یزد- مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز استان یزد گفت: بیش از ۴۵۰۰ نوبت سر دام در شهرستان مهریز طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری تحت پوشش تست سل قرار گرفت.

تست سل در بیش از 4هزار دام شهرستان مهریز

به گزارش قدس آنلاین، دکتر نجیب ا... محمدی با اعلام این خبر اظهارداشت: بیماری سل یک بیماری مزمن و مشترک بین انسان و دام می باشد که از دیر باز سلامت انسان و دام را تحت تاثیر خود قرار داده و مبارزه با این بیماری در حیطه وظایف ادارات دامپزشکی تعریف شده و در صدر برنامه های این ارگان قرار دارد.

وی افزود: گاوهای آلوده مخزن باکتری سل بوده و میکرب را از طریق شیر و ترشحات تنفسی هنگام سرفه دفع نموده و از این طریق  انسان و سایر دام ها را مبتلا می سازد لذا مهمترین راه پیشگیری از ورود بیماری به دامداری خودداری از خرید گاوهایی است که فاقد گواهی تست سل هستند.

محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسن خاصی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، انجام تست سل بر روی دام ها و تشخیص دام های آلوده به منظور جداسازی و کشتار دام آلوده بهترین راهکار موجود به منظور کنترل و مقابله با این بیماری مشترک می باشد. در همین راستا طی ۱۰ ماهه سال جاری تعداد ۴۵۰۰ نوبت سر دام در شهرستان مهریز استان یزد تحت پوشش تست سل قرار گرفتند.

وی خاطر نشان ساخت: پس از انجام تست سل در صورتی که از وجود این بیماری در دام اطمینان حاصل شود اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام و یا قسمت هایی از لاشه دام نموده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می شود.

این مسئول ضمن تاکید مجدد بر قابل انتقال بودن این بیماری به انسان گفت: بیماری سل یک بیماری واگیر باکتریایی است که می تواند از راه شیر و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و تماس با دام آلوده و حتی از طریق استنشاق هوای آلوده دامداری به انسان منتقل شود، به همین دلیل رعایت نکات ایمنی در هنگام تماس با دام از جمله استفاده از ماسک و دستکش و خودداری از نگهداری دام ها به صورت متراکم در محیط های مرطوب و فاقد نور و تهویه مناسب؛ و اجتناب از مصرف فرآورده های غیر پاستوریزه لبنی می تواند نقش بسزایی در کاهش آمار ابتلاء به این بیماری داشته باشد.

برچسب‌ها