کرمانشاه- استاندار کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه برخلاف نظر وزارت راه و شهرسازی با افتتاح آزمایشی و نمادین راه آهن مخالف است.

مردم استان کرمانشاه با "افتتاح آزمایشی" راه‌آهن مخالفند

به گزارش قدس آنلاین، هوشنگ بازوند در گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به طرح راه‌آهن کرمانشاه اظهار داشت: از نظر وزارت راه و شهرسازی این طرح قابل افتتاح است اما ما در مقابل این افتتاح مقاومت می‌کنیم زیرا آن‌ها اعلام می‌کنند این طرح به صورت آزمایشی و نمادین قابل افتتاح است و نخستین قطار به سمت مشهد حرکت می‌کند و بعد از یک ماه به صورت رسمی بلیت قطار به فروش می‌رسد اما نظر ما این است که افتتاح زمانی باشد که حداکثر یک هفته بعد از افتتاح رسمی کار خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه هرچند این طرح امسال افتتاح می‌شود اما ما با افتتاح آزمایشی مخالف هستیم عنوان کرد: برنامه راه و شهرسازی این است که تنها مسیر کرمانشاه به مشهد و برعکس برای راه‌آهن کرمانشاه در نظر گرفته شود اما به دنبال این هستیم که ارتباط استان با مرکز کشور برقرار باشد و مسیر کرمانشاه به تهران نیز در برنامه گنجانده شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه طرح راه‌آهن کرمانشاه با بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار امسال به بهره‌برداری می‌رسد افزود: این طرح می‌تواند در استان منشأ اقدامات مناسبی باشد و کمکی برای صنایع است که بار خود را در بازارهای مورد نظر در داخل و خارج از کشور منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه مرز خسروی اکنون مسدود نیست و به دنبال امکان جابه‌جایی مسافران عتبات عالیات از این مرز هستیم عنوان کرد: مرز خسروی از گذشته نیز مسدود نبوده و اکنون به عنوان مرز تجاری فعالیت دارد اما منفعت استان در این است که غیر از تجارت کالا این مرز محلی برای تردد زائران عتبات عالیات باشد اما تنها نیمی از این مطالبه به عهده ایران است و باید از طریق دیپلماسی رفع شود.

بازوند با بیان اینکه چالش‌های فراوانی پیش‌روی استان برای توسعه وجود دارد گفت: با این وجود ظرفیت‌های بسیاری نیز وجود دارد که باید شناسایی و به عنوان سرمایه مشخص شوند و مردم روی این سرمایه‌ها تجمیع کنند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه ثروتمند است و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد افزود: چنانچه این فرصت‌ها به بالفعل تبدیل شوند چالشها در مقابل آن رقمی نیستند و فرصت‌ها خیلی راحت می‌توانند بر چالش‌ها غلبه کنند اما نیازمند مدیریت، تدبیر و برنامه‌ریزی است و این حلقه مفقوده باید شناسایی شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه چالش‌های استان تنها در حوزه اقتصادی نیست افزود: در حوزه اقتصاد ۲۰ راهکار ارائه شده که نتیجه آن خدود ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان باید به صورت سالانه سرمایه‌گذاری شود و استان این ظرفیت را دارد اما از سال ۹۲ تا ۹۵ در خدمات و صنعت وضعیت نامطلوب بوده است.

سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به استان کرمانشاه

بازوند با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال افتتاح ۶۰۰ طرح عمرانی با ۱۷۰۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۶۹۷ طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۴۸۲ میلیارد تومان در مجموع ۲۱۹۰ میلیارد تومان طرح برنامه‌ریزی شده بود گفت: تعداد زیادی از این طرح‌ها افتتاح شدند اما تعدادی دیگر به دلیل سفر احتمالی هیئت دولت به استان به آن زمان موکول شد.

وی با بیان اینکه به دنبال تبدیل تهدید زلزله به فرصتی در استان بودیم عنوان کرد: براساس مصوبه معاون اول رئیس جمهور برای استان عملیات اجرایی تمامی طرح‌های روستایی استان به‌ویژه روستاهای زلزله‌زده باید در سال ۹۷ آغاز شود که این موضوع ۷۰ درصد روستاهای استان را شامل می‌شود.

بازوند با اشاره به اینکه برای نخستین بار تخصیص اعتبارات عمرانی  استان به صورت ۱۰۰ درصد انجام شد افزود: این اعتبارات ۴۰۲ میلیارد تومان بود که از این میزان ۲۸۰ میلیارد تومان نقد و مابقی به صورت اسناد خزانه است که به دنبال تبدیل آن به نقد هستیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اعتبارات تعیین شده برای زیرساخت‌های استان در مصوبه جدید دولت در مجموع حدود ۲۸۴۱ میلیارد تومان است گفت: رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های زیرساختی استان ابلاغ شد که باید سریع تخصیص یابد و ۴۸۱ میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض بود که در مجموع ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی و زیرساختی و ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان قیمت در مناطق زلزله‌زده برای اشتغال در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه مدیران باید از این فرصت استثنایی استفاده کنند افزود: این اعتبارات عمرانی در نهایت باید تا پایان تیر ماه جذب شوند که سبب نشود اعتباری برگشت داده شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی استان به عنوان یک ظرفیت بزرگ درصد قابل توجهی از اقتصاد استان را شکوفا می‌کند بیان کرد: شیوه کشاورزی در استان اگر همچنان سنتی باشد نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت و کشت گلخانه‌ای استان نسبت به کشور ۰.۵ درصد است که با توجه به ظرفیت استان مناسب نیست.

بازوند با اشاره به اینکه براساس برآوردها ۴۳۲ هکتار در استان باید به کشت گلخانه‌ای برسد افزود: تفکیک این ۴۳۲ هکتار انجام و برش مشخص است و این ظرفیت آماده معرفی به سرمایه‌گذاران می‌شود که از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند در غیر این صورت از منابع داخلی تأمین می‌شود و این طرح تا ۱۰ روز آینده آماده می‌شود.

وی تبدیل زمین دیم به آبی و مکانیزه کردن آبیاری کشاورزی را از دیگر طرح‌های کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: اکنون که آبیاری به صورت غرقابی انجام می‌شود راندمان ۲۵ درصد است که با مکانیزه کردن به ۷۰ درصد می‌رسد و با این روش علاوه بر افزایش راندمان در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.

اتمام سفت‌کاری ۱۱ هزار منزل روستایی تا پایان تیر ماه ۹۷

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه برای زلزله استان کرمانشاه تاکنون ۵۲۰۲ میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات عمرانی ابلاغ شده که درصدی تخصیص یافته و درصدی دیگر نیز در حال پیگیری است افزود: به دنبال این زلزله ۱۰۲ هزار منزل باید از نو ساخته یا تعمیر شود که نیازمند ۴۰۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که این موضوع بازار خوبی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

بازوند با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان تیر ماه ۱۱ هزار منزل روستایی سقف زده می‌شود گفت: در این مدت کارهای تعمیراتی نیز انجام می‌شود و این مستلزم این است که مردم نیز پای کار باشند اما اگر مردم خود تمایل دارند بسازند اولویت با خود آن‌ها است و در غیر این صورت توسط پیمانکار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸۰۰ پرونده در مناطق زلزله‌زده تحویل نظام مهندسی شده است و کار باید تسریع یابد بیان کرد: مصوبه قبلی برای منازل تعمیراتی تنها ۱۲ میلیون تومان بود اما براساس مصوبه جدید تا ۴۰ میلیون تومان بابت مقاوم‌سازی امکان پرداخت وجود دارد.

بازوند با بیان اینکه برای رفع مشکل صنایع نیز ۶۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و ۶۰۰ میلیون تومان از طرف بانک‌ها تعهد داده شده است گفت: در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل صنایع در مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته شده است که سود آن ۶ درصد است و ۴۰۰ میلیارد تومان متعلق به صنایع و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز متعلق به بخش کشاورزی است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه ۸۸۰۰ واحد دامی در استان دچار خسارت شده است عنوان کرد: به ازای هر واحد سه میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود و به صنایع شهرک صنعتی علاوه بر آواربداری رایگان اعتبارات بلاعوض نیز تعلق گرفته است.

وی با اشاره به افزایش ساعت کاری و ادامه پرداخت تسهیلات تا ۲۲ اسفند ماه از طرف بانک‌ها گفت: براساس برنامه زمان‌بندی بنیاد مشکن باید به صورت هفتگی ۶۰۰ اسکلت را نصب کند و ۱۵۰۰ پی‌کنی و بتن‌ریزی انجام شود و با این شرایط تا ۳۱ تیر ماه مرحله سفت‌کاری به پایان می‌رسد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها