کرمان - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: بزرگترین چالش فعالان اقتصادی که بیشترین فروانی مراجعان را به خود اختصاص داده، مشکلات بانکی است.

بزرگترین چالش فعالان اقتصادی مشکلات بانکی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی  صبح پنج شنبه در شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی افزود: امروز خلاء های اساسی در قوانین پولی و بانکی و قوانین بانکداری داریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در نیمه اول سال ۹۷ برای اولین بار در تاریخ اقتصاد کشور دو قانون اقتصادی به روز شده خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: به دلیل اشکالات اساسی در دو قانون از دو سال و نیم قبل برای اصلاح این قوانین اقدام کرده ایم و دولت در ابتدای امسال راضی شد دو لایحه اصلاحیه این قوانین را به مجلس ارائه دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه در کمیته پولی و بانکی مجلس ۷۰ درصد از موضوعات اساسی این دو قانون جمع بندی شده است.

تنها راه کمک به فعالان اقتصادی کشور کاهش نرخ تامین مالی استپورابراهیمی افزود: بخش عمده دارایی بانک ها غیر تسهیلاتی است و این امر چالش اساسی است که راهکارهای رفع آن اندیشیده شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از موضوعات بانکی، مشکلات درونی بانک ها است که برای رفع این مشکلات مباحث ارتقاء و توانمندسازی بانک ها را پشنهاد داده ایم.

وی افزود: در حوزه نظام بانکی دو اقدام بهبود شرایط نظام بانکی و افزایش سرمایه بانک ها را در دست اجرا داریم و اولین حرکت برای حل این مشکل تبدیل دارایی های بانک ها است.

پورابراهیمی ادامه داد: بزرگترین چالش فعالان اقتصادی که بیشترین فروانی مراجعان را به خود اختصاص داده، مشکلات بانکی است.

وی بیان کرد: امروز تنها راه کمک به فعالان اقتصادی کشور کاهش نرخ تامین مالی است و این درحالی است که نرخ تامین مالی در کشور ما از میانگین منطقه بیشتر است.

وی گفت: کارهای خوبی در استان کرمان در دست انجام است.

پور ابراهیمی اظهار کرد: سطح کار در استان کرمان در سطح بالایی می باشد و این نشان از پویایی این استان است.

عدم اتکا بودجه به درآمدهای نفتی، یکی از محاسن تحریم

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر پنجشنبه در اختتامیه همایش دو روزه فرمانداران و بخشداران سراسر استان کرمان، اصلی ترین چالش فعالیت های اجرایی کشور را مباحث اقتصادی، معیشتی و اشتغال عنوان کرد و یادآورشد: اگر امروز بر چنین مسائلی متمرکز نشویم در آینده باید هزینه های زیادی بپردازیم که جبران آن دشوار خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید براینکه برخی در فضاهای اجتماعی و سیاسی بدنبال تزریق یاس و ناامیدی در جامعه هستند، گفت: تزریق یاس و ناامیدی در بدنه جامعه، خواست دشمنان این مملکت است که همیشه تلاش شده در فضاهای مختلف، ناکارآمدی نظام را تبیین و تشریح کنند.

بیش از ۸۰ درصد از منابع درآمدی بودجه ای کشور صرف امور جاریه می شودوی با اشاره به اینکه راهکارهای سنتی جوابگوی رویکرد رسیدن به توسعه نیست، افزود: کشور علی رغم ظرفیت و توانمندی های بالا از وضعیت نامطلوب اقتصادی رنج می برد و آنچه در مطالعات سال های اخیر صورت گرفته، موضوع رفتن به سمت عدم تمرکز در اقتصاد است.

نماینده مردم شهرستان های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، عدم اتکا بودجه به درآمدهای نفتی و کاهش قیمت نفت را یکی از محاسن تحریم دانست و یادآورشد: ساختار بودجه ای کشور بر سه بخش اساسی درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی و فروش خدمات دولت و درآمدهای حوزه فروش دارایی های مالی است که باید اصلاح شود.

پورابراهیمی از افزایش میزان درآمدهای پایدار در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: سهم مالیات در اقتصاد ایران از ۱۵ درصد به تدریج به ۳۲ درصد افزایش یافت.

وی با تاکید براینکه بیش از ۸۰ درصد از منابع درآمدی بودجه ای کشور صرف امور جاریه می شود و هزینه ای برای تملک دارایی های سرمایه ای باقی نمی ماند، خاطرنشان کرد: ساختار کنونی بودجه ای کشور نمی تواند مسیر پاسخگویی ما را در برابر مردم ایجاد کند و آنچه به نظر می رسد استفاده از ظرفیت های خارج از بودجه است که نمونه آن اقداماتی است که در استان کرمان در حال انجام است.

انعقاد ۷۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری دراستان کرمانرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایلوت شدن کرمان به عنوان سومین استان اقتصاد مقاومتی در سطح کشور، تصریح کرد: آنچه امروز در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی اعمال می شود، رفتن به سمت ساختارهای جدید امر توسعه است.

پورابراهیمی به انعقاد ۷۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در استان کرمان طی دولت یازدهم در استان کرمان اشاره کرد و یادآورشد: کل اعتبارات عمرانی استان کرمان در سال ۹۶ به هزار و سیصد میلیارد تومان هم نمی رسد و این نشان می دهد که با ابزارهای ستنی مبتنی بر بودجه نمی توان در مسیر توسعه گام برداشت.

وی با تاکید براینکه اقدامات توسعه ای استان کرمان در نوع خود بی نظیر است، خاطرنشان کرد: پیش بردن اقدامات توسعه ای بدون بودجه کار دشواری است که از سوی فرمانداران و بخشداران دنبال می شود اما استاندار کرمان با تعصب و دیدگاه جهادی پای کار است و امورات را به طور جد دنبال می کند لذا انتظار می رود مسئولین با این نگاه مسیر توسعه ای استان را پیش ببرند.

برچسب‌ها