغه های خود عنوان کرد: علاوه بر کمبود اتوبوس در مسیر دوراهی همدان_منتظری_ میدان آزادی، ایستگاه اتوبوسی در این مسیر وجود ندارد و تنها دو ایستگاه(در خیابان شهدا) در آن مشاهده می شود؛ مسافران مسیر منتظری جدید و قدیم باید برای رسیدن اتوبوس به محل مورد نظر، مدت ها در حاشیه خیابان منتظر بمانند.

محدثه کریمی بیان کرد: کمبود تعداد اتوبوس های مسیر دوراهی همدان_ منتظری_ میدان آزادی موجب اذیت مسافران می شود چراکه در ساعت های خاصی این کمبود بیشتر احساس می شود و حجم قابل توجهی از مسافران در داخل اتوبوس حضور می یابند به گونه ای که جایی برای ایستادن یا نشستن در آن نیست.

شهروند قزوینی اضافه کرد: اگر تعداد اتوبوس های مسیر دوراهی همدان_ منتظری_ میدان آزادی افزایش یابد، مشکلی در تلف شدن وقت برای رسیدن اتوبوس به مقصد و دلخوری مسافران در داخل اتوبوس پیش نمی آید.

بنا به این گزارش، توجه به دغدغه های مردم جامعه و حل مشکلات آنها رشد و بالندگی آن جامعه را به دنبال دارد چراکه بزرگترین سرمایه هر جامعه، نیروی انسانی و مردم آن است که جامعه را تشکیل می دهد.

امید است با توجه مسئولان شهری قزوین نیز بخشی از مشکلات مردم حل شود و این مشکلات حل نمی شود مگر جز با همت و اراده مسئولان.
 

برچسب‌ها